Ödestimmarna för SAS

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Utveckla?

Jag har haft negativa erfarenheter av flera bolag, men aldrig SAS. De är inte särskilt mycket dyrare jämfört med många små bolag på många sträckor, de avgår i tid, lite käk brukar ingå, de har aldrig slarvat bort mitt bagage... Tycker helt enkelt att det känns som det mest seriösa bolaget där ute, service och seriositet kostar pengar. För mig är valet självklart liksom, betalar hellre det där lilla extra för att få känna mig säker på att komma fram i tid utan strul. Vem fan vill betala över huvud taget för att utsätta sig för den självtortyr som är Ryan?:va
Kan bara hålla med dig! bruka flyga inrikes ca 8gg/år med SAS. Och jag har aldrig haft några problem med dom!
Enkel sida att boka biljetter på. Sen att du kan fixa allt på telefonen är sjukt gött! checka in, välja plats och få boardingkortet direkt i telefonen. sjukt smidigt! väl på planet är det trevlig personal. Flyget har endast varit försenat en gång under mina flygningar. Och då fick jag bra information om de.
Mitt bagage har också alltid kommit fram som de ska!

Så jag förstår inte häller varför inte folk väljer SAS!!:7peta
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag bokade just hotellnätter för alla mina eurobonuspoäng och hoppas att bokningen finns kvar hos hotellkedjan även när SAS kursar.

Tittar man på inrikes i Sverige så tjänar Malmö Aviation pengar och erbjuder en betydligt bättre service utan att kosta mer än SAS. Hoppas de utökar och tar över några av SAS mer lönsamma inrikeslinjer typ Luleå-Sthlm.

Var också inne tidigare under kvällen och tänkte boka hotellnätter, men ärligt talat skiter jag i mina poäng om nu bolaget går omkull, så jag loggade ut igen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Utveckla?

Jag har haft negativa erfarenheter av flera bolag, men aldrig SAS. De är inte särskilt mycket dyrare jämfört med många små bolag på många sträckor, de avgår i tid, lite käk brukar ingå, de har aldrig slarvat bort mitt bagage... Tycker helt enkelt att det känns som det mest seriösa bolaget där ute, service och seriositet kostar pengar. För mig är valet självklart liksom, betalar hellre det där lilla extra för att få känna mig säker på att komma fram i tid utan strul. Vem fan vill betala över huvud taget för att utsätta sig för den självtortyr som är Ryan?:va

När småbolagen "snor" vinsten från de större och mer seriösa aktörerna utan att ens kunna hantera det de gör (hur jävla seriöst är det med ett bolag vars flyg får nödlanda på grund av att bränslet tar slut ett par gånger om året? Marginaler för fan!) så kör det hela branschen i botten. Kunderna vill betala minimum, ägarna vill tjäna multum och mitt emellan kommer de anställda i kläm. Man kan inte flyga såp billigt som Ryan försöker göra, de bevisar själva att det inte går. Folk måste börja betala rimliga summor för rimliga tjänster och inte snåla in, för det som det snålas in på i slutändan är säkerheten. Minimalt (för lite) med bränsle, ökade flygtimmar för piloterna, sämre avtal gällande 3:e-piloternas tjänst och primärpiloternas vila etc etc. Piloterna kan inte fungera ordentligt och kan därmed inte fluga säkert om de ska göra det på såna villkor som de tvingas till av konkurensen från lågprisföretagen.

Biljettintäkterna täckte bevisligen inte kostnaden att driva bolaget, eller hur?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan bara hålla med dig! bruka flyga inrikes ca 8gg/år med SAS. Och jag har aldrig haft några problem med dom!
Enkel sida att boka biljetter på. Sen att du kan fixa allt på telefonen är sjukt gött! checka in, välja plats och få boardingkortet direkt i telefonen. sjukt smidigt! väl på planet är det trevlig personal. Flyget har endast varit försenat en gång under mina flygningar. Och då fick jag bra information om de.
Mitt bagage har också alltid kommit fram som de ska!

Så jag förstår inte häller varför inte folk väljer SAS!!:7peta

Problemet är väl troligen att du inte tillhör den kategori resenärer som SAS tjänar pengar på.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det finns helt klart en skillnad mellan Norwegian och Ryan, det håller jag med om. Men båda bolagen har ju väldigt avancerad skatteplanering med skatteparadis och bemanningsföretag med tvivelaktiga anställningsvillkor.

På vilket sätt har Norwegian avancerad skatteplanering och bemanningsföretag med tvivelaktiga villkor?
Vilken information sitter du på eller är det så att du läst på nätet av någon som påstår saker men utan riktig fakta?

Anledningen till mina frågor är för att jag inte känner igen det du säger och då har jag en fru som jobbar på Norwegian och har gjort så sedan de köpte upp FlyNordic där hon jobbade innan.

Vad gäller bemanningsföretagens intåg även i flygbranschen så är det något som facken varit med och skapat med alla dessa orimliga avtal, se bara var SAS står idag, det är självklart att man som företag försöker använda sig av bemanningsföretag om det då är möjligt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Saab har räddats av sina ägare många gånger men staten har vad jag vet aldrig varit med och räddat Saab.
Vad gäller SAS så har däremot staten räddat bolaget många gånger tillsammans med andra delägare.
Men jag kan ha fel, då jag inte har all historia på det.

Det sägs att säkraste sättet att bli miljonär är att starta som miljardär och starta ett flygbolag.

En stor skillnad är väl att staten varit med och grundat SAS och alltid varit betydande storägare (tillsammans med Norge och Danmark).
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Biljettintäkterna täckte bevisligen inte kostnaden att driva bolaget, eller hur?

Precis, det är ju för att de tvingas försöka konkurera med de löjligt låga och orealistiska priserna hos lågprisbolagen. Vidare kunde man ju tycka att cheferna skulle gå ner lite i lön/bonus istället för att ta allt från de anställda... Finns flera ställen att spara pengar på, handlar ju inte bara om pilotlönerna.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis, det är ju för att de tvingas försöka konkurera med de löjligt låga och orealistiska priserna hos lågprisbolagen. Vidare kunde man ju tycka att cheferna skulle gå ner lite i lön/bonus istället för att ta allt från de anställda... Finns flera ställen att spara pengar på, handlar ju inte bara om pilotlönerna.

VD har ju gjort det... 20%... fast sen att det då rör sig om 10milj till 8milj är ju en annan femma. :död
Fast sen kan man diskutera vad man faktiskt bör ha i ersättning för att försöka driva runt en koloss som SAS utan optioner eller aktiekompensation, 10milj är defakto inte helt orimligt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Bra krönika i metro idag :)

Skriven av Fredrik Backman

"Du den där kompisen vi hade när vi växte upp som bara ”nänä, det är inte alls långt alltså, precis runt hörnet!”. 22 hörn. Tills vi missade festen.

Du vet kompisen som aldrig skulle ha nåt, och sen åt alla dina pommes. Som hade nytt surroundsystem men alltid ville låna snus. Och sen bara ”vafan, ingen Rapé?”. Som alltid skulle ”röka sistan” och som du faktiskt är rätt säker på bar runt ett förpreparerat Marlboro Lights-paket med ”bara två kvar” i sex år.

Kompisen som var först med körkort men sist med bil. Och lånade din. Och sen mumlade ”jag är fan ingen taxi” när du bad honom hämta dig när ni skulle till stan. Och i stan sneglade på bensinmätaren och sa ”vi splittar soppan va?” och bad om 50 spänn. Och du sa ”men det är ju min bil”, och han då blev kränkt och sa ”som jag tankade ja”, och du då sa ”med mitt kort ja”, och han då fnös ”men jag körde ju dig till stan”, och du då sa ”men du skulle ju också hit”, och han då skakade besviket på huvudet och sa ”kompisar tar faktiskt inte kompisar för givet”. Och när du gav honom 50 spänn parkerade han olagligt och sa ”blir så långt att gå annars”. Och när du undrade om ni kunde splitta p-böterna såg han chockad ut och utbrast ”för DIN bil? Är det kompis eller?”. Och sen gick han för att köpa en öl och då bad du honom köpa en till dig också och då bad han att få låna en hundring. Och sen kom han tillbaka utan öl och bad om en hundring till för han köpte en drink till en tjej för den första. Och när han fått det kom han tillbaka med en öl och sa ”det blir 100 spänn”. Och när du då sa att han ju redan fått pengar så stönade han och sa ”för ölen ja. Men inflationen då?”. Så då gav du honom 100 spänn till. Och sen frågade du vad han hade gjort med 50-lappen han fick i bilen. Och då sa han ”köpte cigg”. Och då frågade du om du kunde få en. Och då skakade han på huvudet och sa ”sorry. Har bara två kvar”.

Du vet kompisen som bara bråkar med sin partner hela tiden, men bara ”nämenduvet om vi bara flyttar ihop så kommer allt bli bra”. Och sen bråkar de ändå hela tiden och då bara ”nämenduvet om vi bara gifter oss så kommer allt bli bra”. Och sen bråkar de ändå hela tiden och då bara ”nämenduvet om vi bara skaffar barn”. Och sen bråkar de ändå hela tiden och då bara ”nämenduvet vi ska köpa hus nu”. Och du bara ”är det verkligen en…bra idé?” och han bara ”måste du vara så neggo? Är det kompis eller!?”.

Och sen vill han låna snus. Och sen tycker han att det är sjukt ”inte kompis som fan” att du har slutat snusa.

Och, alltså. Jag säger ju inte att SAS är den kompisen. Inte alls. Jag frågar bara hur man rent hypotetiskt skulle göra om man behövde låna 4,7 miljarder. Till.

Och att jag frågar åt en kompis."
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Precis, det är ju för att de tvingas försöka konkurera med de löjligt låga och orealistiska priserna hos lågprisbolagen. Vidare kunde man ju tycka att cheferna skulle gå ner lite i lön/bonus istället för att ta allt från de anställda... Finns flera ställen att spara pengar på, handlar ju inte bara om pilotlönerna.

Jag tror inte man skall skylla på lågprisbolagen. Jag skulle säga att det är väldigt få kunder som sas tappat till Ryan, Wizz,EasyJet mfl. Kunderna som gör sig omaket att åka ut till skavsta för att flyga för 299kr+avgifter till London för att väl där åka jättelångt innan de når city är ändå inga potentiella kunder för SAS. Alternativet till Ryan hade inte varit SAS utan att stanna hemma.

De verkliga konkurenterna till SAS är i stor utsträckning de andra europeiska ländernas fd monopolbolag. Lufthansa, Austrian, Swiss, Air france, BA mfl. De flyger till samma flygplatser och konkurrerar om kunder där det finns möjlighet att tjäna pengar. Dessa kunder blir dock färre och mer prismedvetna och där har SAS inte hängt med. Priserna för att åka mellan europeiska storstäder med ett respektabelt bolag har sjunkit markant och det känns likt bilindustrin som ett race mot botten. Ett race SAS ser ut att förlora...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På vilket sätt har Norwegian avancerad skatteplanering och bemanningsföretag med tvivelaktiga villkor?
Vilken information sitter du på eller är det så att du läst på nätet av någon som påstår saker men utan riktig fakta?

Anledningen till mina frågor är för att jag inte känner igen det du säger och då har jag en fru som jobbar på Norwegian och har gjort så sedan de köpte upp FlyNordic där hon jobbade innan.

Vad gäller bemanningsföretagens intåg även i flygbranschen så är det något som facken varit med och skapat med alla dessa orimliga avtal, se bara var SAS står idag, det är självklart att man som företag försöker använda sig av bemanningsföretag om det då är möjligt.

Använd Google så hittar du artiklar av den här typen:

http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20120903/norwegian-tvingar-piloter-skatteplanera
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Och läser man i texten så ser man att det gäller långlinjerna, dvs bangkok och new york, det denna "journalist" tagit för givet är att dessa piloter även skall flyga linjerna i Europa... Björn Kjos sa på intervjun att dessa kommer flyga i eget bolag och alltså inte vara samma bolag som nuvarande Norwegian.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Detta tycker jag är rätt intressant.

Även om SAS får igenom sitt sparprogram kommer flygbolaget inte ner till konkurrenternas kostnadsnivåer.
– Nej, inte i närheten, säger flygjournalisten Richard Björnelid.
Han refererar till ett uttalande från Norwegians vd Björn Kjos i förra veckan, som Björnelid bedömer som rimligt. Enligt Kjos skulle SAS genom sparpaketet sänka sina kostnader från 78 öre till runt 71 öre per flygstol och kilometer. Norwegian ligger på cirka 42 öre, hävdar Kjos, medan Ryanair har en enhetskostnad på neråt 25 öre.
SAS är ett helt annat bolag med en helt annan struktur, men ger ändå en tydlig fingervisning om de stora kostnadsskillnaderna, enligt Björnelid.(TT)
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/direkt-sas-krisen_7679404.svd
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En stor skillnad är väl att staten varit med och grundat SAS och alltid varit betydande storägare (tillsammans med Norge och Danmark).

Ja? Och det ser vi ju hur bra det gått? Man ska inte slänga bra pengar efter dåliga och man måste veta när det är dags att skära bort en cancertumör innan den ätit upp hela kroppen.

Staten kan inte och ska inte driva företag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...och aktien gick upp med över 20 %.

Ja, 40% över årslägsta trots risk för konkurs, alternativt som det nu verkar mer sannolikt nyemission så att bolaget kan göra förluster ytterligare några år. Man undrar hur den som köper aktien tänker?

Och andra sidan är PS-talet för aktien nere på 0.04 enligt Avanza, så om man leker med tanken att bolaget behåller sin omsättning och förbättrar marginalen till 4%. Ja då skulle bolaget värderas till en årsvinst. Men det är ju väldigt hypotetiskt med tanke på att vi pratar om flygindustrin som alltid haft för mycket entusiaster.

I en värld där energipriserna dessutom kommer fortsätta stiga i takt med att fossil energi blir allt dyrare att få fram så känns ju inte flygbolag som någon direkt tillväxtbransch. Snarare tvärtom kommer det bli allt tuffare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja? Och det ser vi ju hur bra det gått? Man ska inte slänga bra pengar efter dåliga och man måste veta när det är dags att skära bort en cancertumör innan den ätit upp hela kroppen.

Staten kan inte och ska inte driva företag.

Nope, men det ger lite tyngd bakom beteendet anser jag. Att man tar ett aktivt ägaransvar för bolagen man varit med och skapat.

Men i övrigt håller jag absolut med dig, staten skall inte driva företag.

Nu har ju iofs staten i flera år försökt göra sig av med SAS men hittar ingen som vill köpa det.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top