Lausitzring och försäsongsträning 1
Lite längre uppdatering, känner för att skriva av mig duktigt nu!
Först och främst: jag kraschade inte! Punkt nr. 1 på checklistan avklarad
Till punkt nr. 2, då jag i samband med resan ner till Lausitzring svängde in om Hamburg för det obligatoriska mötet med Schwabenleder. De som skulle ta mått till mitt formsydda skinnställ. Träffade en härlig liten kille som knappt kunde engelska men som verkade kunna vad han gjorde när han slängde ett skinnställ på mig och viftade fram sitt måttband! Ska bli jäkligt skönt att ha ett riktigt passande ställ, speciellt då det jag testade här på bilden nedan var väääääldigt skönt redan från början. Det ser inte mycket ut, men prislappen såg jag vara på 1990€ så kvalité måste nog vara med på något hörn
En värdig parentes! Innan mötet skulle jag och pappa äta frukost så vi parkerade bilen utanför Profil, som butiken hette, och gick för att leta efter ett matställe. Men innan vi hittade ett enda litet matställe hittade vi SEX mc-butiker... Stora butiker också med fulla femplans hjälmhyllor på 20 meter och sånt, det är en jäkla skillnad på mc-kultur vill jag lova!
Efter jag var mätt, på båda sätten hehe, bar det vidare till punkt 3, Lausitzring och hotellet, för att möta upp teamet. Vi hann gå banan på kvällen efter Porsche hade försvunnit (dem hade hyrt hela banan och körde två bilar med presenningar för stängslen så man inte kunde se något, tänk vad pengar bestämmer) och det var värt mycket att få en bra bild av banan, YouTube visar verkligen inte allt, och VILKEN ANLÄGGNING! Kan inte glömma chocken av att se läktarna bara fortsätta och fortsätta hur orimligt långt bort som helst?! Kurbsen var till stor del helt plana och såg ut att kunna tas utan att hojen skulle vibrera sönder, banan var hur bred som helst så kändes som man skulle kunna köra vart fan man ville utan att åka av och anläggningen var som sagt riktigt stor och proffsig (vi hade liksom depåbox 53, finns det ens så många här hemma?). Allt i Tyskland hade visat sig vara större, vindkraftverk, industriområden och nu i synnerhet banorna. Var riktigt sugen på att få åka ut och köra, lilla jag som bara kört på små svenska banor och aldrig sett något såhär fint, men fick fint vänta tills morgonen därpå.
Men till det roligaste, punkt nr. 4 på listan, KÖRNINGEN! Nu har säkert många av er kört en effektstark hoj och känner till upplevelsen, men måste bara få uttrycka glädjen av att ha kommit från Junior Cup och ER-6 Cup på 30hk, respektive 70hk och gatchassi till att få ta en R6'a till en storbana och leka runt
Helt sjukt... Man bara log hela dagen, inga bekymmer och inga besvär, bara underbart helt enkelt!
Förväntningen var att det skulle vara svårt, om inte VÄLDIGT svårt, att hoppa på en räser och köra till en början, men jag skrämde upp mig lite mer än nödvändigt då det kändes ganska bra direkt och inte så ovant som jag trodde. Däremot gick det lååångsamt framåt, igen motsatt förväntan, och det krävs många mil innan jag kommer vara riktigt bekväm. Sittställning och kroppspositionering överlag var lite off, och även om det förbättrades var det väldigt svårt att hitta framåt. Jag ansträngde vänster knä för mycket, precis som om jag höll på att trilla inåt och var tvungen att stötta på det, och handlederna och ryggen värkte obehagligt mycket efter en kortare tid. Samma sak med körtekniken, det tog t. ex. lång tid innan första knäskrapet och det kändes inte som att det gick att marschera framåt som jag kunde med ER-6'an. Dock gick det ändå framåt i stadig takt, om än långsamt, och jag körde snabbare och bättre hela tiden!
Små snuttar från när pappa gick längs första sektorn, hör som hon ryyyteeeeeeerr
Och nu till det väldigt positiva! Med tanke på att problemen med Spanienresan bara hade gett oss en dag i Tyskland hade vi ändå tur då det var öppen depå och bara 20-ish förare. Det blev ju praktiskt taget 2 vanliga passkörningsdagar, plus en mycket lugnare stämmning, plus mer bana för sig själv. Vi fick gott om tid att i egen takt stega oss fram vilket var precis vad jag behövde.
Ska först nämna att jag körde med slicks och QS, fördelar som jag inte får ha i R6 Cup, men efter ungefär halva dagen när jag rullade in i depån hade pappa klockat stintet och gav mig en varvtid på 1:56.XXX. Nu hade vi bara knappt hoppats på en tid under 2:00 efter långa analyser av filmer och resultat som referenser, så jag bara skrattade åt pappa innan han säkrade mig om att han inte hade fått en hjärnblödning.
De sista förarna under 2015 körde 1:58'or och vår senaste svensk i klassen, som är riktigt duktig i Sverige, körde 2:01 under kvalen på sin debut. Naturligt satte vi målet på sub-2 minuter, åtminstone till första tävlingshelgen, så att
så tidigt vara nere på en
så bra tid är något jag verkligen känner för att skryta lite sådär lagom om
Nästa och sista tidtagningen gav mig 1:54.5XX,
dock med stora fördelar, men ändå långt, långt över förväntan! Än håller jag däremot bort förhoppningarna tills jag faktiskt testar min egen, riktigt kittade hoj, men satan vilken grym känsla man har inför säsongsstarten!
Tyvärr blev det ingen film från körningen denna gången. Cykeln jag körde var väldigt risig estetiskt, och när vi skulle sätta på kameran på det fästet som satt på så släppte lacken och allting... Kände direkt att det inte var nån mening att offra en kamera och nytt fäste p.g.a. kass sprayburkslack så det får bli till nästa gång!
Och nu känner jag mig nog tillräckligt avskriven för att gå och lägga mig, så jag sammanfattar allting som GALET J-VLA ROLIGT och längtar till nästa körning på samma bana den 25:e april