Ögonoperation!!

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Funderar på att fixa mina ögon och håller på att kolla lite olika alternativ det som låter bäst är vågfrontsbehandling. Någon som gjort det med denna metoden? Ska visst vara bra om man är ljuskänslig och/eller har dåligt mörkerseende. Sen hittade jag en hemsida http://www.perfektsyn.se/ där det är halva priset mot vad det kostar i sverige men det görs i Istanbul. Vågar man göra det där?? Finns kanske nån här som gjort det där.

//Mheel

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Nu är jag fördomsfull, men jag hade inte vågat operera ögonen i Turkiet.
Knappt ens i Sverige.

Gick med
1 Apr 2003
Hoj
nu med 2 race-hundar...
Jag har laseropererat ögonen på http://www.globeneyeclinic.se/
för ca 1,5 år sen. Gjorde Elsa metoden pga tunna hornhinnor.
Vanligast då var Lasik.
Funkade hur bra som helst och tycker idag att det är de bästa 22
tusen jag spenderat. Kan starkt rekommerndera globen-kliniken.
Istanbul vet jag inte om jag skulle våga. Rätt viktiga grejor ögonen...

/Mikke

Stefan06

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Yamaha XJ900
Kolla upp den opererande läkaren! Var själva behandlingen sker spelar ingen roll bara det är en erfaren och duktig läkare och de har bra utrustning.

Vem har sagt att läkare i andra länder skulle vara sämre på nåt sätt? När jag gick till en tandläkare i Makedonien undrade hon var jag hade lagat mina tänder och jag svarade Sverige. Då skakade hon på huvet och sa att hon var tvungen att ta bort lagningen och göra om den för att den var dåligt gjord. Sen dess har jag sluppit ilningar i tänderna och allt kostade mig 700:- :)

Kontentan är att det finns bra och mindre bra läkare i alla länder. Kolla bara att läkaren kan sin sak innan du bestämmer dig.

Så, nu har jag iaf lagt till perfektsyn.se i mina favoriter.

PatrikW

Slangövare
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
Yamaha R6 2001
Jag frågade min ögonläkare om det där, är också sugen på att fixa till ögonen.

Obs är ingen expert säger bara vad jag fick veta....

I dagens läge använder man laserteknik som slipar av hornhinnan lite vilket gör den perfekt. Dock när man slipar den så förändrar/förstör man den lite.
Fungerar lite som en träbit och en hyvel. Dessutom var det många som blev ljuskänsliga när d skiftade snabbt från mörkt/ljust. och Dåligt mörkerseénde var tydligen vanligt.

Senaste nytt var tydligen (tror det hette nanoteknik) var extremt mycket exaktare än laser och istället för att slipa av hinnan så kunde den böja tillbaka hornhinnan i exakt läge så man fick perfekt syn igen utan att ögat tog någon skada alls.

Så personligen känner jag nog för avvakta några år till.

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Opererade mig här i brasilien, gick på 7000:- drygt
Värt varenda krona :D

och som Stefan06 påpekade, det är inte var man opererar som är intressant, utan det intressanta är läkaren och utrustningen, hur många operationer har han utfört, vad har han för utrustning etc.

Efter att ha läst igenom sidan, så skulle jag inte tveka att åka ner och operera i Istanbul om jag inte redan hade gjort det.

Fast åker du hellre på semester hit så kan jag fixa tid åt dig här för mindre peng :)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick ett reklamblad här i dagarna där det kostade 9.900 per öga med den billigare metoden och 10900 per öga med den dyrare metoden.
Han skröt även med den modernaste vågfrontslasern i landet, installerades i höstas.

Stället heter Koskelas ögonklinik i Umeå, och jag känner två stycken som har opererat sig där efter den nya vågfrontslasern installerades, ingen av dom lider av försämrat mörkerseende eller corona effekter (när man ser en ljuskrans runt föremål).

En bekant däremot som opererade sig med den gamla metoden för ca tio år sedan i stockholm hade massor med besvär i början, men det minskade gradvis (eller så vande han sig)
Han tyckte trots bieffekterna att det var värt pengarna.

Själv har jag inte behövt korrigera min syn, men skulle inte tveka att göra det (här hemma) om det behövdes, visst är det dyrt, men jag vet vad en årsförbrukning av linsgrejor kostar också...

(EDIT)
Den här sidan kan vara en bra motvikt till alla som säger hur bra det är att laseroperera ögonen, jag skulle göra det ändå, det här hände trots allt på laser-stenåldern, tekniken har gått framåt, men läs själva http://ronnyhagerman.com/laser.html

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...