Öhlins Bakdämpare

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Ok, nu lyckades du göra mig osäker :). Jag har nämnligen kännt tendenser till att hojjen har börjat "åla sig" efter ett tags bankörning, trodde att de berodde på däcken men det kändes som det var bakfjädringen som inte fungerade som den skulle, kanske inte var helt rätt inställd men en öhlinare kanske skulle göra ett bättre jobb där. Däcken blev väldigt slitna som även har sagts här innan.
Racing är ju en rätt dyr sport så när man ändå ska köra kan man ju likaväl köra med så bra grejer som man har råd med. Funderar på att börja säsongen med orginalaren och se hur det känns. Kanske byter om det känns som nåt saknas.
Nån som vet vad det kostar att renovera en öhlinare? Tänkte om man skulle köpa en begagnad.

EazyLiving skrev:
En orginalstöt är bara så bra som den kan bli när den är kall, och då är den inte ens i närheten av en Öhlinare (eller för den delen, andra eftermarknadsstördämpare gjorda för race som t ex Wilbers). När sedan en orginalstöt blir varm, så ändras dess dämpkaraktär märkbart. På Öhlins har man löst detta lite finurligt med en typ av värmekompensation och man märker inte alls av det lika mycket. Det är en av fördelarna.

En annan fördel av Öhlinare, är att du märker skillnaden på de olika inställningarna mycket enklare. Att skruva på en orginalstöt kan ju ibland kännas bortkastat då den i alla fall inte blir annorlunda. På en Öhlinare känner du av varje klick.

Bara som referens, så kan jag säga att jag inte är något proffs på att skruva dämpare, men med mina ringa kunskaper så gjorde en begagnad Öhlinare med standardinställningarna mig direkt 1 sek snabbare på Åsen jämfört med en Suzuki orginalstöt som bara gått ca 50 mil. Detta direkt efter bytet och 2 timmar mellan passen. Efter att ha skruvat lite fann jag ytterliggare 1 sek.

En annan fördel var att Öhlinaren var konsekvent genom hela racet medans orginalstöten var hyfsad de första 10 varven för att sedan börja "fade'a" och göra hojen instabil, sladdbenägen och lite oföutsägbar in i kurvorna. Att den bottnade lättare gjorde heller inte saken bättre. Med Öhlinaren höll däcken längre också, så jag tror att man på rent däcksslitage tjänar in en Öhlinare på ett år eller två.

Fast vad som räknas är nog placeringarna. För att ha varit runt 15:e man med orginalstöten, så blev jag som bäst 7:e med Öhlinaren. Tror det säger en del faktiskt.

Micke
#21 Nordic SuperBike

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Även en sopa som jag kände att det blev mycket bättre med annan dämpare och nya fjädrar fram, funderar på att kitta om den erkänt usla TRX-gaffeln eftersom skillnaden var så stor.
Förutom de fördelar som Sleazy nämt så tycker jag att man på¨min hoj kände att fjädringen jobbade mer exakt. Efter bytet tänkte jag inte på fjädringen eftersom den jobbade så mycket bättre och hojen kändes mer lättkörd.
Om man sedan tycker det är värt pengarna ( i mitt fall 6400 + moms för dämpare, fjädrar och olja) är ju upp till var och en.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
R1der skrev:
Nån som vet vad det kostar att renovera en öhlinare? Tänkte om man skulle köpa en begagnad.

under 1500kr.....(tror jag)..minns inte exakt(frakt inblandad)

priset beror ju åxå på vad dom gör med den :tummenupp

och JA jag köpte beggagnad och "renoverat" den 2 ggr
köpte billigt sände iväg den direkt.....

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...