Öhlins service center

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ni som kör med öhlinsfjädring på bana och och kanske till och med tävlar, vart vänder ni er för att få experthjälp? Någon som kan hjälpa er med ombyggnationer(shimsbyten typ), setup?
Någon som förstår vad du försöker förklara, när du skruvat bort dig totalt och är på väg att ge upp?
Hur många här har råd att hyra en egen öhlinstekniker en hel dag, för att ställa in sin hoj? Inte jag i alla fall.

Öhlins rekommendationer som följer med när du köper någon av deras produkter, är ju en kompromiss som ska fungera främst på gata men även lite bankörning. Är du en erfaren banåkare som kanske har tävlat på en ganska hög nivå, så kommer du inte långt med dessa grundinställningar.
Vikt, körstil, jamen allt spelar ju roll, eller hur?

Att köpa fjädring hur 100000:- är ju ingen garanti att din banhoj blir så pass bra som du hoppats på, du måste ju få support att ställa in hojen.

Vilket service center är det jag söker?

Det är mörkt här uppe i norr, men nu har det äntligen vänt:)

Du söker Alatalo här på sporthoj. Vet ej om han gör privat jobb men verkar jobba med ohlin i moto GP o bor i norr.
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Du söker Alatalo här på sporthoj. Vet ej om han gör privat jobb men verkar jobba med ohlin i moto GP o bor i norr.

Det var mer som en öppen fråga av ren nyfikenhet, hur bär ni er åt?
Det fjädringsmärke som har bäst support, är väl det bästa märket, eller hur? Säg att du monterat dyra komponenter på din banhoj i tron om att du kommer att bli snabbare, utan att ställt in den så att den passar din körstil och så kommer det en likvärdig förare med billigare hoj och betydligt billigare fjädring, som är perfekt inställd och kör skiten ur dig, visst är då hans fjädring bättre?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du söker Alatalo här på sporthoj. Vet ej om han gör privat jobb men verkar jobba med ohlin i moto GP o bor i norr.

Nej, det gör jag inte då jag har betydligt mer än 100% arbetstid med mitt vanliga jobb. Och jag tror att det blir svårt att hitta den efterfrågade servicen i Sverige, särskilt om kravet är att det måste vara någon som är specialiserad på roadracing.

De servicecenter som redan nämnts har sannolikt ett bredare sortiment och knappast någon som jobbar heltid med RR. Den svenska RR-marknaden är helt enkelt för liten för att någon ska orka med att driva ett företag som enbart sysslar med RR och hela tiden är 100% uppdaterad på vad som gäller. Många har försökt men få har lyckats. Att syssla med en specialiserad service av en specialiserad produkt på en liten marknad där ingen vill betala för sig fungerar inte särskilt länge.

Jocke från Almunge är duktig och han var nog den som kom längst och som faktiskt var närvarande på SM-tävlingar och bandagar med sin servicebuss, trots att halva startfältet ständigt letade billigare produkter och billigare service utomlands. Men det var några år sedan, då startfälten på en vanlig SM-tävling var de dubbla eller kanske till och med trippla jämfört med nu.

Mitt bästa råd är fortfarande att vända sig till de existerande servicecentrena, eller till Jocke trots att han numera jobbar med en annan produkt. De står i kontakt med respektive fabrik och de är inte så odugliga som en del vill påskina. Annars är det nog bandag tillsammans med något engelskt, tyskt eller italienskt servicecenter som gäller. Att bara beställa produkt och inte service genom dem kommer knappast att fungera då de kommer att leverera antingen helt standard eller något som har väldigt lite med svenska förhållanden att göra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varje minsta moment vid hopsättning krävde en uppsjö av specialverktyg och olika arbetsinstruktioner man inte trodde var sant.

Det finns två uppenbara orsaker till att använda ”en uppsjö av specialverktyg” vid montering.

Dels är ingen av Öhlins produkter konstruerade för att vara en rysk stridsvagn som servas eller repareras med endast en 17 mm blocknyckel. Öhlins produkter är konstruerade för helt andra saker som kräver att storlekar, längder, bredder och utrymmen hålls nere och då kan montering kräva en hel del specialverktyg.

Dels sitter Öhlins knappast i en bra position då prylarna handmonteras av svindyr svensk personal. Om monteringstiden kan minskas genom att använda specialverktyg istället för var mans hylsnyckelsats så kanske produktionskostnaden i alla fall kan pressas ned till någorlunda rimliga nivåer...?

Det finns också en väldigt god orsak till att använda arbetsinstruktioner och den orsaken kallas kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar. Om du saknar kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar så bygger du inga prylar som går att sälja. Om du har kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar så ser du till att personalen följer arbetsinstruktioner, för varje enskilt moment. Detta är inget som är unikt för Öhlins. Detta är ett vedertaget arbetssätt i hela fordonsindustrin.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
För att bara flika in lite gällande senaste inlägget ovan.

Ligger också i Öhlins intresse (och andra tillverkare) att se till att ha dessa kvalitetssystem samt kvalitetscertifieringar om man ska ligga i framkant av marknaden och leverera produkter till en stor del av alla race team på jorden. Det ställs krav av konsumenterna på en viss standard och kan man inte leverera det då väljer man en annan tillverkare.

Visst kan man hoppa på billigare märken men du får tyvärr vad du betalar för. En 500kr dämpare från något no-name företag på Wish kommer aldrig vara samma sak som en Öhlins, Nitron, Showa eller liknande. Jag köpte två YSS dämpare till min W650 för 2500kr i våras. Tillverkas i Thailand och håller skaplig kvalité, men man märker en enorm skillnad på en billig snik modell från dom kontra top-of-the-line modellerna.

Den billiga stötdämparen är i regel klenare på alla sätt och vis med nättare kolvstång, klenare fjäder, infästningar, m.m. Dyrare dämpare är precis tvärt om med ordentligt tilltagna delar som man ser är tillverkade för att tåla flera former av körning av en rad olika förare samt mer möjligheter till justering.

Finns goda skäl att det är specialkunskaper och verktyg som krävs för service. I min mening i alla fall.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
54c3d18aa1f2080dd18c6b2ba0c0b823.jpg


Endast det bästa är gott nog.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
För att bara flika in lite gällande senaste inlägget ovan.

Ligger också i Öhlins intresse (och andra tillverkare) att se till att ha dessa kvalitetssystem samt kvalitetscertifieringar om man ska ligga i framkant av marknaden och leverera produkter till en stor del av alla race team på jorden. Det ställs krav av konsumenterna på en viss standard och kan man inte leverera det då väljer man en annan tillverkare.

Visst kan man hoppa på billigare märken men du får tyvärr vad du betalar för. En 500kr dämpare från något no-name företag på Wish kommer aldrig vara samma sak som en Öhlins, Nitron, Showa eller liknande. Jag köpte två YSS dämpare till min W650 för 2500kr i våras. Tillverkas i Thailand och håller skaplig kvalité, men man märker en enorm skillnad på en billig snik modell från dom kontra top-of-the-line modellerna.

Den billiga stötdämparen är i regel klenare på alla sätt och vis med nättare kolvstång, klenare fjäder, infästningar, m.m. Dyrare dämpare är precis tvärt om med ordentligt tilltagna delar som man ser är tillverkade för att tåla flera former av körning av en rad olika förare samt mer möjligheter till justering.

Finns goda skäl att det är specialkunskaper och verktyg som krävs för service. I min mening i alla fall.

Nu menade jag inte att man skulle jämföra öhlins med en billig kinadämpare för 500:-, utan med andra premiumdämpare som finns på marknaden.
Visst skiljer kvaliteten och utveckling mellan olika premiumtillverkare och kvalitet samt utveckling kostar, så är det. Men låt oss säga att du har en massa pengar över och vill vinna SM i roadracing, skulle du då köpa en öhlinare med lite bättre kvalitet men utan support, eller något annat märke med lite lägre kvalitet och en större chans att verkligen lyckas?
Öhlins är förmodligen den bästa tillverkaren, det ser man inte minst på motogp och world superbike, men är dom bäst även utan hjälp och support?
Om du tar kontakt med till exempel Joakim Jansson och beställer fjädringskomponenter till din hoj, så kommer du få en fjädring(k-tech) som är helt anpassad till din hoj, din vikt, alltså helt anpassad efter dina förutsättningar.

Jag kör själv med öhlins, tro inget annat:). Jag vill heller inte påstå att någon är bättre eller sämre, utan bara lyfta fram fördelen med en fungerande support. Det är hur enkelt som helst att skruva bort sig, det vet alla som har kört bana.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det finns två uppenbara orsaker till att använda ”en uppsjö av specialverktyg” vid montering.

Dels är ingen av Öhlins produkter konstruerade för att vara en rysk stridsvagn som servas eller repareras med endast en 17 mm blocknyckel. Öhlins produkter är konstruerade för helt andra saker som kräver att storlekar, längder, bredder och utrymmen hålls nere och då kan montering kräva en hel del specialverktyg.

Dels sitter Öhlins knappast i en bra position då prylarna handmonteras av svindyr svensk personal. Om monteringstiden kan minskas genom att använda specialverktyg istället för var mans hylsnyckelsats så kanske produktionskostnaden i alla fall kan pressas ned till någorlunda rimliga nivåer...?

Det finns också en väldigt god orsak till att använda arbetsinstruktioner och den orsaken kallas kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar. Om du saknar kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar så bygger du inga prylar som går att sälja. Om du har kvalitetssystem och kvalitetscertifieringar så ser du till att personalen följer arbetsinstruktioner, för varje enskilt moment. Detta är inget som är unikt för Öhlins. Detta är ett vedertaget arbetssätt i hela fordonsindustrin.

Helt självklart att det du skriver är sant. Svindyr personal... Tja, i utländska mått mätt ja men absolut inte i svenska och lägga ut till låglöneland gick inget vidare med vissa dämpare. Så bästa är nog lågt betalade "svenskar" för kvaliténs skull :)
 

yelworC

herzattacke
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Daschland
Hoj
Skitjävladucati
Nu har man slått till och köpt ett FGR trycksatt kit till framgaffeln. Svindyrt begagnat,och inte FGK som är dom senaste,men någon sekund MÅSTE man väl ändå ha köpt sig..
Det är väl Watz man ska vända sig till om man vill ha race hjälp,han verkar riktigt duktig men fan så snurrig.
Kina? Det är garanterat kina prylar i nyare Öhlins nuförtiden.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu menade jag inte att man skulle jämföra öhlins med en billig kinadämpare för 500:-, utan med andra premiumdämpare som finns på marknaden.
Visst skiljer kvaliteten och utveckling mellan olika premiumtillverkare och kvalitet samt utveckling kostar, så är det. Men låt oss säga att du har en massa pengar över och vill vinna SM i roadracing, skulle du då köpa en öhlinare med lite bättre kvalitet men utan support, eller något annat märke med lite lägre kvalitet och en större chans att verkligen lyckas?
Öhlins är förmodligen den bästa tillverkaren, det ser man inte minst på motogp och world superbike, men är dom bäst även utan hjälp och support?
Om du tar kontakt med till exempel Joakim Jansson och beställer fjädringskomponenter till din hoj, så kommer du få en fjädring(k-tech) som är helt anpassad till din hoj, din vikt, alltså helt anpassad efter dina förutsättningar.

Jag kör själv med öhlins, tro inget annat:). Jag vill heller inte påstå att någon är bättre eller sämre, utan bara lyfta fram fördelen med en fungerande support. Det är hur enkelt som helst att skruva bort sig, det vet alla som har kört bana.

Jo nä, det var mer bara en parentes rent allmänt det jag skrev. :)

Vad gäller din fråga / tanke så skulle jag nog säga att det beror på just dom faktorerna du skriver. Är Öhlins "bäst" för att dom har bäst support eller för att materialet är bäst? En av Öhlins grejjer i t.ex. MotoGP är att dom är på plats med tekniker för att erbjuda support och service direkt, men det är såklart bara en del av det hela och där riktar man sig till absoluta toppskiktet inom racing.

Går man ner efter stegen till mer lokal service så kommer det såklart variera vilken service du får, dels kompetensen hos denne serviceman att rent mekaniskt utföra service men även rent kunskapsmässigt i form av rådgivning gällande inställningar och konfigurationer av dina dämpare.

Jag antar dock att det är samma sak som gäller här: det krävs viss prestation av ett serviceställe för att ens få kalla sig "Öhlins Service Center", just för att man kräver en viss kvalité på service och kunskap av sina produkter så att slutkunden ska känna sig nöjd och trygg.

Och på tal om trygg så är det tryggheten jag skulle sätta som prio-ett. Om t.ex. Joakim Jansson är the guy att prata service och inställningar med så är det han jag skulle vända mig till om jag ville ha bäst hjälp.

Jag ska inte sälja Öhlins kort då jag köpt både framgafflar och bakdämpare och använt dom direkt ur kartong, samt provkört hojar med kittade dito och jag har aldrig varit missnöjd. Men med det sagt så är K-Tech, Nitron, WP, Showa, osv. inga skitmärken heller. Alla erbjuder produkter som tillhör absoluta topp-segmentet, det enda som skiljer är tillgängligheten på service.

Det som talar för Öhlins i mitt fall är att jag har ett serviceställe en timmas bilfärd bort där jag vet att det är kunnig personal samt att dom har mer eller mindre alla delar hemma på hyllan. Om jag vänder mig till någon annan lokal firma (Piteå Stötdämparservice, PSS) t.ex. så får jag bra service där också men han behöver beställa delar och kanske t.o.m. verktyg för att göra jobbet och risken är det blir dyrare med sämre resultat.

Så ja, för att summera, tillgänglighet till reservdelar och service är mycket viktigare än vilket märke du väljer. Innebär det bättre service och tillgång på reservdelar om du byter märke, ja då gör man det om det väger tyngst. :tummenupp
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ni som kör med öhlinsfjädring på bana och och kanske till och med tävlar, vart vänder ni er för att få experthjälp? Någon som kan hjälpa er med ombyggnationer(shimsbyten typ), setup?
Någon som förstår vad du försöker förklara, när du skruvat bort dig totalt och är på väg att ge upp?
Hur många här har råd att hyra en egen öhlinstekniker en hel dag, för att ställa in sin hoj? Inte jag i alla fall.

Öhlins rekommendationer som följer med när du köper någon av deras produkter, är ju en kompromiss som ska fungera främst på gata men även lite bankörning. Är du en erfaren banåkare som kanske har tävlat på en ganska hög nivå, så kommer du inte långt med dessa grundinställningar.
Vikt, körstil, jamen allt spelar ju roll, eller hur?

Att köpa fjädring hur 100000:- är ju ingen garanti att din banhoj blir så pass bra som du hoppats på, du måste ju få support att ställa in hojen.

Vilket service center är det jag söker?

Det är mörkt här uppe i norr, men nu har det äntligen vänt:)

Jag betalade Eng Racing för att vara med på banan. vi var två-tre som delade på kostnaden.
Det går inte att begripa hur bra det är förrän man gör det. Att själv köra och skruva är hopplöst ineffektivt. Att köra själv, skruva och sen också gissa åt vilket håll man ska vrida på justeringarna gör att säsongen blir väldigt lång.

Jag tävlar inte men jag kör bara bana. Jag tycker att det är kul att försöka få maskinen att svänga bättre, hålla spår osv. Men dom senaste åren så har jag alltid suttit på vägen hem från banan, eller nån dag senare, och kommit på vad jag borde ha provat. Det är som sagt kul. Men lite frustrerande också.
Efter en dag med Mattias så hade vi rett ut dom frågetecken jag hade. Så när jag åkte hem så kändes det löjligt bra.
Så gör en avvägning, hur mycket kostar alla träningspass som du använder för att försöka bli av med ett oönskat beteende kontra en dag med nån som löser problemet tillsammans med dig.

I min bok så är det inte ens värt att disskutera.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu vet inte jag hur det är på asfalt bana men på grus o i skogen blir man ibland väldigt förvånad hur lite man behöver ändra på ett välbyggt fjädring system för att få en stor förändring.

Alla pratar om framgaffel men som jag ser det så när framgaffel har jobbat så kommer bakdämparen att få jobba med samma sak 1/10 dels sekund senare.

Vad framgaffel gör o hur chassiet reagerar påverkar otroligt mycket hur bakfjädringen o bakändan reagerar/hanterar bakhjul.

Att med bara justera ett par klick på det ena eller det andra och exempelvis få bakhjul att inte suttsa i sidled att få ett helt annat grepp ut ur kurvor handlar inte enbart om framgaffel, det handlar om harmoni mellan framgaffel o bakfjädringen.

Första gången jag förstod detta var när Håkan carlqwist hade tränings läger i Stenungsund o vi var ett 10 tal som var inbjudna den helgen.

Öhlins var där o skruvade fjädring åt Håkan vi fick betala för att få den hjälpen den helgen, min hoj stuttsade i sidled över slagen o det kvittrade vad jag gjorde så fick jag inte saker att funka.

Öhlins killen rev gaffel och chimsa de samt bytte olja till någon annan Viskositet och rev bakdämparen och gjorde något där med.

Helt som i magi så jobbade fram o bakändan simultant framgaffel påverkade inte bakfjädringen på samma sätt så bakhjulet studsade i sidled över slagen längre.

Det innebar att flytet blev jämt o tiderna per varv körda sjönk o inte minst att energin inte tog slut jag slapp bråka så innerst med att hålla hojen i det spåret jag ville.

Så jag håller fullständigt med ricken att visst är det mycket pengar den helgen.

Men det går fortare, det går åt betydligt mindre däck som inte är gratis, det blir tryggare åkningen, och oavsett så är fjädringen den billigaste investeringen i lägre tider.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top