Öhlins styrdämpare R6 (99-02)

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Har nu äntligen fixat en styrdämpare :yoparty
Men tänkte innan jag monterar den fråga, om det är onödigt då styrlagret snart ska dras åt eftersom det är ett miniglapp som för övrigt knappt känns. (känns endast då man kör långsamt å bromsar flera gånger i rad) Har ingen erfarenhet av styrdämpare och det slog mig att det kanske krockar i varandra?

Återkommer säkerligen snart när jag ska montera den :)

Med nica hälsningar
Jonthe
 

Sirjerry

Vill ha riktig hoj igen!
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Ockelbo
Hoj
Kawa ZX9R -98
Behövs verkligen styrdämpare på en R6à?
Har kört både med och utan, upplever inte såå jävla mycket skillnad. Jag menar lite chatter får man väl räkna med. Tilläggas kan dock att jag inte provat R6án på bana, men däremot i väldigt raskt landsvägstempo.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Nu har jag bara kört R6 på bana , men har kört ganska många hojar på gata och ja på det svenska vägnätet behövs definitivt styrdämpare.Förutsatt att man inte kör lagligt förstås.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
P@trik skrev:
2439815 Nu har jag bara kört R6 på bana , men har kört ganska många hojar på gata och ja på det svenska vägnätet behövs definitivt styrdämpare.Förutsatt att man inte kör lagligt förstås.

Jag har tyvärr inte kört så mycket under de senaste dagarna. Men av de tre senaste gångerna sedan fre jag kört ("längre" turer då) så fick jag miniwobbel vid två av dem. Hoppas att att styrdämparen kan trycka ned det till noll :tummenupp

Sirjerry skrev:
2439513 Behövs verkligen styrdämpare på en R6à?
Har kört både med och utan, upplever inte såå jävla mycket skillnad. Jag menar lite chatter får man väl räkna med. Tilläggas kan dock att jag inte provat R6án på bana, men däremot i väldigt raskt landsvägstempo.

Liksom p@tricks inlägg så framgick det :)
Så fort det är dålig asfallt tycker jag det skulle kännas mer safe men en dämpare. Många säger att R1or från tidigare år "måste" ha styrdämpare, så varför skulle inte lillebrorn ha det? :tummenupp
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Nu har jag monterat den. Men tycker det ser ut som den är lite sned.. Jag ska då alltid ha allt perfekt när det gäller sådant.

Tänkte också fråga hur man gör med brickan som satt vid bulten, kan inte tänka mig att man behåller den. Utan jag monterade dämparen + skruven man tog bort vid styret, är det korrekt?

Hur hårt motstånd kör ni med och vad rekommenderar ni?

:tummenupp
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Wonderboy skrev:
2452720 Nu har jag monterat den. Men tycker det ser ut som den är lite sned.. Jag ska då alltid ha allt perfekt när det gäller sådant.

Tänkte också fråga hur man gör med brickan som satt vid bulten, kan inte tänka mig att man behåller den. Utan jag monterade dämparen + skruven man tog bort vid styret, är det korrekt?

Hur hårt motstånd kör ni med och vad rekommenderar ni?

:tummenupp

När jag rullar ut på banan har jag såpass hårt motstånd att det är svårt att köra i depån, då funkar den perfekt på banan sedan.
För lansväg tror jag det kvittar, jag vågar ändå inte köra så fort där att det är hojen som begränsar.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Hunt skrev:
2453514 När jag rullar ut på banan har jag såpass hårt motstånd att det är svårt att köra i depån, då funkar den perfekt på banan sedan.
För lansväg tror jag det kvittar, jag vågar ändå inte köra så fort där att det är hojen som begränsar.

Okey nä det är klart. Fast ibland blire lite "skrunkelväg" å när man sätter ned från en av mina såkallade wannabe wheelies :) När man har cykeln rakt, kan den vara lite sne åt något håll då? Kan fixa bild! Och ska man ha en Newtonmätare för att se hur hårt man ska dra åt den?
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Wonderboy skrev:
2453597 Okey nä det är klart. Fast ibland blire lite "skrunkelväg" å när man sätter ned från en av mina såkallade wannabe wheelies :) När man har cykeln rakt, kan den vara lite sne åt något håll då? Kan fixa bild! Och ska man ha en Newtonmätare för att se hur hårt man ska dra åt den?
Börja med 10 klick så är den ju i mitten gå sedan ett i taget åt det hållet du tycker blir bäst (dvs hårdare eller lösare)
Bara att prova...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hör med RR-Larsson här på forumet, han hade öhlins styrdämpare, rätt inställd osv men torskade ändå i rätt duktigt på Gelleråsen förra sommaren.

R6:eek:rna ja har provkört (99-02) kräver styrdämpare vid aktiv körning!
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Wonderboy skrev:
2453665 Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!
Vad menar du med sned, är kolvstången sned RENOVERA
Sitter den monterad snett ?
Som sagt ut med bilden....
 

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Wonderboy skrev:
2453665 Okey tack för svar!
Men hur är det med sneheten, kan det vara lite sne? som sagt kan fixa bild!

Om styrdämparen hänger lite snett eller lite löst gör väl inget så länge den inte glappar axielt.

Jag har en Öhlinare monterat på vänstersidan och den kan tyckas hänga lite "löst", men den glappar inget i "funktionsriktningen".

Släpper du all dämpning ska det inte märkas att den är en styrdämpare monterad när du står still och svänger på styret. Gör det de så är den nog krökt.

Släng ut en bild!

Hitecfrollo skrev:
2453653 Börja med 10 klick så är den ju i mitten gå sedan ett i taget åt det hållet du tycker blir bäst (dvs hårdare eller lösare)
Bara att prova...
Jag brukar köra på 16 klick!
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp
 

Bifogat

  • P9120006.JPG
    P9120006.JPG
    55.1 KB · Visningar: 317

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2453929 Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp
Det viktiga är att dämparen sitter så att slaglängden hos dämpkolven är ekvidistant fördelad mellan maxstyrutslag till styrstoppen. Dvs kolvstången ska vara i mitten när framhjulet spårar. Hur dämparen sedan sitter rent fysiskt på hojen är mer en estetisk fråga, bara det är fritt från glapp och att styrkronorna når styrstoppen och inte hindras av dämparens slaglängd.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2453954 Det viktiga är att dämparen sitter så att slaglängden hos dämpkolven är ekvidistant fördelad mellan maxstyrutslag till styrstoppen. Dvs kolvstången ska vara i mitten när framhjulet spårar. Hur dämparen sedan sitter rent fysiskt på hojen är mer en estetisk fråga, bara det är fritt från glapp och att styrkronorna når styrstoppen och inte hindras av dämparens slaglängd.

Mvh
Jörgen

Härligt jörgen! Tror nog att det är så! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2454012 Härligt jörgen! Tror nog att det är så! :tummenupp
Vad bra, den sitter nog som den ska. Tänk på att inte dra åt dämparens justerskruv för hårt. Det kan provocera wobbel det med. Dämparen ska arbeta tillräckligt för att kunna absorbera den energi som annars skapar den resonans som vobbel är. Är dämparen stenhård inställd kan det faktiskt börja flexa annorstädes i ram och sving. Lagom är bäst.
Jag far till Lunda och tittar på galningarna ikväll/strax. Är du där kan jag kolla på den isf. Men den verkar ju sitta som den ska. Öhlins manualer för montering och justering brukar vara bra, de finns ju dessutom att ladda med på deras hemsida om man är osäker.

Hilsen
J
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2454042 Vad bra, den sitter nog som den ska. Tänk på att inte dra åt dämparens justerskruv för hårt. Det kan provocera wobbel det med. Dämparen ska arbeta tillräckligt för att kunna absorbera den energi som annars skapar den resonans som vobbel är. Är dämparen stenhård inställd kan det faktiskt börja flexa annorstädes i ram och sving. Lagom är bäst.
Jag far till Lunda och tittar på galningarna ikväll/strax. Är du där kan jag kolla på den isf. Men den verkar ju sitta som den ska. Öhlins manualer för montering och justering brukar vara bra, de finns ju dessutom att ladda med på deras hemsida om man är osäker.

Hilsen
J

Härligt!
Har dock ingen newtonmätare.. Men tror det är cool som sagt. Hade gärna dragit ut om jag inte hade haft punka :huvet
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Wonderboy skrev:
2453929 Alltså funktionmässigt är den bra tycker jag, iaf känns det och ser ut som om den är det. Men förmodligen skulle jag kunna vrida den en halv centimeter så skulle det se 100 %:igt ut !

Det känns med andra ord som om den skulle kunna vara lite mer "centrerad horisontellt", men är nog inget snack tror jag! Här är bilden :tummenupp

Hmm när jag kikar på bilder på annonser ser jag att dämparen på samtliga bilder är vänd åt andra hållet. Är min felmonterad? :rolleyes: :)
 

Bifogat

  • P9120006.JPG
    P9120006.JPG
    55.1 KB · Visningar: 110

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Wonderboy skrev:
2459440 Hmm när jag kikar på bilder på annonser ser jag att dämparen på samtliga bilder är vänd åt andra hållet. Är min felmonterad? :rolleyes: :)

Checka denna bara tex:
 

Bifogat

  • 234816_zx10r_%F6hlins.jpg
    234816_zx10r_%F6hlins.jpg
    17.5 KB · Visningar: 148
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top