Öhlins styrdämpare R6 (99-02)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2459440 Hmm när jag kikar på bilder på annonser ser jag att dämparen på samtliga bilder är vänd åt andra hållet. Är min felmonterad? :rolleyes: :)
Det är väl mest för att det är lättare att avvara vänsterhanden om man ska komma åt justerskruven under färd.
Inte så viktigt för funktionen. Vänd på den om du vill!

Tycker jag.

Mvh
J
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2459452 Det är väl mest för att det är lättare att avvara vänsterhanden om man ska komma åt justerskruven under färd.
Inte så viktigt för funktionen. Vänd på den om du vill!

Tycker jag.

Mvh
J

Det är alltså inte "allvarligare" än så?

Mvh
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2460950 Det är alltså inte "allvarligare" än så?

Mvh
Nej det är det inte. Traditionellt så monterar man styrdämpare så att den kan justeras med vänsterhanden.
Vänd på den du. Jag borde sett det på en gång... :/ Funktionen påverkas ej, styrdämpare kommer att arbeta identiskt.

Styrdämpare som är hängda på sidan av cykeln hänger tex alltid på vänstersidan. Bara för att det är enklare att justera dem med vänsterhanden.

Mvh
J
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2462570 Nej det är det inte. Traditionellt så monterar man styrdämpare så att den kan justeras med vänsterhanden.
Vänd på den du. Jag borde sett det på en gång... :/ Funktionen påverkas ej, styrdämpare kommer att arbeta identiskt.

Styrdämpare som är hängda på sidan av cykeln hänger tex alltid på vänstersidan. Bara för att det är enklare att justera dem med vänsterhanden.

Mvh
J

Okey! Men då blir öhlinsmärket uppochned :tungan Nä skämt å sido, får la byta sida da om jag orkar. Har pillat i garaget nu i 2 h.. men fan va hojen börjar bli fin med lite småtjaffs :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2463684 Okey! Men då blir öhlinsmärket uppochned :tungan Nä skämt å sido, får la byta sida da om jag orkar. Har pillat i garaget nu i 2 h.. men fan va hojen börjar bli fin med lite småtjaffs :)

Det är bättre att ty sig till ingenjörs- än reklamavdelningan om man vill ha prestanda vettu! :tungan

Ja det ska bli kul att se underverket ngn dag!

/J
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2463686 Det är bättre att ty sig till ingenjörs- än reklamavdelningan om man vill ha prestanda vettu! :tungan

Ja det ska bli kul att se underverket ngn dag!

/J

Klart :tummenupp
Men det är ingen agusta, det är en r6a ;-)

Mvh
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wonderboy skrev:
2464115 Klart :tummenupp
Men det är ingen agusta, det är en r6a ;-)

Mvh

Vet jag väl! Men en okraschad R6:a är ju rätt sällsynt här i Stockholmsområdet! ;)
/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mr Helmut skrev:
2464635 Vad jag hört är denna inte okraschad:D
Det ante mig! :D (Nära 50% av nya R1:rna blir ju tydligen försäkringsärenden redan inom ett år efter att de tagits ut.)
Men men, lite smicker har ingen dött av.
Hoppas ni båda slipper vurpa iaf. :)

Min hoj är en -93:a och har aldrig ens vält. Men men, peppar peppar :gnissla

/J
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jörgen Karlsson skrev:
2464659 Det ante mig! :D (Nära 50% av nya R1:rna blir ju tydligen försäkringsärenden redan inom ett år efter att de tagits ut.)
Men men, lite smicker har ingen dött av.
Hoppas ni båda slipper vurpa iaf. :)

Min hoj är en -93:a och har aldrig ens vält. Men men, peppar peppar :gnissla

/J

Jag la min i diket för nån vecka sen. annars har jag kört omkull en gång å vält den på stället 2 :yoparty :tummenupp

lite repor är bara mer racing hehe

edit: inga försäkringsärenden dock! :tummenupp
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Startar man hojen och varvar över ca 4000 rpm så hör man lite svängningar, med andra ord vibrationer. Det hörs endast då hojen står still och alltså, typ när man gasar på neutralen. Detta uppkom efter att jag monterat styrdämparen. Nån som känner igen det? Förövrigt funktionsmässigt tycker jag den är super!
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Wonderboy skrev:
2481901 Startar man hojen och varvar över ca 4000 rpm så hör man lite svängningar, med andra ord vibrationer. Det hörs endast då hojen står still och alltså, typ när man gasar på neutralen. Detta uppkom efter att jag monterat styrdämparen. Nån som känner igen det? Förövrigt funktionsmässigt tycker jag den är super!

Ikväll lät den extra mkt, som en tickande klocka! Inte för att jag tror att något e galet, men skulle vara nice om någon som verkligen är 100 på r6or, skulle vilja testa den? :tungan
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top