Öhlinsfjäder med nummer 08692-90, vilken förarvikt?

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
När det gäller Öhlins gaffelfjädrar så betyder siffran 90 att fjäderkonstanten är 9,0 N/mm.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
90N/mm måste det väl ändå vara, annars skulle ju hojen sjunka 109mm om en förare på 100kg (inkl allt) sätter sig på hojen.
Nej, tänk om, tänk rätt. :krama Vi pratar om framfjädrar. Det krävs 92 kg för att trycka ihop 2 st dylika gaffelfjädrar en sträcka av 50 mm.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
okej, kan man översätta 90n/mm till ca 90 kg förarvikt, eller 100 som i Hoztics exempel?
Det är individuellt och bakfjäderns hårdhet beror till stor del på hur stötdämparlänkaget är utväxlat, i förhållande till svingen och bakaxeln.

Jag väger 110+ kg och min erfarenhet är att om jag ställer in fjädringen enligt konstens alla regler så faller det sig ofta så att jag behöver en bakfjäder på ca 100-105 N/mm och framfjädrar på ca 9,5 N/mm (på en hoj som väger ca 190 kg körklar)

Som exempel; Om du i stället väger 85 kg, så skulle det nog vara en rimlig gissning att 80-85 N/mm bak resp. 8,5 N/mm fram skulle vara i närheten av "lagom". Notera att det är högst individuellt men i alla fall en grov uppskattning.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Det är individuellt och bakfjäderns hårdhet beror till stor del på hur stötdämparlänkaget är utväxlat, i förhållande till svingen och bakaxeln.

Jag väger 110+ kg och min erfarenhet är att om jag ställer in fjädringen enligt konstens alla regler så faller det sig ofta så att jag behöver en bakfjäder på ca 100-105 N/mm och framfjädrar på ca 9,5 N/mm (på en hoj som väger ca 190 kg körklar)

Som exempel; Om du i stället väger 85 kg, så skulle det nog vara en rimlig gissning att 80-85 N/mm bak resp. 8,5 N/mm fram skulle vara i närheten av "lagom". Notera att det är högst individuellt men i alla fall en grov uppskattning.
Okej, då hänger jag med lite iaf ;-) Jag väger 85 i mässingen, runt 95 med all utrustning då... Då känns det som 08692-90 inte är helt fel då?!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top