Ökat utblås - effektförlust?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
- Borra upp lite grand i slutburken menar du? Ja jo, det lär kanske bli så ändå. Fast egentligen är det ju vrid i låg- och mellanregister jag uppskattar mest.
Jag tror den firman du länkade till enbart pratar topp effekt o max nm inte körbarheten. Det är en 950cc twinn dom är naturligt starka i botten pga konstruktionen.

Hur tror du alla HD kan funka med raka rör typ vansinneshines, visserligen har du ju mera hp än många av dom gamla liken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Borra upp lite grand i slutburken menar du? Ja jo, det lär kanske bli så ändå. Fast egentligen är det ju vrid i låg- och mellanregister jag uppskattar mest.
Och där är det andra saker än maximalt fritt blås som är viktigt, du vill ha ett lagom mottryck (läs på om tex EXUP), och ett avgassystem som är anpassat för där du vill ha effekt och vrid. Det är så mycket mer som spelar in än bara storleken på sista utblåset, där avgaserna dessutom har svalnat en hel del och därmed krympt, och därmed inte behöver samma diameter. Ska du bara ha trattar måste allt anpassas för det, från insug till kammar och förbränningsrum, men du får också en extremt toppig karaktär, som funkar skitbra på en dragster, men inte på en gatmoppe.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Och där är det andra saker än maximalt fritt blås som är viktigt, du vill ha ett lagom mottryck (läs på om tex EXUP), och ett avgassystem som är anpassat för där du vill ha effekt och vrid. Det är så mycket mer som spelar in än bara storleken på sista utblåset, där avgaserna dessutom har svalnat en hel del och därmed krympt, och därmed inte behöver samma diameter. Ska du bara ha trattar måste allt anpassas för det, från insug till kammar och förbränningsrum, men du får också en extremt toppig karaktär, som funkar skitbra på en dragster, men inte på en gatmoppe.
- Ja jag är med på allt ovanstående, även om jag har andra erfarenhet av just EXUP-ventilerna då, som gjorde mest nytta effektmässigt borttagna i samband med luftburksrensning o mappning.

Men egentligen undrade jag initialt om så små förändringar som jag gjort och tänkte göra, verkligen påverkar mottrycket såpass att det skulle sänka effekten märkbart på lågvarv.
I mitt fall då hämtas insugsluften från fartvinden isf mellan två heta cylindrar, samt då kanske öppna utblåset en aning med några extra hål.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om jag öppnar upp ljuddämparen - ex. borrar upp hålen längst bak en aning - kommer det påverka effekten negativt på en 950-kubikare? (XV950 Bolt)
Jag vet att mopeder går sämre när de får minskat motstånd utan andra korrigeringar, men har hört att det har med kubik att göra...eller 4-taktningen kanske?

I mitt fall är inte orsaken att jag vill ha mer eller annat ljud ur hojen, utan för att jag ökat inflödet av luft via luftboxen o tänker att det kanske är gynnsamt att minska motståndet i slutburken en smula? Vill inte byta avgassystem än, så detta är en variant om det funkar.
Jag går alltid efter grundregeln att om insugsluften ökats en aning så behöver det borras ett hål i ljuddämparen med diametern roten ur två aningar för att kompensera för den aning som insuget ökat, samt den extra skvätt bränsle som därmed måste till för att rätt blandningsförhållande ska fås. Den extra tjocka röken som bildas vid trimmad förbränning motsvarar konstanten roten ur två enligt Sweinsteins fjärde stökiometriska teori.

Ett problem med den typen av kompensation är att det ofta genererar illasinnade leenden från korvkioskkommitén när man varvar ur för att visa sitt nya sound och snärtiga rökpuffar. Ett alternativ som brukar ge högre antal korvmojj-likes är annars att montera ett fräsigare slipon, eller rent av ett bröligare helsystem.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag går alltid efter grundregeln att om insugsluften ökats en aning så behöver det borras ett hål i ljuddämparen med diametern roten ur två aningar för att kompensera för den aning som insuget ökat, samt den extra skvätt bränsle som därmed måste till för att rätt blandningsförhållande ska fås. Den extra tjocka röken som bildas vid trimmad förbränning motsvarar konstanten roten ur två enligt Sweinsteins fjärde stökiometriska teori.

Ett problem med den typen av kompensation är att det ofta genererar illasinnade leenden från korvkioskkommitén när man varvar ur för att visa sitt nya sound och snärtiga rökpuffar. Ett alternativ som brukar ge högre antal korvmojj-likes är annars att montera ett fräsigare slipon, eller rent av ett bröligare helsystem.
- Undrar om inte hela ditt svar var en smula stökiometriskt.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top