Ökenräser eller sporthoj?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag har funderat i flera år på att köpa en ökenräser som Africatwin eller SuperTenere. Jag har alltid drömt om att åka genom sahara och lång touring med tält.

Men hur kul är dessa hojar till vardags, kommer man sakna sporthojen?

99% av tiden är man ju inte på långresa till något fjärran land och då kanske dessa hojar är dötrista med sina 55-60 hästar och 250 kg? :3freak

Är det stor skilnad på de äldre ökenhojarna som Africatwin och nyare som KTM 950 Adventure och BMW 1200 GS?

Någon som har några erfarenheter?

Hjälp :confused:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
JT skrev:
Jag har funderat i flera år på att köpa en ökenräser som Africatwin eller SuperTenere. Jag har alltid drömt om att åka genom sahara och lång touring med tält.

99% av tiden är man ju inte på långresa till något fjärran land och då kanske dessa hojar är dötrista med sina 55-60 hästar och 250 kg? :3freak

Är det stor skilnad på de äldre ökenhojarna som Africatwin och nyare som KTM 950 Adventure och BMW 1200 GS?

1200GS och Adventure är ju betydligt vassare än vilken African twin som helst.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Hoztic skrev:
Förutom att en AfricaTwin måste man väl skjuta med haubits för att få död på, hur är driftsäkerheten på dom andra? :va

Har iofs aldrig ägt någon av dom men har en polare som har en GS1200 som är problemfri och går bra.

Adventuren vet jag inte så mycket om,mer än att det är Lc8 i den som i Superduke,Supermoto,Superenduro.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har haft både en Africa Twin -97 och en KTM 950 -04 och det är bägge två riktigt trevliga cyklar. Är du inte lång kommer du garanterat få problem med KTM'en då den är rätt hög. Vet väl inte riktigt om det är hojar man ska jämföra då det är rätt många år mellan modellerna men en AT är som Hoztic skriver skottsäker. Byt bensinpump och du har en evighetsmaskin. :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle jag bara äga en hoj idag skulle de nog va en africa twin el likn.
funkar till alt utom bankörning typ...
jag kör med folk som inte alltid måste ligga i 150+ o då är de oftast "touring" o åka 10-15 mil för o hitta ett nytt pizzaställe.
ska man åka med rejsknuttar kanske man ska tänka om..
finns ju alltid lite mellanting som funkar till mycke..
tdm 850/900, suzuki v-storm får ju alltid bra kritik o vinner alla vägtester när dom testar offroads o likn :3freak

en sak kan jag säga...du åker ljusår skönare på en
"äventyrs hoj"

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Ägde själv en Supertenere i 3 år.

Hade då en blåvit -89 med 7500 mil på mätaren o när jag sålde den hade den gått över 10 000 mil.

Om man bortser från att främre avgasröret sprack (fixade hem rostfritt från kedo.com) inne vid konorna närmast cylindrarna så gick fanskapet aldrig sönder och tro mig den fick gå hårt. Då va den ochså 12 år gammal.

Stor/hög/tung men det får man nog stå ut med, speciellt om man e som jag 165 cm.
Inte mycken man känner av när man väl rullar på.
Att köra offroad, vet en del killar som gör det men det vill till att man vet vad man sysslar med.

Denna typ av hoj är nog det bästa man kan ha om man ska toura, det är väl inte för inte att tyskarna kalla dom för "rese-enduro".

Jag tycker att du ska titta in på Soe.se eller http://www.hoorc.org/ o fråga runt lite

Får du inte hjälp här vet jag inte var du ska få det.

Last edited:

JT

Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blitzen skrev:
Man kan ju faktiskt ha mer än en hoj...

Det är sant men jag pluggar och håller på att starta upp ett företag så min ekonomi tillåter bara en hoj för tillfället :(

ozeo skrev:
skulle jag bara äga en hoj idag skulle de nog va en africa twin el likn.
funkar till alt utom bankörning typ...
jag kör med folk som inte alltid måste ligga i 150+ o då är de oftast "touring" o åka 10-15 mil för o hitta ett nytt pizzaställe.
ska man åka med rejsknuttar kanske man ska tänka om..
finns ju alltid lite mellanting som funkar till mycke..
tdm 850/900, suzuki v-storm får ju alltid bra kritik o vinner alla vägtester när dom testar offroads o likn :3freak

en sak kan jag säga...du åker ljusår skönare på en
"äventyrs hoj"

Det är just det att polarna kör sporthoj och man blir väl ljusår efter med en äventyrshoj... :3freak

Jag funderar på att köpa packutrustnig och pressa gixxern lite istället, den är ju en galen holländare som körde jorden runt på en R1, så varför inte...

DarkDesmoRider skrev:
Ägde själv en Supertenere i 3 år.

Hade då en blåvit -89 med 7500 mil på mätaren o när jag sålde den hade den gått över 10 000 mil.

Om man bortser från att främre avgasröret sprack (fixade hem rostfritt från kedo.com) inne vid konorna närmast cylindrarna så gick fanskapet aldrig sönder och tro mig den fick gå hårt. Då va den ochså 12 år gammal.

Stor/hög/tung men det får man nog stå ut med, speciellt om man e som jag 165 cm.
Inte mycken man känner av när man väl rullar på.
Att köra offroad, vet en del killar som gör det men det vill till att man vet vad man sysslar med.

Denna typ av hoj är nog det bästa man kan ha om man ska toura, det är väl inte för inte att tyskarna kalla dom för "rese-enduro".

Jag tycker att du ska titta in på Soe.se eller http://www.hoorc.org/ o fråga runt lite

Får du inte hjälp här vet jag inte var du ska få det.

Tack för bra länkar!

SuperTeneren verkar vara betydligt piggare än AfricaTwinnen, en granne hade en SuperTenere för en massa år sedan med motorn från en TRX, den gick som f*n! Jag tror motorn passade rakt av, någon som vet?

JT

Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Hoztic skrev:
Sälj bmw'n så har du ju råd med två riktiga fordon :)

Jag har tänkt på det men då dödar flickvännen mig...

Hon gillar INTE hojar men hon HATAR verkligen mina planer på ökenäventyr genom Afrika. :näsblod

Konstigt, för jag skiter i vad hon gör med sin Audi, t.ex inte tvättat den på hela vintern...tjejer :huvet

appelvikaren

Small but powerfull!
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
DR350s, Rd125 , Ten7 & 14a
JT skrev:

Låter helt ÖKEN :rofl

Ha kvar sporthojen det är min åsikt :tummenupp

///jonathan

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

JT

Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Jag la upp en bytes annons här på SH i alla fall, på ett sätt hoppas jag att ingen svarar för jag är så nöjd med Gixxern.

Man får väl se vad som händer, jag tror att jag skulle sakna sporthojen om jag byter/säljer den men om någon har en fin ökenräser så kanske....

Annonsen... http://www.sporthoj.com/annonser/?id=30118

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Hoj
Monster S4R
Är du helt säker på att han hade TRX o inte TDM spisen i hojen ?????
Om jag inte minns fel så har TRX:n INTE torrsumpssmörjning.

Men vad jag vet är att en del har tryckt i TDM motorn och den ska tydligen passa...i alla fall vara betydligt lättare att "peta i " så att säga

Kan ochså nämna för dig att Teneren's kolvar befinner sig bredvid varandra hela tiden som en en-stånka, så den låter och uppträder som en sådan.
Speciellt med dom där underbara vibrationerna runt 100 km/h vid vid ca 5000 rpm, men dom kan man "gasa förbi"

Vilket dom inte gör på TDM/TRX......därav det ducati - liknande ljudet från dom sistnåmnda..............

Har en Ducce polare som körde TRX med laser/kolfiber blås...........o de du.........det lät något underbart. Dock inte lika vackert som en ducce men bra nära......

Last edited:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Det går att köra på Harley också! :D
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=29723
Ovanstående forum har förövrigt en hel del trevliga trådar om resor som man kan inspireras av.

Jag ska också åka i öknen! Vilket år som helst. :gnissla
11656944-M.jpg

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
DarkDesmoRider skrev:
Har en Ducce polare som körde TRX med laser/kolfiber blås...........o de du.........det lät något underbart. Dock inte lika vackert som en ducce men bra nära......
Låter speciellt med 270' veven. Jag fick tummen upp från två Harley-chopperåkare när jag kom gasandes på polarens TRX. Det säger väl allt :rofl Jobbigt med så hög etta i den bara

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS