Önskar ha reda på värde på ärvda MC?

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
För en tid sedan avled min pappa och i hans ägo fanns en del MC samt två bilar. Totalt fyra stycken MC står parkerade i garaget efter honom men bara tre är registrerade hos Transportstyrelsen. Undertecknad är hans enda barn och dessa fordon har nu alla tillfallit mig. Till saken hör att det hos mig inte finns någon som helst kunskap om motorcyklar eller bilar samt att jagdessutom helt saknar körkort. I och med detta önskas dessa fordon säljas och därav finns intresserade av att veta fordonens värde. Förutom detta behöver ett värde på fordonen även noteras i bouppteckningen som det snart är dags att skicka in. Därav detta undras om någon här inne kanske vet vilket värde det rimligen skulle vara möjligt att skriva in i bouppteckningen för var och en av hojarna samt för vilket belopp det troligen skulle kunna gå att sälja dem för?

De hojar det rör sig om är följande:
  • Honda RC 01, årsmodell 1980
  • Honda Cb 900F Sc09, årsmodell 1982
  • BMW R 1100 Gs, årsmodell 1995

    Mer information förutom den som är angiven här finns att läsa i nedan länkade tråd från forumet på sajten garaget.se: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=343886

    Tilläggas bör att med Hondan RC 01 var pappa med om en större olycka sommaren 2003 där han bröt armen och MC:n blev till en skrothög. Om den inte har renoverats upp sedan dess så bör den vara av lägre värde idag men jag kan ha fel. Alltså av det som framgått i inlägget samt i den bifogade länken undras om någon här inne kanske vet vilket värde det rimligen skulle vara möjligt att skriva in i bouppteckningen för var och en av hojarna samt för vilket belopp det troligen skulle kunna gå att sälja dem för?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns garanterat folk här som kan ge dig rimliga värden, men det hade varit bra med bilder för att bedöma allmänt skick, och om hojarna startar och går bra. Annars är det bästa du kan hoppas på höftade gissningar.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Det finns garanterat folk här som kan ge dig rimliga värden, men det hade varit bra med bilder för att bedöma allmänt skick, och om hojarna startar och går bra. Annars är det bästa du kan hoppas på höftade gissningar.
Höftade gissningar bör vara så gott som något för bouppteckningens del då de enligt Skatteverket inte gör något om det som antecknats i bouppteckningen sedan säljs för en annan summa än den som noterats i själva bouppteckningen. Så länge de noterade värdena är någorlunda rimliga kommer de, enligt dem själva, inte göra annat än att acceptera bouppteckningen så som den är skriven vad gäller delen med fordonen. Sedan kan det ju säkert finnas annat som de skulle kunna ha synpunkter på vad gäller bouppteckningen med den är en annan diskussion som ej hör hit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du inte ens vet om den krashade hojen är lagad är det ju svårt att sätta ett pris.

Dom är värda i princip noll kronor tills man vet om motorerna går runt och hur dom har varit lagrade
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Om du inte ens vet om den krashade hojen är lagad är det ju svårt att sätta ett pris.

Dom är värda i princip noll kronor tills man vet om motorerna går runt och hur dom har varit lagrade
Fast det är inte det som just nu är det viktiga utan det viktiga är vilka rimliga värden man bör kunna notera i bouppteckningen för vart och en av hojarna. Som jag skrev högre upp i tråden så är det strunt samma om hojarna sedan inte säljs för den summa som noterats i bouppteckningen eller ej då Skatteverket inte kommer begära in noteringar på för vilken summa de säljs när det sedan säljs troligtvis kommer de ej heller aldrig begära att få in information om vilket skicka de är i.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
För bouppteckningen så kan du värdera till 10.000:- per hoj, GS:en kan vara värd 15-20.000
När det kommer till fördelning av arv så är rätt pris viktigare, men räkna inte med skyhöga summor - ingen hoj med något speciellt samlarvärde om de inte är i mint condition
Gör klart bouppteckningen så kan du sedan låta någon bedöma saluvärdet på hojarna - det är nog ett visst besvär att bli av med dem - just nu +21.000 hojar till salu på Blocket
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var står hojarna? Åk dit och ta bilder åtminstonde, tills dess är dom värda under 3 tusen (som reservdelar) styck, utom den som eventuellt är krashad som är värd mindre.

Jag har en känsla av att han har ställt bort dom när dom inte är användbara längre och köpt något nytt, då är ju frågan varför dom inte är användbara, om motorn har skurit eller om kedjan har gått av, det är en viss prisskillnad i att fixa..

Utöver det har dom stått så länge att dom helst bör gås igenom väldigt ordentligt innan man provar att starta dom.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
För bouppteckningen så kan du värdera till 10.000:- per hoj, GS:en kan vara värd 15-20.000
När det kommer till fördelning av arv så är rätt pris viktigare, men räkna inte med skyhöga summor - ingen hoj med något speciellt samlarvärde om de inte är i mint condition
Gör klart bouppteckningen så kan du sedan låta någon bedöma saluvärdet på hojarna - det är nog ett visst besvär att bli av med dem - just nu +21.000 hojar till salu på Blocket
Arvet kommer fördelas så att jag ärver rubb och stubb då jag är den enda som ärver efter min ogifta pappa som hans enda barn så den biten bör vara enkel. Tror du 10.000 per hoj är en rimlig värdering utan att Skatteverket skulle anse det som något skumt så som att värdet är orimligt lågt eller högt satt osv.?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Skriv ett brev till mcskrot@telia.com så kan jag ge ett bud. Gärna åtminstone en bild på varje motorcykel. Vi har köpt relativt många cyklar från dödsbon. Bryr mig inte så mycket om skick då vi säljer delar så om vi kan komma fram till ett pris hämtar vi och sen är det klart.
Thomas Spinnin Wheel AB
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jajamen, jag har gjort ett antal bouppteckningar o skatteverket kan inte klaga på den prisbedömningen - då är de välkomna att åta sig försäljningen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jajamen, jag har gjort ett antal bouppteckningar o skatteverket kan inte klaga på den prisbedömningen - då är de välkomna att åta sig försäljningen.
Bra förslag från Grandell - då får du kanske sålt maskinerna på ett enkelt sätt + en värdering
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Var står hojarna? Åk dit och ta bilder åtminstonde, tills dess är dom värda under 3 tusen (som reservdelar) styck, utom den som eventuellt är krashad som är värd mindre.

Jag har en känsla av att han har ställt bort dom när dom inte är användbara längre och köpt något nytt, då är ju frågan varför dom inte är användbara, om motorn har skurit eller om kedjan har gått av, det är en viss prisskillnad i att fixa..

Utöver det har dom stått så länge att dom helst bör gås igenom väldigt ordentligt innan man provar att starta dom.
Alla hojar står parkerade i garaget som tillhör den villafastighet där han bodde i 34 år dessutom är alla hojar avställda. En av dem är ju dessutom inte ens registrerad hos Transportstyrelsen och då jag ej har någon information om den MC:n har den därav utelämnats från listan i trådstarten över vilka modeller av hojar som finns.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Skriv ett brev till mcskrot@telia.com så kan jag ge ett bud. Gärna åtminstone en bild på varje motorcykel. Vi har köpt relativt många cyklar från dödsbon. Bryr mig inte så mycket om skick då vi säljer delar så om vi kan komma fram till ett pris hämtar vi och sen är det klart.
Thomas Spinnin Wheel AB
Fast hojarna kanske går att använda och då är det väl synd att skrota dem vilket jag utläser av ditt inlägg och från vad som går att läsa på hemsidan kopplad till ditt företagsnamn är det du i så fall kommer göra med dem om de säljs till dig? Dock den eller de hojar som är i skrotfärdigt skick kanske kan få köpas av dig om annat sätt att göra sig av med dem ej hittas. Dock har jag ej bestämt mig än utan allt beror på i vilket skicka dem alla är i.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fast hojarna kanske går att använda och då är det väl synd att skrota dem vilket jag utläser av ditt inlägg och från vad som går att läsa på hemsidan kopplad till ditt företagsnamn är det du i så fall kommer göra med dem om de säljs till dig? Dock den eller de hojar som är i skrotfärdigt skick kanske kan få köpas av dig om annat sätt att göra sig av med dem ej hittas. Dock har jag ej bestämt mig än utan allt beror på i vilket skicka dem alla är i.
Plåta dem o lägg upp i tråden
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
För bouppteckningen så kan du värdera till 10.000:- per hoj, GS:en kan vara värd 15-20.000
När det kommer till fördelning av arv så är rätt pris viktigare, men räkna inte med skyhöga summor - ingen hoj med något speciellt samlarvärde om de inte är i mint condition
Gör klart bouppteckningen så kan du sedan låta någon bedöma saluvärdet på hojarna - det är nog ett visst besvär att bli av med dem - just nu +21.000 hojar till salu på Blocket
Bra svar. För att bli av med dom är det väl bara köra de priserna i annonser på blocket. Är det ingen som kommer och köper är det bara sänka priset tills någon kommer och köper.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Fast hojarna kanske går att använda och då är det väl synd att skrota dem vilket jag utläser av ditt inlägg och från vad som går att läsa på hemsidan kopplad till ditt företagsnamn är det du i så fall kommer göra med dem om de säljs till dig? Dock den eller de hojar som är i skrotfärdigt skick kanske kan få köpas av dig om annat sätt att göra sig av med dem ej hittas. Dock har jag ej bestämt mig än utan allt beror på i vilket skicka dem alla är i.
En krockad cb750 kommer säkerligen plockas isär och om jag förstår rätt har den inte papper. En CB900 beror på skick om den sparas. En 1100 GS måste nog göras i ordning och säljas hel då den inte har något värde knappt alls som delar. För mig är den sistnämnda BMWn grisen i säcken, Hondorna är enklare att sälja i delar eller hela. Så egentligen är Hondorna det som är intressant men om du vill sälja allt på en gång eller inte är upp till dig, vi avstår gärna Bumsen.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
En krockad cb750 kommer säkerligen plockas isär och om jag förstår rätt har den inte papper. En CB900 beror på skick om den sparas. En 1100 GS måste nog göras i ordning och säljas hel då den inte har något värde knappt alls som delar. För mig är den sistnämnda BMWn grisen i säcken, Hondorna är enklare att sälja i delar eller hela. Så egentligen är Hondorna det som är intressant men om du vill sälja allt på en gång eller inte är upp till dig, vi avstår gärna Bumsen.
"Bumsen"? Alla de tre hojarna som är noterade med modellnamn på i trådstarten finns papper på från Transportstyrelsen men i garaget står ytterligare en MC som ej är registrerad hos Transportstyrelsen och denna saknar alltså papper. Den som han kraschade med är inte den som ej är registrerad utan den är någon utav de två Hondorna som skrivits upp i trådstarten och är alltså registrerad. Ev. kan den registrerade MC:n vara den som han välte med 2005 och fick styret i armen varpå armen bröts igen. Dock var det ingen krach eller olycka i den bemärkelsen som då 2003 när han flög över vägen och cykeln totalt demolerades.

Så en av de två Hondorna ovan är i skrotfärdigt skick. Den ej registrerade MC:n vet jag just nu inte vad det är för märke eller modell.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Om du är enda arvingen saknar det betydelse vilket belopp fordonen värderas, enklast torde vara att sätta 10k/st för enkelhetens skull. Finns ingen arvskatt, du ska inte dela värdet med någon så värdet saknar betydelse för arvingar och Skatteverket, men bör för att inte nån ska få ideer inte vara HELT orealistiska.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Om du är enda arvingen saknar det betydelse vilket belopp fordonen värderas, enklast torde vara att sätta 10k/st för enkelhetens skull. Finns ingen arvskatt, du ska inte dela värdet med någon så värdet saknar betydelse för arvingar och Skatteverket, men bör för att inte nån ska få ideer inte vara HELT orealistiska.
Ja menar det, alltså jag kan ju inte skriva 2 miljoner som värde på en av hojarna utan att de börjar misstänka något därav startade jag denna tråd. Men då skriver jag 10.000 i bouppteckningen på var hoj och hoppas på att bouppteckningen går igenom utan anmärkning.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja menar det, alltså jag kan ju inte skriva 2 miljoner som värde på en av hojarna utan att de börjar misstänka något därav startade jag denna tråd. Men då skriver jag 10.000 i bouppteckningen på var hoj och hoppas på att bouppteckningen går igenom utan anmärkning.
Den går igenom - åtminstone avseende värdet på hojarna
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top