Önskar ha reda på värde på ärvda MC?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sådant gör mig nyfiken.....

Ja, den oregade kan ju vara antingen en Vincent Black Shadow eller en risig 70 tals cross.

Man hoppas ju alltid på att hitta den där bortglömda pärlan, men oftast hittar man bara svinen...
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Ja, den oregade kan ju vara antingen en Vincent Black Shadow eller en risig 70 tals cross.

Man hoppas ju alltid på att hitta den där bortglömda pärlan, men oftast hittar man bara svinen...
Är det lagligt att sälja en oregistrerad hoj? Bör även den noteras i bouppteckningen?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det lagligt att sälja en oregistrerad hoj? Bör även den noteras i bouppteckningen?
Visst - helt lagligt, den kan bli reservdelar, skrot, registreras på nytt om man kan redogöra för ursprunget (kanske inte om den skrotats tidigare), bli en konstnärlig installation, bojsänke eller precis vadsomhelst. Ja, den skall tas med - som inventarie. Inget värde som den är - max 5000:- (om det inte är en gammal Vincent eller Brough-Superior, men det vet inte Skatteverket o kommer inte att bry sig)
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Visst - helt lagligt, den kan bli reservdelar, skrot, registreras på nytt om man kan redogöra för ursprunget (kanske inte om den skrotats tidigare), bli en konstnärlig installation, bojsänke eller precis vadsomhelst. Ja, den skall tas med - som inventarie. Inget värde som den är - max 5000:- (om det inte är en gammal Vincent eller Brough-Superior, men det vet inte Skatteverket o kommer inte att bry sig)
Kommer de ens att bry sig om den inte tas med i bouppteckningen? Jag menar hur skulle de ens kunna upptäckta att den finns i den avlidnes kvarlåtenskap om den ej är registrerad?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kommer de ens att bry sig om den inte tas med i bouppteckningen? Jag menar hur skulle de ens kunna upptäckta att den ens finns i den avlidnes kvarlåtenskap om den ej är registrerad?
Nej - skattemyndigheten kollar inte vad som finns i ett "vanligt" dödsbo, men det kostar dig inget att ta med den, vi har ingen arvsskatt. De gånger det är viktigt att få med allt till rätt värde är om någon arvtagare är gnällig o vill balansera utdelningen genom att värdera upp allt lösöre - inte aktuellt i ditt fall. Den är lösöre på samma sätt som fordon (tror inte att bouppteckningsmallen frågar efter fordon specifikt)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bumse för mig är mc polis på en Bmw motorcykel. .. Så kallades dom i mina kretsar då..
Kan inte påminna mig när jag hörde uttrycket först, det kan vara för 30 eller 50 år sedan, men det gällde hojen som sådan.
Svarv var ett annat öknamn
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Nej - skattemyndigheten kollar inte vad som finns i ett "vanligt" dödsbo, men det kostar dig inget att ta med den, vi har ingen arvsskatt. De gånger det är viktigt att få med allt till rätt värde är om någon arvtagare är gnällig o vill balansera utdelningen genom att värdera upp allt lösöre - inte aktuellt i ditt fall. Den är lösöre på samma sätt som fordon (tror inte att bouppteckningsmallen frågar efter fordon specifikt)
Så att inte nedteckna den kommer inte leda till några tråkigheter eller repressalier för mig i framtiden från någon myndighet eller liknande? Då kan den ju lika väl låtas bli att tas med då det dels ändå ej finns några uppgifter om den i något register samt också av den anledningen att jag ej känner till dess modell eller tillverkare osv. vilket gör det knepigare att skriva in den i bouppteckningen.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sidan 8 i bouppteckningsmallen - där finns rubrikerna Fast egendom
Tomträtt
Bostadsrätt
Övriga tillgångar (ex. ...... bil och båt.......) - där tar du med alla reggade hojar
Lösöre - där tar du med värdet på allt lösöre (möbler, tavlor, whiskyförrådet m.m. samt den oreggade hojen), du behöver inte speca allt utan klumpar ihop det till en rimlig, oftast låg, summa.
Gör nu inte livet så j-kla komplicerat
Vem gör bouppteckningen - du eller tar du hjälp av bank eller begravningsbyrå? I det senare fallet så svara på de frågor de ställer.
 

NMNESD444

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2023
Hoj
---
Sidan 8 i bouppteckningsmallen - där finns rubrikerna Fast egendom
Tomträtt
Bostadsrätt
Övriga tillgångar (ex. ...... bil och båt.......) - där tar du med alla reggade hojar
Lösöre - där tar du med värdet på allt lösöre (möbler, tavlor, whiskyförrådet m.m. samt den oreggade hojen), du behöver inte speca allt utan klumpar ihop det till en rimlig, oftast låg, summa.
Gör nu inte livet så j-kla komplicerat
Vem gör bouppteckningen - du eller tar du hjälp av bank eller begravningsbyrå? I det senare fallet så svara på de frågor de ställer.
Jag har gjort bouppteckningen helt själv då jag är enda arvingen samt att inget testamente eller liknande dokument finns dessutom är jag den som bäst känner till personens hem, tillhörigheter och dennes ekonomi. Eftersom ingen kommer fråga om denna registrerade hoj så gör det varken till eller från att utelämna den. Jag är enda arvingen och ingen arvsskatt finns.

Vad gäller resterande bohag/lösöre har jag såklart redan klumpar ihop allt detta till en post i bouppteckningen och skrivit in ett uppskattat samlat värde för detta. Fastigheten och personens tillgångar på banken har också nedtecknats liksom lånet på fastigheten samt dess tillhörande pantbrev och pantbrevens värde. De registrerade fordonen (två bilar och tre MC) har vart och ett fått varsin post i bouppteckningen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har gjort bouppteckningen helt själv då jag är enda arvingen samt att inget testamente eller liknande dokument finns dessutom är jag den som bäst känner till personens hem, tillhörigheter och dennes ekonomi. Eftersom ingen kommer fråga om denna registrerade hoj så gör det varken till eller från att utelämna den. Jag är enda arvingen och ingen arvsskatt finns.

Vad gäller resterande bohag/lösöre har jag såklart redan klumpar ihop allt detta till en post i bouppteckningen och skrivit in ett uppskattat samlat värde för detta. Fastigheten och personens tillgångar på banken har också nedtecknats liksom lånet på fastigheten samt dess tillhörande pantbrev och pantbrevens värde. De registrerade fordonen (två bilar och tre MC) har vart och ett fått varsin post i bouppteckningen.
Om det nu är en intressant oregistrerad hojmodell kan det ju vara intressant att spåra ägarskapet, samlare betalar extra för sånt.
Om det är en stugmoppe i extra knäckebrödigt skick kvittar det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beklagar sorgen.

Efterarbetet är en plåga.

Kan också konstatera att hon som gjorde min pappas bouppteckning var, förutom slarvig, inte så grundlig.

Vi borde ha betalt för att styra upp alla hennes missar. Däremot tror jag inte det är så petnoga, i synnerhet som du är ensam arvinge.

Edit;

Sidospår, men...

Det viktigaste är ändå fastigheten, om du tänkt avyttra den. Vad som är gjort, så att du kan göra avdrag på vinst/förlust. Och så tillgångarna, förstås.
Motorcyklarna är troligtvis jordnötter i sammanhanget.
Jag inser att det behövs bättre ordning på papprena här i den händelse man trillar av pinn, för den som ska ta hand om det.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, har man någon seriös samling av motorcyklar (eller annat) bör man sätta sig ner och skapa en pärm med alla dokument och en rimlig värdering.

Bouppteckning är nog trassligt ändå.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Sitter lite i samma sits, fast enklare än TS. Min pappa gick bort i våras och jag fixade bouppteckningen själv. Dock är min mamma vid liv fortfarande, och de var gifta så i bouppteckningen har vi bara tagit med det som uppenbart var pappas. Hans tillgångar på banken, skulder samt bilen han ägde och värdet på huset de ägde tillsammans. Övriga grejer, gräsklippare, cyklar, möbler och allt vad det kan vara har jag inte behövt bry mig om, då det får ses som gemensamma grejer tänker jag. När det gällde hans bil så kollade jag på Blocket och la mig på vad jag tycker kändes rimligt efter det. När man inte är flera som skall dela på arvet, utan allt går till en, så är känslan att det inte är millimeternoga. Jag har inte fått svar från skatteverket på Bouppteckningen ännu, så vi får väl se om mitt ifyllande är ok, men jag tror och hoppas det, för man vill ju bara bli av med allt efterarbete..

Slutligen så får jag beklaga förlusten, det är ju en sån sak som är naturligt att vara med om, men fan inte kul för det. :(
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
För en tid sedan avled min pappa och i hans ägo fanns en del MC samt två bilar. Totalt fyra stycken MC

De hojar det rör sig om är följande:
  • Honda RC 01, årsmodell 1980
  • Honda Cb 900F Sc09, årsmodell 1982
  • BMW R 1100 Gs, årsmodell 1995
För bouppteckning skulle jag sätta 3- 5 och 15 tusen för dessa hojar.
Det är inga unika hojar på något vis.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top