Öppna mig!

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Dåligt.....

Det är 235 st som varit inne och inte skrivit något :kocko

:fatta! :fatta! :huvet :4skrika :7peta

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jag har precis vart och gymmat, med en av mina absolut snyggaste tjej-polare :tuttar
jäkla skit att hon har en pojkvän bara..... :död

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
MadManAxel skrev:
Jag har precis vart och gymmat, med en av mina absolut snyggaste tjej-polare :tuttar
jäkla skit att hon har en pojkvän bara..... :död
Bra, alltså kan du ge henne till mig. Jag skickar min adress till dig så du vet vad du ska skriva på lådan du lämnar till Bussgods. :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Visste ni att räven räven har funnits i Sverige ända sedan slutet av den senaste istiden? Bland rävar ingår många släkten av s.k. hundartade rovdjur.
Den vanliga rödräven (Vulpes vulpes) hittar man överallt i vårt land, faktiskt ända uppe på kalfjället. Den är också vanlig i övriga Europa, i Asien och i de nordligaste delarna av Afrika. Längst i norr är rävarna rödare än på andra platser. Ju längre söderut man kommer, desto mindre blir djuren och desto blekare färg har de.
Rödräven finns visserligen i Australien också, men dit har den inte lyckats ta sig på egen hand utan har inplanterats av immigranter.

Rödräven lever i grupper om en hane och en eller flera honor. Ungarna, ofta 4-6 (men någon gång ända upp till 12 stycken!), föds på våren och är till en början helt blinda.
De är orädda och ganska lätta att tämja.

Räven är en verklig allätare. Som hönstjuv är han ju allmänt känd, men han ratar inte ens så stora byten som ett rådjurskid. Insekter, frukter och bär står också på menyn även om rönnbären kanske är lite svåråtkomliga ("surt sa räven!").

På många stenåldersboplatser i Europa och Främre Orienten har man funnit gott om ben och tänder från rävar. Att avgöra om de kommer från jaktbyte eller husdjur låter sig däremot inte så lätt göras. Osteologiskt har de nämligen inte förändrats i någon märkbar grad, vilket troligtvis borde vara fallet om man hållit dem som husdjur under flera generationer. Man får ju inte heller glömma att de säkert alltid varit attraktivt jaktvilt på grund av köttet och det täta vackra pälsverket.

Men det är inte bara kött och päls som varit eftertraktade hos räven. I det gamla romarriket, vid vår tideräknings början, trodde man att rävens inälvor skulle vara ett bra botemedel mot astma. I synnerhet gällde detta lungor och lever som torkades, pulvriserades och sedan dracks efter att ha lösts upp i någon vätska. Även här uppe i Norden har man ansett att räven hade läkande egenskaper, bland annat mot njursten hos män. På medeltiden doppade man förband i rävblod och band om männens könsorgan med dessa, för att få bort stenen. Också mot lungåkommor ordinerade man samma medel som hos romarna 1.400 år tidigare. Idéer kan verkligen vara seglivade!

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Skönt att se att en tråd kan ge alla så mycket... :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...