Man kan se det som du, varför spola en hjälm för den ligger lite över maxgränsen.
Självklart !
Men i valet mellan Biltema
Rakt islag bakhuvud kantsten HIC 1051 eller 54% av Schubert C3 HIC 1943
Rakt islag bakhuvud plattstäd HIC 1956 eller 72% av Schubert C3 HIC 2735
Rakt islag hakbåge plattstäd HIC 373 eller 80% av Schubert C3 HIC 467
så konstaterar jag att jag föredrar att ha Biltema 82991 på huvudet framför Schubert C3 Basic om det smäller.
Och mellanskillnaden i pris räcker ju till en bandag.
Men vi är olika....
Jo. Men det är ju flera faktorer som väger in när man väljer hjälm.
Jag har en biltemahjälm som extrahjälm om någon vill åka med. Och jag har testat att köra med den.
Det är bra mycket mer oljud i biltemahjälmen. På ett sätt som rätt snabbt blir uttröttande.
Dessutom är kvaliteten på ventilationsreglage ganska usel så dom går sönder eller ramlar isär rätt fort. Visiret blir repigt bra mycket fortare. Ventilationen som sådan är usel vilket leder till att den immar igen väldigt lätt osv.
Jämför jag med min C3 Pro så är det milsvid skillnad. Nu är ju C3 Pro inte alls samma som Basic. Det är en helt annan hjälm med en helt annan prislapp men det ändrar inte den poäng som jag försöker få fram.
Min poäng är att den lilla skillnaden i poäng i testerna är såpass liten att den i praktiken saknar betydelse.
Dvs ur skyddshänseende så betraktar jag dom som likvärdiga. Sannolikheten för att du skall skadas mycket lindrigare eller värre för att du har den ena eller den andra godkända hjälmen är liten och det är ytterst troligt att om du krashar så hårt att du får allvarligare skallskador med en godkänd hjälm så är troligen allt som är utanför hjälmen så illa skadat att sannolikheten för att du klarar dig är i stort sett obefintlig.
Däremot finns det andra faktorer som gör att man väljer den ena eller andra hjälmen. Passform, ljudnivå, utseende, vikt osv.
För min egen del så anser jag att det är ohyggligt mycket säkrare med en hjälm som är tystare så jag slipper bli lika trött i huvudet. Det minskar risken för att jag överhuvudtaget ska ställa till med något. Och att inte krasha alls är mycket bättre än att krasha med en säker hjälm oavsett vilken hjälm du valt.
Men jag har full förståelse för dom som väljer bort hjälmar med öppningsbar integral eftersom det gör hjälmen tyngre och det är en nackdel.
Och jag har full förståelse för dom som inte tycker att det är en toppengrej att köpa en hjälm som kostar över 5000 i svenska butiker när det finns bra mycket billigare hjälmar som dessutom är lättare och lika säkra.
Och har man en budget att hålla sig till så är det ju klart mycket bättre att välja bort någon egenskap som man betraktar som mindre viktig istället för att kanske övertrassera kontot och få snåla på något annat. Eller om man väljer en hjälm plus en bandag istället för en svindyr hjälm.