Öppningsbar integralhjälm...

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Har en liten fundering någon som sett tester utav öppningsbara hjälmar? Tänkte när dem tar fram en ny hjälm så bör dem ha testat hur mycke press hjälmen i fråga klara av innan den smäller upp.. Visst det finns en risk men det gör det väl med alla grejer man köper?

Men som sagt ingen som sett något test på nätet eller liknande? kör själv kbc version och har funkat fint för mig hittils dock inte synat backen än..

Är hjälmen ece-märkt så har den klarat samma tester som alla andra, och är därmed lika "säker" att använda som helhjälm.

dock så finns det inte (mig veterligen) några specifika tester för att särskilja säkerheten mellan full-face och flip-up.

Volumes could be written on the subject of flip-up helmets. They can be especially useful for motorcyclists who wear eyeglasses, because it is sometimes easier to fit the eyeglasses under the helmet prior to closing the visor. Unfortunately, the pace of evolution for flip-up helmets by the motorcycle helmet manufacturers seems to be much slower and more deliberate than for other helmet styles. Some flip-up helmets are ECE 22-05 certified, and many are DOT approved in the U.S.A., but the Snell Memorial Foundation has not, as of this writing, certified any flip-up helmets.

There are also no studies that we are aware of that compare the differences in potential safety between open-face, flip-up and full-face helmets. Unfortunately, the result is that the motorcyclist is on their own when trying to make a purchasing decision relative to the efficacy of this type of helmet. This can lead to decisions made solely on the basis of marketing hype.

Test av olika hjälmtyper utfört av Motorcyclist magazine, Länk

liten hint: den billigaste plasthjälmen skyddade bättre än de flesta svindyra saker på flera punkter.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Lånar tråden...

Har ni några förslag på en bra tyst korvätarhjälmar?

Älskar korv alltså:tungan, jag menar korv med bröd inte det är ni tänkte på:hihi

För tillfället har jag Caberg Duke Legend(http://sulas.se/produkt/hjalm-caberg-duke-legend/) som genererar mycket vindbrus:3freak Jag tycker skit jobbigt att köra med den och använder dessutom gula öronproppar som inte hjälper alls mot vindbruset:död

Jag har tittat på de här nedanstående hjälmarna och undrar om ni några erfarenhet av de...:)

https://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-rides-land-gul#?p

https://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-phantom-lead-gul#?p

Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Har även jag försökt få ned bruset så mycket som möjligt (har redan tinnitus) Använder alltid gula öronproppar. Upptäckte att min Nolan blev betydligt tystare om jag hade rejäl halsduk två varv runt halsen.
Sen köpte jag en Schubert C3. Tyvärr är dom inte billiga, men väl värda pengarna

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dessa hjälmar är väl bra när man skall äta korv eller pussas, annars så är de inge vidare.
Skall man åka mc så finns det bättre hjälmar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En bra öppningsbar hjälm ger mycket god komfort under många förhållanden.
Varför skulle annars folk köpa dem?

Skickat från min G8231 via Tapatalk

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
hej

Har även jag försökt få ned bruset så mycket som möjligt (har redan tinnitus) Använder alltid gula öronproppar. Upptäckte att min Nolan blev betydligt tystare om jag hade rejäl halsduk två varv runt halsen.
Sen köpte jag en Schubert C3. Tyvärr är dom inte billiga, men väl värda pengarna

Jag brukar också köra så dock utan DB-killer, då får jag huvudvärk pga ljudet:3freak När jag kör med DB-killer, hörs knappt motor ljudet pga vindbruset:mad: & då blir det så tråkigt att köra:huvet

Last edited:

Duster

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2017
Hoj
Suzuki sv650s
Jag har glasögon, det blir enklare att ta av och på dom, en öppningsbar hjälm passar mej bra.
Vill inte ha linser.

Finns en hel uppsjö utav den modellen.

Dyrast tror jag inte är bäst, typ motivlack kostar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning