Öppningsbara hjälmar!?!?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Hamren verkar jäkligt nöjd med sin "korvlucka" åtmistone :)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ja inga jag känner till iaf. Men det var så de menade med texten på hemsidan. :)
Precis som bilreklamen med automatisk baklucka .Vad fan är automatisk baklucka ?Känner den av att man kommer med matkassen och öppnar sej då eller är det bara att man trycker på en knapp så öppnar den?Isåfall har ju det funnits i 30 år

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis som bilreklamen med automatisk baklucka .Vad fan är automatisk baklucka ?Känner den av att man kommer med matkassen och öppnar sej då eller är det bara att man trycker på en knapp så öppnar den?Isåfall har ju det funnits i 30 år

OT som fan...

Men iaf! Jag är inte mkt för röststyrda saker och sånt dravel, känns mest som gimmicks för tekniknördar och fyller sällan nåt annat syfte än att irritera en när man försöker använda det. MEN, röststyrd baklucka på bilen i kombination med keyless hade fan varit helt underbart. Inte bara med matkassarna, men när man lastar i ur och har en liten bit att gå från bilen som måste stå på allmän plats så man inte kan/vill lämna den öppen, det regnar/snöar ute och man har halvkänsliga saker man inte vill ställa på skitig mark. Om inte annat för att slippa lyfta in de skitiga sakerna i bilen sen (*pedant*).

Hade varit grymt, ska maila Audi direkt så de tar fram ASAP!

Chauffören

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Hoj
Kraschat ut
Som tur är så är min, och min hustrus erfarenhet av öppningsbara hjälmar odelat positiv. Man får säga vad man vill om hur man ser ut, men det är gammalt och invant.
Kraschade juli -09 men huvet och ansiktet klarade vi i alla fall. Hjälmarna: Shoei Multitec, sprillans nya.Chaufförens hjälm_1.1.jpgChaufförens hjälm_2.1.jpgHustruns Hjälm_1.jpg

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har ärligt aldrig fattat vitsen med öppningsbara hjälmar för oss vanliga dödliga , mc poliser,körskolor och ev mc bud har väll nyttan men fasen om inte vi vanliga posörer pallar ta av oss hjälmen när vi ska moffa i oss en kokt med bröd övergår mitt förstånd :confused::va

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sen jag knäckte hakpartiet på en Shoei XR-1000 i en vurpa så kommer jag aldrig ha något annat än riktiga integralhjälmar :fakta Möjligen crosshjälm om jag skulle köra dyngsprättare.

manneman

Guest
Jag har kört med en N103 nu i några år och gillar den skarpt.
Framför allt funktionen med det nerfällbara solvisiret och det dubbla klarglaset som aldrig har immat igen.
Jag la en inte helt trevlig framlängesvurpa med en fyrhjuling för några år sedan var jag mer eller mindre skallade asfalten och hjälmen var därmed förstörd, låsningen hakade upp sig så att fronten inte gick att fälla upp och visiret var slipat rejält. inga problem att komma ur den dock.

Jag ser ingen skillnad i säkerhet mellan en vanlig integralhjälm och en öppningsbar men kan tycka att en öppningsbar är mer praktisk av flera orsaker. Efter olyckan tog jag ut en likadan igen.:)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Fördelen med öppningsbar för min del är att jag slipper tänka på glasögonen när hjälmen tas av/på. :)
Sen är det ju inte helt fel med solvisiret heller då det skyddar både från sol och vind.
Nackdelen med den jag har idag är just vindinsläpp och med på köpet då massor av vindbrus.
Nästa jag kollar på blir också öppningsbar men vill då ha en tystare och tätare hjälm.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
har solvisir på min helintegral , har även kört med solbrillor under , går alldeles utmärkt att ta på solbriller genom det öppna visiret (testade med brillor då jag tyckte solvisiret var ngt mörkt) .... övertyga mig om öppningsbara hjälmars förträfflighet :7peta vs helintergral som dels väger mindre,har högre teoretisk säkerhet,har färre rörliga delar,oftast lägre vindbrus osov ...

Chauffören

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2012
Hoj
Kraschat ut
Ett enkelt svar på varför, vi gillar olika helt enkelt. Jag provade sen jag kvaddad ett antal glasögonbågor i mina helintegral! Och som sagt, hjälmarna klarade testen!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024