Örby MC inget att rekommendera.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Inget fel på Örby, borsan var där för några år sen med en felande kawa, dom tog hand om han som kund och hoj utan bekymmer och hade bra kontakt med hur ärendet gick. Inga överraskningar eller överpriser.

Byter du inte däck själv kan du inte räkna med fantasipriser.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
?
Men ska det tolkas som att du inte ville jobba kvar på "skitstället" eller att du fick sparken på grund av att du bara tog betalt i kanelsnäckor?
Nejdå, vi åt kanelsnäckor dagligen men tog lite betalt också, jag blev head-huntad till ett annat företag.
Alla, och då menar jag alla mc-firmor jag jobbat på har haft kunder med väldigt lite förståelse för hur det fungerar. De allra flesta förstår dock att saker kostar pengar.

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Super. Jag tog faktiskt av bakhjulet, men eftersom jag hade trångt i förrådet fick jag inte av framhjulet i och med att depåstödet slog i tyvärr. Annars hade det åkt av också. Ska ha det i minnet. Bakdäcket slangades om på annan firma i Hägersten för 300 kr, men dom var för slöa sen att ta bort framhjulet, så dom rekommenderade att jag skulle gå annanstans. Vilket det vart.
Vilka tar 300 i Hägersten på ett löst hjul?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Denna skulle ha 860 kr.
Men... om han säger "Vi tar 860 spänn för att lägga om däcket" och du säger ok så är ni ju överens? Det är ju lite som att komma överens om priset för en hoj, betala, och sedan klaga på att "Hojen var för dyr!"
Eller?

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
I alla branscher och alla tider har folk blivit oense och osams i affärer, Det nya är att man kan återge sin version på diverse nätforum och sociala medier. Genomslaget kan bli förödande, men här har i alla fall den utpekade parten fått viss uppbackning.
Inte första gången en sån här tråd startas på SH.
Vad jag vet så har ingen person eller företag varit helt fläckfria, aldrig någonsin. Misstag sker, missförstånd sker, så kommer det nog alltid vara i mellanhavande mellan människor.
Ibland måste man försöka se situationer utifrån sig själv och försöka se hur motparten kan ha tänkt. Dessutom släppa vad som hänt och ev. Lära sig av sina misstag. Livet blir lite lättare då.
Glad Påsk på er alla!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Men... om han säger "Vi tar 860 spänn för att lägga om däcket" och du säger ok så är ni ju överens? Det är ju lite som att komma överens om priset för en hoj, betala, och sedan klaga på att "Hojen var för dyr!"
Eller?
Lägg till "hur lätt det egentligen är att byta däcken".

Så lätt att han lämnade in den åt en mekaniker! :fakta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lägg till "hur lätt det egentligen är att byta däcken".

Så lätt att han lämnade in den åt en mekaniker! :fakta
Skulle jag kränga däck åt nån hade jag antagligen tagit betalt i att de får utföra krängandet själva med mina verktyg med lite tips från mig. God underhållning.
Speciellt när de säger att det är helt omöjligt att kränga över däcket, efter att ha frustat, svettats och svurit en lagom stund, så går man fram och petar runt det lite förrädiskt lätt. :hihi:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Inte för att folk verkar bry sig det minsta, men när priser jämförs är det väl fair om man också meddelar om det är med kvitto eller kvittolöst...? Liiite olika nivåer på spelplan och spelregler, liksom...

Just sayin'

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Kvittolöst? Varför behöva ta upp något sådant? Jag kanske är för ärlig som förutsätter att diskussionen ligger på "rätt plan"?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
för att han som gör det för 300 kr ger knappast ett kvitto på arbetet.
först 25 % moms o sen 60% i skatt på resten, då kan du själv räkna ut va han tjänar om det med kvitto.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Super. Jag tog faktiskt av bakhjulet, men eftersom jag hade trångt i förrådet fick jag inte av framhjulet i och med att depåstödet slog i tyvärr. Annars hade det åkt av också. Ska ha det i minnet. Bakdäcket slangades om på annan firma i Hägersten för 300 kr, men dom var för slöa sen att ta bort framhjulet, så dom rekommenderade att jag skulle gå annanstans. Vilket det vart.
Så du har alltså fått "dålig" service två gånger på två ställen i och med samma däckbyte?

Ursäkta mig, men kan det vara så att du är lite dryg av dig? :va

På riktigt inte menat som ett påhopp, men jag jobbar själv med service (typ) och den kunden som kommer in med attityd och minsann vet allt, och ska ha rabatt och extrapris utan motivering rätt ur dörren är ju inte den som går hem med den bästa dealen direkt.
Framför allt om det är högsäsong och man tjänar mer pengar på att lägga den tiden på andra kunder.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Pga skatettryck, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter plus moms kostar arbete som är personalintensiv pengar. (Detta är inget politiskt inlägg.) Jämför med utlandet. I en butik kan du hitta tio personer som verkar göra inget, detta pga att det är billigt med personal. I Sverige däremot får du ofta leta efter personal. En mc-firma kostar också att driva. Däckbyten med kvitto är "dyrt" i Sverige. Du hade din upplevelse på Örby MC. Jag gillar iallafall firman. Vänliga, flexibla och snabba att hjälpa till. Men visst det kostar som på en normalstor mc-verkstad kring Stockholm.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Borde egentligen vara olika priser på fram & bak. Nästa gång tar du av hjulet själv och åker till Wheeler-Dealer i Nacka och betalar 150:- istället. På en crossfälg slipar han rost och rostmålar insidan för det priset, galet!
Tar Wheeler-Dealer 150 spänn om du kommer med eget däck?
/R

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
860 spänn är alldeles för billigt...

Inte en jävla chans att jag först skulle demontera hjulet från en skitig jävla motard, kränga av det gamla däcket, sedan kränga på ett nytt däck som jag inte ens fått sälja själv, balansera och slutligen återmontera hjulet.

Ett sådant jobb går på 1500-2000 spänn i min bok. Hade du köpt däcket hos mig hade det naturligtvis varit gratis.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Eller?
Kunden: "-Men när jag frågade i fjol vill jag minnas att du sa 700:-?"
Handlaren: "-Kan säkert ha varit så, men vi höjde timtaxan vid årsskiftet, hyran har gått upp."
K: "-Ok, jaha, det var ju surt, kan vi enas om 800:- istället?"
H: "-Mmmmm, ok då, låt gå."

Resultatet?
En nätkommentar i stil med "-vettig firma, går att resonera med" istället för "-jag valde att betala mer än jag tänkt mig"...

Den som är felfri kastar första stenen.
För egen del har jag med tilltagande livsvisdom lagt ner största delen av stenkastandet.
Det är sällan konstruktivt att bränna broar man kan komma att ha behov av i framtiden...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ett sådant jobb går på 1500-2000 spänn i min bok.
Det var en bekant som frågade om jag kunde fixa hans hoj precis som jag hade fixat min (samma modell). Jag berättade att det tog 16 timmar och eftersom det isf sker på min fritid ville jag ha 700 spänn i timmen. Han hade inga egna tjänster (eller pengar) att erbjuda i utbyte så det blev inget meck med hans hoj utan jag fick tillbringa helgen med att köra på krokiga och absolut jätteroliga asfaltsvägar i strålande solsken istället. Tyck synd om mig! :hihi

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det var en bekant som frågade om jag kunde fixa hans hoj precis som jag hade fixat min (samma modell). Jag berättade att det tog 16 timmar och eftersom det isf sker på min fritid ville jag ha 700 spänn i timmen.

Mycket vettig inställning, jag kör likadant sedan ett antal år tillbaka. Det finns ingen anledning att jobba bort sin surt intjänade fritid till en lägre timpenning än ens ordinarie jobb. Då kan man ju lika gärna lägga fler timmar på det ordinarie jobbet...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ville bara dela min upplevelse av Örby MC i Hägersten nyligen.
Skulle slanga om ett framdäck bara. Vet ni vad dom tar? 860 kr. Framdäck på en Ducati Hypermotard. Tar ungefär 5 sekunder att ta bort mutter. Ungefär 10 sekunder att knacka ut staven hjulet sitter på. Jag var där i Januari och surrade med nån och då gav han mig priset på runt 700 kr. Tror det var 720 kr. Jag sa med hög röst: va! Så dyrt? Ja, sa han, njae vi kan ju prata om det då när det är dags.
När det nu blev dags i Mars, så tror man ju att dom har samma pris ifrån alla gubbar. Nix.
Denna skulle ha 860 kr. Sa igen högt. Va! Har ni höjt! Han kollade på skärmen och muttrade nått. Jag sa att jag pratat med nån annan förut och sa att han hade sagt runt 700 nånting. Näe, sa han och kollade skärmen igen. Montering och justering. I detta läge skulle väl en vettig människa kanske fråga vem jag pratat med? Jag sa att jag är då inte en återkommande kund. Han verkade inte bry sig ett skit.
Sen när jag pimpade hojen i helgen, så är ju hela fälgen ner kletad av däck fett. Kan man inte ens torka av det för 860 kr? Inte nog med det, när jag sen skulle kolla däcktrycket var det ju helt åt helvete fel. Hur kan det blivit fel? Sitter ju till och med en lapp på hojen med däcktrycket på. Vilket skämt!

Kan du välja annat ställe, så gör det. Skiter fullständig i kunderna. Jag hade till och med det nya däcket. Alltså 860 kr för själva omslangningen bara. Zzzz.
Alltså. Om dom missat däcktrycket är generalfel. Dom ska fylla upp däcket till rätt tryck när dom lägger om det. Det ska inte hända.
Att det inte var avtorkat kan man tycka är tråkigt men jag är inte övertygad om att dom torkar sådär jättenoga på många verkstäder när dom lägger om däck.

Att det kostade pengar är inget att gnälla över. du kanske tycker att det är mycket pengar för ett litet jobb men det är djäkligt lätt att glömma att dom pengar dom drar in ska finansiera både verkstadslokalen, löner till personalen samt skatter och arbetsgivaravgifter. För att den som kränger ditt däck ska kunna få en vettig lön så måste dom ta tillräckligt betalt.

Du kanske tycker att det är bättre för dig om du får det billigare och skiter i om dom som gör jobbet får jobba för slavlöner men i min bok så är det inget annat än gnäll. Det kostar att ha lokaler och betala löner. Lär dig byta däck själv eller sluta gnäll.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Inte för att folk verkar bry sig det minsta, men när priser jämförs är det väl fair om man också meddelar om det är med kvitto eller kvittolöst...? Liiite olika nivåer på spelplan och spelregler, liksom...

Just sayin'
Beteckningen på detta är "Kumdif" dvs Kontant Utan Moms Direkt I Fickan... :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det värsta är ju att det inte tar mer än 45 minuter av ens liv att själv ställa upp hojen, lossa hjulet, släppa ur luften, klämma loss däcket i skruv stycket, bryta av det gammla däcket, kladda på däck smörja o knö på det nya, blåsa upp o poppa däcket, snabbt upp på balansering stången, o vippa in i hojen igen.

Dessutom kostar 3 däck järn inklusive balanserar på biltema bara hälften av vad det i detta fallet kostade?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati