Öresundsfrågor.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur långt är det mellan Hbg-Helsingör?

Kan man simma över?

Hur funkar strömmar? Jag har aldrig blivit ivägdragen och jag har badat lite överallt i havet från båt i många länder.

Hur långt är det till Ven från Råå? Kan man simma dit?

Tack på förhand :tummenupp

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Klart du kan simma över! Se bara till att du har lanternor så att båtarna ser dej. Det gör ont att bli överkörd av en oljetanker. Avståndet är ca 20 minuter med färja. Till Ven tar det lite längre, men jag tror det beror på att färjan går saktare :3freak

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Mavve!!!!! det är fel årstid att bada om man inte har torrdräck.
Jag har dykt ett par gånger i sundet och det kan vara jävligt strömt. Men visst är man en duktig simmar kan du nog simma mellan Hbg-Helsingör. Samma sak gäller väl Ven. Tänk på det är mycket trafik på sundet också.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag tycker du springer o slänger dig i direkt, varför vänta, du kan vara i Danmark redan i morgonkväll.
Simma kan du väl, annars är det inte svårt heller, man vevar med armar o ben åt ungefär sama håll så kroppen förflyttar sig åt ett förvalt håll.
Kom ihåg att vatten inte går att andas i längden.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Att simma över en så extremt trafikerad farled är ingen speciellt bright ide. Se till att få med dig en följebåt som kan dra iväg med dig om det börjar brännas. Vad gäller avstånd är det bara att rota fram ett sjökort och kolla.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Att simma över en så extremt trafikerad farled är ingen speciellt bright ide. Se till att få med dig en följebåt som kan dra iväg med dig om det börjar brännas. Vad gäller avstånd är det bara att rota fram ett sjökort och kolla.

Jag har en följebåt och 2 till som ska följa med o kolla så man inte försvinner med strömmen...

Får man cykla över Öresundsbron?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det är bara att cykla, du kan passa på längs järnvägen, det går inte tåg så ofta, bara att trampa på så slipper du alla bilar med fulla danskar som kastar ölburkar på dig.

Therudeboy

Guest
Simma ska du ju helt klart göra, kan väl inte va längre en 5km över. Lycka till :tummenupp

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mavve skrev:
Jag har en följebåt och 2 till som ska följa med o kolla så man inte försvinner med strömmen...

Min faster som bodde länge i Hbg berättade när jag var liten och undrade om man kunde simma över att det tävlades i simning över sundet förut. (forfarande??) Hör efter med simklubben!

Hon berättade också om snubben som hoppade i från ett fartyg och hittades i Tyskland en vecka senare... kanske för att jag inte skulle simma för långt ut...
men följebåt är ju ingen dum ide!

Tuffing!

Hade du tänkt att cykla tillbaka? Turistinformationen kan svara på om cykling är tillåten.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Mavve skrev:

Nope. Danska cykelförbundet hade det som önskemål men det avärdades av dom byråkratiska svenskarna med någon fånig säkerhetsaspekt.

Cykla på spåret föreslog någon och tja, det kan fungera, du kan ju ta dig av spåret på tillfälligt på pepparholmen. Öresundstågen går var 20e minut och räknar du sedan in X2000 och andra tåg så kan du räkna med att du får ganska bråttom därnere :) (fast det är klart, kan du hoppa över till mötande spår och det råkar vara fritt så underlättar det).

Man borde kunna cykla förbi boomen i brobizz kön men jag är rädd för att dom skulle vara ganska snabbt ut och stoppa dig (polaren fick motorhaveri mitt på bron och det tog inte så lång tid innan en polisbil anlände...)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Min faster som bodde länge i Hbg berättade när jag var liten och undrade om man kunde simma över att det tävlades i simning över sundet förut. (forfarande??) Hör efter med simklubben!

Hon berättade också om snubben som hoppade i från ett fartyg och hittades i Tyskland en vecka senare... kanske för att jag inte skulle simma för långt ut...
men följebåt är ju ingen dum ide!

Tuffing!

Hade du tänkt att cykla tillbaka? Turistinformationen kan svara på om cykling är tillåten.

Jag vet att det tävlades förr på det sättet. Har inte sett nånting nånstans om någon sådan tävling än.

Han kan inte hoppat från Sundsbussarna och sen simmat till Tyskland. I så fall hoppade han i Fehrman Belt och simmade till Travemünde.

Det måste gå att få ett specialtillstånd för att cykla över bron, ska ringa Danmark sen....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Mavve skrev:
Jag vet att det tävlades förr på det sättet. Har inte sett nånting nånstans om någon sådan tävling än.

Han kan inte hoppat från Sundsbussarna och sen simmat till Tyskland. I så fall hoppade han i Fehrman Belt och simmade till Travemünde.

Det måste gå att få ett specialtillstånd för att cykla över bron, ska ringa Danmark sen....

Jag pendlar varje (var)dag över bron. Jag kan släppa av dig några hundra meter efter bommarna på vägen mot danmark (inga bommar på danska sidan så där har du inte problemet).

Men som sagt, tror inte att du hinner så vansinnigt långt innan dom stoppar dig. På bron är det annars en rejäl väggren men i tunneln är det väldigt tunn (iof är det hastighetsbegränsat till 90 där men folk kör sällan under 120).

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
pjohan skrev:
Jag pendlar varje (var)dag över bron. Jag kan släppa av dig några hundra meter efter bommarna på vägen mot danmark (inga bommar på danska sidan så där har du inte problemet).

Men som sagt, tror inte att du hinner så vansinnigt långt innan dom stoppar dig. På bron är det annars en rejäl väggren men i tunneln är det väldigt tunn (iof är det hastighetsbegränsat till 90 där men folk kör sällan under 120).

Jag kommer från den danska sidan.

Ääähhh, jag fixar tillstånd tills dess det är dags.
Ska prova en sak i sommar :gnissla

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klart du ska simma, gör det ensam på natten och i minusgrader, följebåt & torrdräkt är bara för fegisar, smörj in dig med valfett så fryser du inte, du kan ha en ninjakeps med en röd & en grön diodlampa på dig, då tror fartygen att du är en liten båt, när du kommer fram så kan du värma dig i din Top-Gun jacka :tummenupp

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mavve skrev:

Enligt skrönan så var det en asylsökande från ett genompasserande fartyg och han var död vid framkomsten... :tungan

Detta är nog inget ogenomförbart projekt eftersom du verkar planera det så väl. Nordpolen nästa?

Simklubben har säkert uppgifter om hur och var tävlingen gick. Sen kanske du kan få kontakt med någon som har simmat själv?

Kanske du får cykla i samband med broloppet?

Last edited:

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Hojlös...
mellan tummen å pekfingret e det väl ca 5km över vattnet. :va
Tummen = Helsingör
Pekfingret = Helsingborg

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Kanske du får cykla i samband med broloppet?

Hålls det varje år då?

Nordpolen har aldrig lockat, men sydpolen ska jag till nån dag o klubba pingviner :lol

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Boije skrev:
mellan tummen å pekfingret e det väl ca 5km över vattnet. :va
Tummen = Helsingör
Pekfingret = Helsingborg

Hmm, var för mig att det åtminstone var nån mil eller så....

Så bra då. Då har man tränat det dubbla nödvändiga :)

Om inte nån kåt sjöjungfru drar ner mig så fixar man det ju....

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...