Öresundsfrågor.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mavve skrev:
Hmm, var för mig att det åtminstone var nån mil eller så....

Så bra då. Då har man tränat det dubbla nödvändiga :)

Om inte nån kåt sjöjungfru drar ner mig så fixar man det ju....
:lol
Skulle du inte ha följebåt... :hihi

Ingen aning om broloppet... det var bara en ide som ploppade upp...

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Boije skrev:
Lite lång länk kanske. :va
Nu kan du mäta själv så slipper jag få skulden. :7peta

Hahaa, en baggis ju :banana
Inte ens en mil...

Man har ju några månader kvar o träna så :)

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Mavve skrev:
Jag vet att det tävlades förr på det sättet. Har inte sett nånting nånstans om någon sådan tävling än.

Han kan inte hoppat från Sundsbussarna och sen simmat till Tyskland. I så fall hoppade han i Fehrman Belt och simmade till Travemünde.

Det måste gå att få ett specialtillstånd för att cykla över bron, ska ringa Danmark sen....

Haha, du fick det att låta som om det var en privatperson, "... ska ringa Danmark sen..." haha :) Bra där! :tummenupp :banana

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ska du köra triathlon med några polare ? Simmar dit, cykla tillbaka, och springa sträckan mellan hgör och bron? sen kanske cykla te hbg igen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Villee skrev:
Ska du köra triathlon med några polare ? Simmar dit, cykla tillbaka, och springa sträckan mellan hgör och bron? sen kanske cykla te hbg igen?

Vem har skvallrat för dig???? :confused:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tydligen är det så att man bör helst starta i höganäs och simma över. Strömmarna går neråt(syd) och man vill helst undvika färjorna :)

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
När Helsingborgs Simsällskap ordnade tävlingen så gick den mellan Laröd och nånstans norr om Helsingörs Småbåtshamn. Det har inte tävlingen mer då Öresund är så kraftigt trafikerad. Se bara till att välja en dag då strömmen inte är så kraftig, för du lär inte ha en chans mot strömmen när den är som värst.

/Jocke

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Silwer skrev:
Kom ihåg att vatten inte går att andas i längden.
Vatten går faktiskt att andas, men "slemmet" försvinner från alveolerna vilket gör att lungorna förstörs när man går över till luft igen.

NO

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
finns i idévärlden
En älg simmade över för något år sedan (och döptes till "svensken" i Danmark där den levde i några månader innan den kördes ihjäl).

Jag föreslår att du hakar på nästa gång en älg ska simma över, den kanske kan ersätta följebåten.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NO skrev:
En älg simmade över för något år sedan (och döptes till "svensken" i Danmark där den levde i några månader innan den kördes ihjäl).

Jag föreslår att du hakar på nästa gång en älg ska simma över, den kanske kan ersätta följebåten.

Det var ju ett rätt så konstruktivt förslag :rolleyes:

Tror nog hellre jag har 2 nersöpna polare i båten intill än älgen "Svensken" ;)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Mavve.

Det är 3km på det kortaste avståndet. Men det är inte här man simmar...

Det är EXTREMT strömt. Jag upprepar, det är EXTREMT strömt!
Jag har simmat en del där(när jag simmade aktivt i HS), men har inte simmat över.

När det tävlades så hade det många många fäljebåtar, och det flesta orkade inte över.

3km i strömt Öresund är ungefär som att simma 3 mil i bassäng.

Du kommer att mötas av mkt strömt vatten, vågor som slår mot dig, kallsupar i all oändlighet, kallt vatten (även mitt i sommaren), mkt mkt stor risk för kramp.

Jag är nästan säker på att du behöver tillstånd för att simma. Det är otrolig mycket trafik i Öresund på sommaren, och risken för att bli överkörd är väldigt hög.

Vill du ha en helt ärlig uppfattning av en gammal :)hihi) simmare så gör inte det. Du kommer inte att klara det. Imho.
Det är MYCKET jobbigare än du kan föreställa dig.

Ta en vindsurfbräda och surfa över i stället. :yoparty
(och så kan du ha en back bärs med dig...)

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Vatten går faktiskt att andas, men "slemmet" försvinner från alveolerna vilket gör att lungorna förstörs när man går över till luft igen.

Men va? Så du menar att man kan klara sig under vatten bara man inte försöker gå upp på land igen? :7peta

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Uppdatering. Jag frågade en som var med på den tiden... :)

Det är 6 km där man simmar.
Kan du simma BRA?
Inte bara simma, unte hur BRA är du på det?
När du kan simma 10.000m i basäng utan att stanna en anda gång, då kan du BÖRJA fundera på att förbereda dig. Du är på inga vägar redo vid denna tidpunkten att simma (om du inte är bättre förståss)
Allt enligt honom.

Och, sa jag att det är strömt i mitten? simmar du rakt fram rakt över mellan Helsingborg och Danmark hamnar du väll ungefär i Köpenhamn så man måste simma kanske mkt mot strömmen, och det är förjävla jobbig!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
URRninja skrev:
Men va? Så du menar att man kan klara sig under vatten bara man inte försöker gå upp på land igen? :7peta
Japp, en bra stund. Lungorna tar upp syre även i vatten och i vila klarar vi oss på en halv procents syre om vi pumpar vattnet snabbt. Det menade iaf min lektor i zoofysiologi som forskar om dykning. USA har tydligtvis haft försök på detta inom försvaret, men det lades ner pga för mkt olyckor.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Japp, en bra stund. Lungorna tar upp syre även i vatten och i vila klarar vi oss på en halv procents syre om vi pumpar vattnet snabbt. Det menade iaf min lektor i zoofysiologi som forskar om dykning. USA har tydligtvis haft försök på detta inom försvaret, men det lades ner pga för mkt olyckor.

Nja, visst tar lungorna upp syre ur vattnet men med tanke på att vatten bara innehåller sisådär en trettiondel av det obundna syre luften har så räcker det inte alls. Man klarar sig inte i luft med så lite syre, och det är betydligt lättare att pumpa runt snabbt än vatten.

Försöken som gjordes (om det är samma jag hört om) gick ut på att man fyllde ena lungan på en snubbe med vatten och sen drog man lite förhastade slutsatser av att han inte dog.. :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
URRninja skrev:
Nja, visst tar lungorna upp syre ur vattnet men med tanke på att vatten bara innehåller sisådär en trettiondel av det obundna syre luften har så räcker det inte alls. Man klarar sig inte i luft med så lite syre, och det är betydligt lättare att pumpa runt snabbt än vatten.

Försöken som gjordes (om det är samma jag hört om) gick ut på att man fyllde ena lungan på en snubbe med vatten och sen drog man lite förhastade slutsatser av att han inte dog.. :D
Det enda som är viktigt är att vi har en diffusionsgradient som räcker till. Annars bör mängden syre i vattnet räcka skapligt om vi andas fort.

Fast jag ska inte säga 100 att hon inte snackade skit.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Det enda som är viktigt är att vi har en diffusionsgradient som räcker till. Annars bör mängden syre i vattnet räcka skapligt om vi andas fort.

Fast jag ska inte säga 100 att hon inte snackade skit.

Det låter konstigt. Folk drunknar ju vanligen om de är under vatten för länge. Men får man upp någon i tid och tömmer vattnet ur lungorna kan de överleva trots att slemmet skulle spolats bort ur alveolerna. Fast jag ska inte säga att inte jag snackar skit heller.. :crash

En annan kul grej är ju att vätskeandningen i "The Abyss" faktiskt finns och funkar. Den används inte inom dykning eller så kommersiellt men den funkar. Just för att fluorkarbonat (kan det heta så? har för mig det..) kan lösa duktigt mycket mer syre än vatten kan.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Boije skrev:
mellan tummen å pekfingret e det väl ca 5km över vattnet. :va
Tummen = Helsingör
Pekfingret = Helsingborg
Njaa... kortaste sträckan är ca 3km, men ska man simma över så får man simma snett mkt p.g.a. strömmarna och det brukar bli ca 5km då!

mavve testa simma 6-7km i bassäng så vet du om du har en chans eller inte :p
har några polare som har gjort det så omöjligt e det inte!
hmm... går det inte en simtävling över sundet en gång/år med över 100 deltagare??

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du vet när du flyger och hamnar i en luftgrop och det blir som ett vakum och planet bara faller? Så kan det bli i strömmar, jävligt otäckt. Jag snorklade utanför grekland och jag trodde jag var bara tiotal meter från land men när jag kom upp så var det 100 meter drygt och jag fick paik. Har också råkat ut för sm,å undervattensströmmar där man dras ned, eller rättare sagt får kämpa för att hålla sig ovanför vattnet.
Går inte golfströmmen genom där? Då borde det vara mycket strömt....

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...