Örnnästet

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Tänkte åka ner till Örnnästet i Tyskland söder om Salzburg i augusti. Tips om färdväg och utflykter välkomnas! Vi ämnar åka ner hyffsat snabbt, men när det börjar bli fina landskap vill vi ha kurvor...

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Då är det kanske enklast att köra väg 7 genom Tyskland via Munchen. Om det inte är för mycket trafik är det skoj att köra på Autobahn och det finns en hel del sträckor med fri fart. Området runt Kassel är väldigt kuperat med fina höghastighetskurvor. Jag har varit ett par gånger i området dit ni ska, Berchtesgaden, men har inget minne att det är speciellt trevliga (eller otrevliga) vägar. Fina hojvägar finns i Harz området nära Goslar och efter Brennerpasset i höjd med Bolzano i östlig och västlig riktning.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Då är det kanske enklast att köra väg 7 genom Tyskland via Munchen. Om det inte är för mycket trafik är det skoj att köra på Autobahn och det finns en hel del sträckor med fri fart. Området runt Kassel är väldigt kuperat med fina höghastighetskurvor. Jag har varit ett par gånger i området dit ni ska, Berchtesgaden, men har inget minne att det är speciellt trevliga (eller otrevliga) vägar. Fina hojvägar finns i Harz området nära Goslar och efter Brennerpasset i höjd med Bolzano i östlig och västlig riktning.

Här tycker jag du har fel. Det vimlar av sköna vägar kring Berschtesgaden och den delen av Österrike. Harz är väl utmärkt och man kan nöja sig med detta område om man inte tänkt komma ända till alperna...

Jag har varit vid Örnnästet vid två tillfällen, och visst är det en mäktig upplevelse, men väldigt turistig. Än bättre höjdupplevelse kan man få på Untersberg om man åker kabinbanan upp från St Leonhard. Där kan man traska runt en stund och njuta av höjden och utsikten. Dessutom kan man från ett fågelperspektiv se flygplan starta/landa från Salzburgs flygplats.

Utöver Untersberg är mitt tips till trådskaparen att köpa en papperskarta som har hojvägar utmärkta med grön markering. En dylik karta är alltid utgångspunkt när jag planerar vägval. Varför inte åka mot Zell am See och uppleva hojklassikern Grossglockner Hochalpenstrasse?

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Skulle nog påstå att Grossglocknerpasset och Stelviopasset är pass man inte skall missa när man är där nere.

Jag skulle nog ta vägen från Berchtesgaden över Grossglockner mellan Zell Am Zee och Heilegenblut och sedan via diverse skidorter i dolomiterna till Bolzano.
Från Bolzano köra till Stelviopasset och fara upp (och ner) där och kanske svänga av mot Klosters i Schweiz. .

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Tackar! Nu börjar en plan ta form. Papperskarta passar mig fint, frågan är var man får tag på en bra? Är det värt att ta tåget över Tyskland åt båda hållen? Borde väl finnas något att se på vägen där?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Har ju inte varit till nästet, men hört att det är värt att kolla in vädret där uppe. Är det dimma så.....
Hamburg(där tågen går)-nästet är väl ca 100 mil, en dagskörning i princip. Förutom dyrt så förlorar man ju bara en massa tid med tåg :)

Last edited:

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
kör autozug å skippa tysklandsmalet Munchen enklast men smaken som baken......

håller med vs dock checka vädret när ni kliver av tåget äre regn å rusk (dimma) ser man inte ett skit.

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Bra idè att kolla vädret när man åker dit upp,när vi var där i somras så gjorde inte vi det =)
268954_2275277085714_1362301129_32731792_5565925_n.jpg

så det fick bli en bild på kartan som dom satt upp.
268194_2275278245743_1362301129_32731797_7566693_n.jpg

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
När jag var där så var vädret bra, fantastisk utsikt.
Buss upp till hissen gäller, ingen privattrafik.

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
Buell 1125CR
Det "andra" Örnnästet kanske kan vara nåt ?

Burg Hohenwerfen ligger väl ca 50km ifrån det riktiga Örnnästet

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ta en paus på nån timme innan Fulda. Efter Fulda och fram till Wurzburg är det en kurvorgie för höga hastigheter, helt outstanding sträcka !

SpecopsNinja

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Honda cb1000ra 2009
Nu så...

Planen är först autozug till munchen, sedan berchtesgaden och örnnästet vidare till zell am zee, Grossglockner och vidare till dolomiterna. Vi tänkte åka ner till garda sjön för en kaffe också. Är vägarna fina där, eller är det bara vacker natur?
Sen tänkte vi slingra oss upp till stelvio och tillbaka till munchen och tåget. Har jag missat nåt? Vi har bara 9 dagar på oss...

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det e korta avstånd där nere, msn hinner hur mkt som helst på 9 dagar
http://rideswitzerland.blogspot.se/?m=1

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gardasjön har fina vägar runtom, Lägre berg än i dolomiterna så slingervägarna blir lite kortare. Kombinationen vacker natur och vägarna gör att det kan vara värt ett besök, kolla videoklippen för en uppfattning(mulet väder bitvis men helt ok)

http://www.youtube.com/watch?v=ubkQQ75TBWI&list=UUfvSFdvhDKvSf-lhL4Ard0w&index=5&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=WYyR97bCOsI&feature=channel&list=UL

Första klippet från område sydväst om Gardasjön. Efter felkörningen är mellan Lake Idrio och Gargnano vid Gardasjöns strand.
Andra klippet utmed Västra stranden upp till nordspetsen, sedan österut mot Rovereto och sedan Trieste och ner i Kroatien och norra Istrien.

Men om du ändå är i krokarna måste du köra Stelviopasset också. Det ligger nord-nordväst om Gardasjön så det är ju ändå på vägen till Munchen därifrån.

Vi var ute i 12 dagar, då hann vi med Venedig, Kroatien och Slovenien också så på 9 dagar hinner du med allt som du planerat.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Nu så...

Planen är först autozug till munchen, sedan berchtesgaden och örnnästet vidare till zell am zee, Grossglockner och vidare till dolomiterna. Vi tänkte åka ner till garda sjön för en kaffe också. Är vägarna fina där, eller är det bara vacker natur?
Sen tänkte vi slingra oss upp till stelvio och tillbaka till munchen och tåget. Har jag missat nåt? Vi har bara 9 dagar på oss...
Åkte ungefär som ni planerar för ca 1 månad sedan.
Tåget är j*vligt obekvämt, stenhårda bäddar och korta! Är man över 1,80 så
är man för lång. Trångt är det också:gnissla. Se till att hörselpropparna är väl instoppade!
Om ni har ont om tid så skippa Gardasjön, mycket trafik men fin natur.
Kör vägarna runt Sellamassivet, Arabba är väl en bra ort att utgå från.
När ni åker mot Stelvio så försök att åka väg SS300 mot Bormio och vidare till Stelvio.

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
Kör inte purtgarden ner ( eller främst upp tillbaka till Sverige) För HELVETE vad vägbyggen och skit de är mellan Hamburg och Lubeck... Tog oss ( i torsdags) en hel dag att ta sig igenom hamburg upp till Purtgarden. Åk sidovägar, eller Kiel.

Trafiken stod still..i typ 7 mil....

I övrigt så är de ju bara att gasa ner till nedanför Fulda/ Rotenburg A.T. innan de kan börjas snackas om fina vägar.:)
Kom precis hem som sagt från en sådan reda, jag rekomenderar Giovo passet till Meranodalen, Roligaste väg jag åkt på länge.
Och för notis, Sista guideningen upp till örnnästet är kl 16. Missa inte häller saltgruvan som åxå ligger i staden:) Trevlig reda!View attachment 367013View attachment 367014

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...