Öronpluggar

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Jag använder 3M EARsoft yellow eftersom vi har dem på jobbet.

En sak att tänka på för er som kör med formgjutna. Det behövs väldigt lite viktförändring i kroppen för att de inte ska passa riktigt som de ska och därför skyddar sämre. Dem har blivit förbjudna att använda hos oss eftersom skyddet är för dåligt.
Sen är det förstås skillnad på ljudet på en stålindustri och i en hjälm som redan har en viss dämpning. Men det tål att tänkas på.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kör med Alpines proppar som någon redan postat. Anledningen för mig är att skumproppar är snudd på omöjliga för mig att få in i öronen när jag tagit ut dem i närtid (tänk knix eller fikapaus). Körde med happyears ett tag men de var lite stökiga att få täta för mig plus att jag vid ett par tillfällen lyckats peta in dem så långt att jag inte fick grepp om dem följt av lätt panik.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
+1 på formgjutna.

Värt varenda spänn.
Jag köpte formgjutna i våras, 2400kr ungefär. Utslängda pengar för mig, dämpar lite dåligt men framförallt kan jag inte ha dem mer än någon halvtimme i hjälmen innan de börjar trycka så det gör ont i öronen. Inte inne i hörselgången, utan i ytterkanten på något sätt. Troligen är det något i hjälmen som är orsaken, men oavsett funkar det inte bra för mig.

Alpine Motosafe är bra, de har jag använt mycket, men är lite joxiga att få på plats med den där pinnen. Nu använder jag NoNoise, lika bra och bekväma som Motosafe, men enklare att använda.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bra att du är nöjd men dom har Dämpning: SNR = 34 dB.
3M har SNR 39 dB.

Så dom har inte bättre dämpning än alla.
Bäst dämpning av de jag har provat menade jag naturligtvis, men det var såklart svårt att förstå : )))

Förklara hur tack.
Ska jag oroa mig?
Vad skyddar de inte mot? Transienter eller vissa frekvenser…
Som jag fattat det så tar noise cancelling lurar bort ljudet genom att skapa en inverterad vågform till det ljud som kommer in, men ljudtrycket som når öronen påverkas inte och det är det som är det skadliga. Men, inte som att jag är någon expert på något sätt, lät bara tillräckligt sannolikt att jag inte skulle våga förlita mig på noise cancelling lurar som hörselskydd själv.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Provade Alpine men dom funkar inte i mina öron (brukar ha problem med in-ear -lurar etc). Även skumproppar brukar vara knepiga och åker gärna ur när man drar på sig hjälmen även om man klämmer åt inredningen med tummarna.

Skaffade formgjutna istället från Eartech. Brukar ha dom i 3-4 timmar i sträck utan problem. Vill minnas att dom ska dämpa 27dB (man kunde välja mellan 3 olika dämpningsgrader tror jag). Upplever det som lagom, inte för mycket iaf, man hör fortfarande lite av vad som händer runtomkring och den egna motorn - iaf i laglig fart.

mandarin

Medlem
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
Yamaha mt 07 moto cage -14
Happy ears
Köpte mina på apoteket för 3-4 år sen. Tvättar dom med diskmedel och vatten då och då. Fortfarande lika bra som när dom va nya.
Länk

Bifogat

• Screenshot_20231007_001050_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20231007_001050_com.android.chrome.jpg
    401.9 KB · Visningar: 19

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vet att många använder öronproppar när dom kör hoj, men har aldrig använt de själv.. Gillar att höra motorn.. Me andra ord har inte förståt de där me att köra me öronproppar..

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Aldrig kört med lök proppar! :cool: Och då har jag kört ganska länge...skaffa en hjälm som passar Brysselkålet!....

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Vet att många använder öronproppar när dom kör hoj, men har aldrig använt de själv.. Gillar att höra motorn.. Me andra ord har inte förståt de där me att köra me öronproppar..
Jag kan bara prata för egen del men om jag inte hade använt proppar hade jag förmodligen varit döv vid det här laget. Använder en Shoei NXR och tyvärr får jag ett jäkla vindbrus precis under hakan vilket skapar ett helvetes oljud i hjälmen. Känns som att skalet är felkonstruerat när det blir sådant oljud av lite vind. Jag kan inte ens köra i 50 utan proppar. Värst är det när det är vindstilla. Så för min del är proppar obligatoriskt. Jag använder Swedsafes Maximal samt Sleep. Funkar kanon!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vindbruset är generellt det som bullrar mest, har kört många olika hjälmar genom åren och den som bullrat minst är en Shoei Neotec - men även den hjälmen kräver öronpluggar. Sedan har hojen (kåpa/vindruta) väldigt stor inverkan. GS:en är helt ok medan hojar med sportkåpa eller liten vindruta på lamphuset gärna leder in vinden under hjälmen. De som kör utan pluggar o påstår att det funkar - gå in på Spotify (med ett par bra hörlurar inkopplade) och lyssna igenom vid vilken frekvens ni inte hör något längre. Fuska inte genom att vräka på volym när frekvensen går uppåt
Sök "Sinuston" på Spotify o börja på 1000Hz o gå uppåt

Kan vara intressant att dela resultatet - själv kan jag ana 10 000 Hz men sedan är det kört (9000Hz är lite lurigt, för någonstans där ligger min egen tinnitus)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu, med lägre temperaturer, blir det bullrigare i hjälmen. Jag får väl överväga proppar på resterande turer, tyvärr.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vindbruset är generellt det som bullrar mest, har kört många olika hjälmar genom åren och den som bullrat minst är en Shoei Neotec - men även den hjälmen kräver öronpluggar. .....
.....Kan vara intressant att dela resultatet - själv kan jag ana 10 000 Hz men sedan är det kört (9000Hz är lite lurigt, för någonstans där ligger min egen tinnitus)
Intressant! Delar mina resultat.
Jag hörde 11 000 Hz men inte 12 000. Min tinnitus verkar ligga någonstans kring 8-9 000 Hz. Den kan troligen delvis skyllas på musikkonserter (minns några riktigt bullriga sådana) men troligen till största delen på mc-körning utan hörselskydd. Innan jag förstod bättre.

Vindbrus är boven här.

Efter att ha testat massa olika pluggar utan att någon varit riktigt bra (för mina öron) så köpte jag formgjutna i våras från Audiosafe. De dämpar bra men det blir ibland ömt i örat, runt öppningen av hörselgången. Vet inte om jag kan göra något själv? Typ värma upp och sätta in? Fast det kräver troligen så hög värme att steg två inte blir genomförbart.

Likaså är de känsliga för korrekt montering. Direkt när jag sätter in dem dämpar de kalasbra, men när jag sedan drar på hjälmen så rubbas de lätt när öronen "skrynklar" sig och den korrekta positionen påverkas. Med min Schubert öppningsbara korvätarhjälm är problemet inte så stort - den går att dra isär något så att öronen "skrynklas" mindre. Medan min vanliga tajta Shoei integral inte kan dras i sär på samma sätt utan öronen "skrynklas" och pluggarna påverkas, i regel till det sämre.

...så jag kämpar på! Metodutvecklar och lär mig för varje tur.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kör gula 3M med högsta dämpning. Köper en påse om 150 par då och då. Lägger i tankväska, i fickor etc så man alltid kan byta till ett fräscht par.

Hörde om en snåljåp som körde dem i tvättmaskinen, de blev som nya sade han. Fan tro’t men så länge de kostar någon krona paret fortsätter jag med nya.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vindbruset är generellt det som bullrar mest, har kört många olika hjälmar genom åren och den som bullrat minst är en Shoei Neotec - men även den hjälmen kräver öronpluggar. Sedan har hojen (kåpa/vindruta) väldigt stor inverkan. GS:en är helt ok medan hojar med sportkåpa eller liten vindruta på lamphuset gärna leder in vinden under hjälmen. De som kör utan pluggar o påstår att det funkar - gå in på Spotify (med ett par bra hörlurar inkopplade) och lyssna igenom vid vilken frekvens ni inte hör något längre. Fuska inte genom att vräka på volym när frekvensen går uppåt

Kan vara intressant att dela resultatet - själv kan jag ana 10 000 Hz men sedan är det kört (9000Hz är lite lurigt, för någonstans där ligger min egen tinnitus)

Måste man ha Spotify för att kunna lyssna?.?
Jag får inte de att funka iaf..

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kör gula 3M med högsta dämpning. Köper en påse om 150 par då och då. Lägger i tankväska, i fickor etc så man alltid kan byta till ett fräscht par.

Hörde om en snåljåp som körde dem i tvättmaskinen, de blev som nya sade han. Fan tro’t men så länge de kostar någon krona paret fortsätter jag med nya.
Dito! men ibland kör jag med ofräscha om man glömmer dom fräscha, om ni hajjar…

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Måste man ha Spotify för att kunna lyssna?.?
Jag får inte de att funka iaf..
Ja, det måste man nog ha - la bara in länken så att spåret kan hittas.
Men..... sök på youtube, ex. 1000Hz sound - verkar finnas en del där också

• Gilla
Reaktioner: JPT

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Det där va bra tips.
Men hur mycket volym kan man dra upp?
Jag hör även 12000Hz om jag ökar volymen till ungefär hälften på datorn och med hörlurar på mig.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det där va bra tips.
Men hur mycket volym kan man dra upp?
Jag hör även 12000Hz om jag ökar volymen till ungefär hälften på datorn och med hörlurar på mig.
Om du har samma nivå på alla frekvenserna så märker du var din hörsel dippar eller försvinner. Om du inte hör en frekvens vid samma lyssningsnivå så har du någon form av hörselnedsättning där (och förmodligen uppåt i frekvens). Ökar du nivån så att du hör igen så kan du fortsätta med högre frekvenser o kolla om hörseln är ännu sämre där.
Vad du säger är att du har en skada som påverkar din hörsel någonstans från 11000Hz.
Sedan är hörselnedsättning naturlig med stigande ålder, både pga buller man utsatts för under hela sitt liv och (troligen - jag är inte helt hemma på innerörats funktion) för att trumhinnan blir mindre elastisk och kanske att hörselbenen åldras (du har nog hört om hammaren, städet o stigbygeln)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om du har samma nivå på alla frekvenserna så märker du var din hörsel dippar eller försvinner. Om du inte hör en frekvens vid samma lyssningsnivå så har du någon form av hörselnedsättning där (och förmodligen uppåt i frekvens). Ökar du nivån så att du hör igen så kan du fortsätta med högre frekvenser o kolla om hörseln är ännu sämre där.
Vad du säger är att du har en skada som påverkar din hörsel någonstans från 11000Hz.
Sedan är hörselnedsättning naturlig med stigande ålder, både pga buller man utsatts för under hela sitt liv och (troligen - jag är inte helt hemma på innerörats funktion) för att trumhinnan blir mindre elastisk och kanske att hörselbenen åldras (du har nog hört om hammaren, städet o stigbygeln)
Va sa?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Den här var också lite intressant - starta på en rimligt hög volym

• Gilla
Reaktioner: JPT
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield