Öva vänstersväng kring Malmö?

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Nu när jag äntligen hittat den ultimata rondellen. (egentligen två korsande motorvägar med påfartskringlor som man kan köra runt runt i).

Lat N 55º 33' 36"
Lon E 13º 4' 41"

så måste jag säga att min högersväng börjar se ok ut.

MEN. Jag skulle även vilja träna vänstersväng utan att för den delen åka mot trafikriktningen :)

Någon som har tips på vägar, avfarter el dyl kring Malmö som lämpar sig för övning av vänstersväng?

- Martin

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Du har inte funderat på lite fler körlektioner på trafikskolan om inte svängarna sitter riktigt?

Alternativt öva på en tom parkeringsplats?

Solid snake

Guest
Åt vilket håll åker ni i rondeller i Malmö :va

(eller tänker jag fel)
Avfarter pch påfarter brukar svänga till höger, i malmö iaf.

Antar att han menade rondell som i att bara köra runt runt runt på 4 av/påfarter.

Edit: har ett tips till dig trådstartare om du vill köra vänster och höger, kör på 108an tills du kommer till den lilla rondellen vid värpinge, sväng till värpinge och skrapa på väg in till byn, vänd i byn och fortsätt ut till rondellen igen och vänd.

Kör inte mer än 20 minuter fram och tillbaka för då kommer antagligen polisen. ;)

Last edited:

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Åt vilket håll åker ni i rondeller i Malmö :va

(eller tänker jag fel)

Nja... Jag har iofs flyttat från Malmö, men jobbar fortfarande där. Kanske därför alla blinkar helljus på mig..?

Nej, seriöst så tror jag mrmartin tänkte fel när han skrev bara. Jag skulle rekommendera lite banåkning! Tyvärr är det väl kasst med högersvängar på Sturup, som annars ligger nära till hands...

kör på 108an tills du kommer till den lilla rondellen vid värpinge, sväng till värpinge och skrapa på väg in till byn, vänd i byn och fortsätt ut till rondellen igen och vänd.

Kör inte mer än 20 minuter fram och tillbaka för då kommer antagligen polisen. ;)

Jafan! Jag lyckas alltid hitta den vägen när jag kör vilse av någon anledning. Till min stora glädje varje gång dock!

Last edited:

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
är väl denna sträckan solid snackar?

Bifogat

• värpinge.JPG
    värpinge.JPG
    186.3 KB · Visningar: 171

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
är väl denna sträckan solid snackar?

Jajamänsan. Se bara till att inte komma för fort in i cirkulationsplatsen (cpl) från Värpingehållet. Den är förbannat snäv. Jag kör denna sträckan varje dag när jag kör hem från jobbet (jobbar i Lund, bor i Malmö, en liten omväg på blejden är ju inte fel :) )
Denna cpl är dock inte att rekommendera för att ta vänstersvängar i, man bör nämligen ta höger körfält hela vägen runt i denna (det normala körsättet är ju att köra in i vänster körfält och glida över i höger körfält vid sista refugen för att köra ur cpl från höger körfält).

I så fall är Lund Södra bättre. Om OP vill ha en cpl närmre Malmö, finns ju Lommakarusellen vid Spillepengen t.ex.

Vill du träna vänstersväng från stor landsväg, ta E6an från Värnhem mot Lund. Ta sedan av mot Staffanstorp. På Staffanstorpsvägen finns det mycket höger/vänstersvängar att ta, med vägren och allt för bästa säkerhet. Du kan ta vänster mot Kabbarp, vända på lämpligt ställe, och köra tillbaka. Ta därefter vänster mot Arlöv (lite halvskymd korsning som har en förberedande anvisning mot Arlöv till vänster).

Vill du träna motorvägsav- och påfarter, kör inre ringvägen och sväng av mot väg 11 mot Staffanstorp. Följ därefter anvisning mot Nordanå. När du kommit fram till STOP, kör mot Nordanå men ta direkt mot Malmö igen (dvs upp på motorvägen igen) och följ anvisningar mot Malmö.

Last edited:

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Hur fan vågar man öva nedläggning i en rondell??? En lite skvätt diesel från en lastbil/buss så e´det go´natt... !!! Har du tur blir det "bara" skrap, har du otur så hinner inte bilen bakom stanna!!!

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Hur fan vågar man öva nedläggning i en rondell??? En lite skvätt diesel från en lastbil/buss så e´det go´natt... !!! Har du tur blir det "bara" skrap, har du otur så hinner inte bilen bakom stanna!!!

Jotack det känns. För mig var det dock oljespill i en liten rondell med mkt dosering. Gled in i en stor betongkant. Det kändes.
Och nej, jag övar inte nerlägg i rondeller. Känns inte så säkert.

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Misstänkte att de antingen var vid Svågertorp eller Fredriksberg, jo där kan man snurra en hel del.

Svågertorp. Tack för tipset :)

Btw. I norge är det väl max 3 varv i rondellerna. Hur många är det i Sverige? :confused:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
som någon annan sa, ta första bästa rondell, och åk ett par varv.
:tungan

Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
max två varv i rondellerna gäller i sverige,
MEN eftersom vi har hälften så många hjul
som bilisterna så får vi ta dubbelt så många
varv vilket betyder att vi får köra 4 varv!! :D