Överbeskyddande föräldrar...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är av den åsikten att det viktigaste i livet, såsom gehör för friktion, gravitation, mm får man som liten genom att testa sig fram. Det är saker ingen akademiker kan lära sig som vuxen. Barn som missar denna vitala del i livet pga päron som vakar över dem 24/7 och säger "nej" till allt kommer få ett helvete i livet.

Tragiskt men inte förvånande... :(

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8689652.ab

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Läste också det där, hemskt.
Men varför i helvete har ungarna hjälm? Jag hade aldrig hjälm på mig som liten, förutom när jag körde cross, och jag är ju helt normal!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En unge föds som en liten vetenskapsman. Den testar och upptäcker.Får den inte göra det blir den lika ovetande om verkligheten som en religiös människa. Det säger ju sig själv.
Halka på hala klippor, duggvåta grenar, mossa... Klämma sig, bränna sig, skrapa upp och slå sig. Det är en väldigt viktig period i livet.

Det går t.ex inte att lära en, som barn överbeskyddad människa som får för sig att köra grävmaskin hur brant man kan lägga en viss massa innan den rasar medelst litteratur. För det måste denne ha grävt runt med händerna i olika former av jord, lera och grus som barn.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så otroligt tragisk olycka.
Dock intressant huruvida pojken hade småbarnshjälm med det gröna spännet eller inte, har precis köpt hjälm till David och läste då på lite och köpte just en sån med det spännet så att det skall lösa ut själv.

Och ja, jag håller med. Barn skall få utforska och känna sig fram.
På Davids förskola skall de ha hjälm om de skall åka pulka eller något annat då det går fortare än de själva går/springer vilket jag tycker är en vettigt policy.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Man märker i min generation (80-talist) att vissa blev vadderade runt om för att inte skada sig och hur det har förts över till deras egna barn. En skrämmande syn!

gamla morföräldrar är inte bättre, "ska ungen verkligen åka motorcykel???"

själv satt man på tanken på MCn när farsan körde, fanns knappt hjälm på den tiden så tror inte jag hade någon hjälm.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Va! Ska ungarna ha hjälm på sig på dagis nu.
Helt otroligt att det får hållas med dessa överbeskyddare. Hjälm i klätterställningar, rutchkana mm. Vart är vi påväg?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Läste också det där, hemskt.
Men varför i helvete har ungarna hjälm? Jag hade aldrig hjälm på mig som liten, förutom när jag körde cross, och jag är ju helt normal!

För att de inte skall bli som du? :näsblod

Nej, men på dagis och liknande ställen så gäller det att ha samma regler för alla och då man som personal kan ställas ansvarig för vad som händer barnen så förstår jag att de skall ha hjälm vid lite riskabla omständigheter.

Själv sätter jag hjälm på David när vi åker snowracer/pulka eller han skall cykla.

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag förstår inte att man som förälder eller förskolepersonal låter barn med hjälm klättra i träd eller klätterställningar.
Om jag är ute på en cykeltur med mina barn och kommer fram till en lekplats så tas hjälmarna av innan de springer iväg och leker.
Ungarna har hjälm i pulkabacken, slalombacken eller när dom cyklar, aldrig annars!!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man märker i min generation (80-talist) att vissa blev vadderade runt om för att inte skada sig och hur det har förts över till deras egna barn. En skrämmande syn!

Mina ungars generation (90tal) är kanske genom tiderna den mest bortklemade och daltade generationen som nu har vuxit upp.

Dom kunde inte åka taxi ett par kilometer utan barnstol, det krävdes barnstolar på lokaltrafikbussarna, dom satt i barnmatstolar tills dom var tonåringar, hade lekhjälm på sig inomhus osv.osv...

Det finns ingen generation som i tonåren har drogat så mycket, begått så mycket brott och blivit så värdelösa vuxna.

Tittar man igenom ungarnas skolkatalog i dag gråter man tamejfan, sitter inne, behandlingshem, död av OD, knarkar är vanligare beskrivningar än studerar eller jobbar....

Generationen som föds/växer upp nu kan nog bli lika dålig.

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Hoj
Honda CB 400N
gamla morföräldrar är inte bättre, "ska ungen verkligen åka motorcykel???"

själv satt man på tanken på MCn när farsan körde, fanns knappt hjälm på den tiden så tror inte jag hade någon hjälm.

Min mormor är nog den heftigaste! Hon och morfar åkte runt östeuropa på mc med morsan och hennes bror baktill. Men detta var ju på vilda 60 - 70talet :D

Självklart så är detta som har hänt en väldigt tragisk händelse.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min mormor är nog den heftigaste! Hon och morfar åkte runt östeuropa på mc med morsan och hennes bror baktill. Men detta var ju på vilda 60 - 70talet :D

Självklart så är detta som har hänt en väldigt tragisk händelse.

Min mormor och morfar hade först ingen bil, dom hade varsin motorcykel, och sju barn.

Mormor har aldrig haft körkort....

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Men vaf?
Snart är det väl lagkrav på att alla ska ha hjälm bara man finns till.
Man kan ju rammla ur sängen då du sover o slå huvet fördärvat!

Vet inte av en i min generation (70taliser) som hade hjälm ens i slalombacken då man växte upp. Och hjälm då man cyklade ? Glöm det.

Och nu förtiden ska det vara hjälm + vaddering o massa annat skit på ungarna.
Tror alvarligt att ungarna blir dumma i huvet av att inte göra illa sig.
De kommer inte att se riskerna med att göra vissa saker.
De kommer därmed att utsätta även andra för fara då de vuxit upp.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Går ju inte att säga att hjälm är onödigt bara för att man själv inte blev skadad när man cyklade runt utan. Jag hade aldrig hjälm som liten och vurpade emellanåt utan skada. Men jag slog aldrig huvudet rakt i asfalten heller så jämförelsen felar.

Som sagt redan så hade kanske den här ungen hoppat av sin cykel för att klättra rakt upp i trädet. Det finns inget som säger att han hade hjälm på sig hela tiden när han lekte. Det intressanta är ju om det var en säkerhetshjälm som felade.

Tragiskt vilket som.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
För att de inte skall bli som du? :näsblod

Nej, men på dagis och liknande ställen så gäller det att ha samma regler för alla och då man som personal kan ställas ansvarig för vad som händer barnen så förstår jag att de skall ha hjälm vid lite riskabla omständigheter.

Själv sätter jag hjälm på David när vi åker snowracer/pulka eller han skall cykla.

Vid dom tillfällena förstår jag såklart hjälmanvändandet, men inte när man springer omkring på gården till dagis.
Har ett dagis alldeles bredvid jobbet, dom ungarna måste ta på sig hjälm så fort dom ska ut.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
alla hakar upp sig på att dom har hjälm.
de flesta dagis jag vet har dom det när dom åker pulka o stjärtlapp.
är väl kanon, för barnen har alltid ett stråk dom åker på som är ren is.
hjälmen används inte när dom leker med annat vanligtvis. men som sagts, han kan ju ha sprungit från pulkan direkt till trädet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dels är ju självklart olyckan tragisk, men samtidigt är det som sagt tragiskt att dagens unga lever i någon slags kuvös. Allt är farligt, dom måste skyddas konstant och allt måste vara kliniskt rent. Eftersom föräldrarna curlar friskt så kommer dom dessutom aldrig att lära sig att man måste kämpa och ta i för att komma nånstans. Dvs kommer vi få en generation som är totalt verklighetsfrämmande, total brist på immunförsvar och som förväntar sig att någon annan gör allt åt dom :( Jag kommer att pensionsspara i madrassen :fakta

Farsan växte upp på 20-30-talet, fick slita för allt och det överförde han till mig, tack å lov. Nog för att jag inte uppskattade det då, när han kl7 på morgonen slet mig ur sängen å röt om att jag sov bort hela dagen, för han hade minsann burit in vet, tänt pannan, dräpt en björn, skottat halva kvarteret och hämtat in tidningen redan, men såhär i efterhand så va han inte så dum ändå, salig far :) Jag åt nog friskt med jord, skar mig, brände å klämde mig, fan vet hur många jeans som har dött pga mig och min cykel, eller hur många kilo av mig jag har täljt bort med knivar genom åren, men jag har ett immunförsvar som tål det mesta, läkkött i toppklass och en envishet modell värre :) Och ja, det kommer att överföras till mina ungar! :fakta Dom ska få slita och upptäcka världen på egen hand! :fakta

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tänk på sånt här när ni röstar bort välfärden vid nästa val.
Min hustru Arbetar på förskola, och de är alltid underbemanade, har aldrig pengar till vikarier mm.
Ibland kan de vara en (1) personal ute på gården som skall hålla koll på 15-20 smågrisar som far åt alla håll.
Tänk vad som händer om den enda personalen måste springa och ta hand om en händelse i ena hörnet på gården. Då är resten av kidsen obevakade i x antal minuter. Och olyckor kan ju gå fort som synes.
Mera pengar till barn och äldre, så kanske det kan bli kvalite på vården, och inte bara förvaring.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska