Överbeskyddande föräldrar...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Sällan eller aldrig har väl den kommentaren varit mer malplacerad än just denna gång.... Utomordentligt korkat!
Nja ska man se det krast är den ju inte det, hade föräldrar/personal insett att i princip ingen unge dött av att klättra i 2 meter högt träd hade ungen levt. Altså håls de friska generna levande.

Nu är det otroligt tragiskt det som har hänt men sensmoralen är att man inte kan eller ska bädda in för mycket

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nja ska man se det krast är den ju inte det, hade föräldrar/personal insett att i princip ingen unge dött av att klättra i 2 meter högt träd hade ungen levt. Altså håls de friska generna levande.

Nu är det otroligt tragiskt det som har hänt men sensmoralen är att man inte kan eller ska bädda in för mycket

Tänk ett varv till, eller hur många som krävs.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Mycket tragisk olycka :(

Tänkte skriva att man som barn lekte på gatan utan hjälm o släpptes allmänt vind för våg (när det va mat ropade bara farsan högt o ibland fick han svar, om inte körde jag race ne cykeln runt området me kompisar)
men så såg ja den här bilden :hihi
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=67288&ordning=desc
Hjälm e bra men låna brosans xxxx storlek moppehjälm kanske e att ta i

Allmänt: Curling, helikopterföräldrar...menar säkert väl men man lär sig aldrig ngt om man inte får lära sig av sina egna misstag.. o när man lyckas på egen hand..en underbar känsla som ger självförtroendet eb rejäl skjuts :)

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
16s20-15KOPPELBARN-_639634l.jpg

Gah du ja lovar ja hade en sådan..:rofl i barnvagen
De insåg väl senare att ett vilddjur som ja måste få springa lös :hihi

Last edited:

Smagatusk

Guest
Verkligen tråkigt med ungen.

Kan dock inte undgå begreppet survival of the fittest i den här heta diskussionen!

Ett uttryck som bara riktar sig till djur- och växtriket.

Människan är den enda arten som fullkomligt skiter i vad för gener hon skaffar avkomma med.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Allt har sin plats... min mor har köpt ett sånt där koppel för att ha när hon går med barnbarnen på stan då hon inte längre har samma koll som när hon var yngre, tycker det är vettigt när man inser sina egna begränsningar.

Och vad det gäller hjälm och hur det skyddar så läste jag en notis för några år sedan om en bilförare som stannade bilen liiiite för nära ett övergångsställe och lyckades putta omkull en vagn som en pappa gick och puttade på... resultatet var att vagnen välte och barnet på några månader rullade ur vagnen och slog huvudet i backen och dog av skadorna.
Så njao, barn är ibland skörare än man tror.

Last edited:

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
alla hakar upp sig på att dom har hjälm.
de flesta dagis jag vet har dom det när dom åker pulka o stjärtlapp.
är väl kanon, för barnen har alltid ett stråk dom åker på som är ren is.
hjälmen används inte när dom leker med annat vanligtvis. men som sagts, han kan ju ha sprungit från pulkan direkt till trädet.

Håller med. Detta har väl ingenting med överbeskyddande föräldrar att göra?
Med största sannolikhet måste.det gått.till precis så och det är extremt tragiskt. Fy vad jag lider med föräldrarna ifråga.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Människan är den enda arten som fullkomligt skiter i vad för gener hon skaffar avkomma med.

Ja givetvis eftersom vi inte är djur och faktiskt älskar våra barn med eller utan brister. Om man är en normalt funtad förälder vill säga.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Hjälm eller skydd överhuvudtaget existerade inte under min uppväxt. är numer en ärrad 70-talist (räcker inte att räkna på båda händerna gångerna jag druttat på arslet o slagit hål i huvet, trots päronens ivriga försök att få en att låta bli att klättra,flänga o fara(im'a slow learner :D )).

Har idag 2 söner, en snart 2år och den andra 10 dagar gammal. Tvååringen visar samma beteende som jag gjorde i samma ålder fast lite värre. Det är ju inte för inte man är aningens orolig. men samtidigt vill man inte vara överbeskyddande. jag tror på den fostran jag hade. dvs pröva och känn själv.

men frågan är om det är läge att göra det med ett barn som inte förstår konsekvenserna (eller ja det lär han ju göra efter att ha prövat). men nåt säger mig att han/de inte ska behöva bränna sig på spisen bara för att lära sig, eller drutta nedför trappen från övervåningen bara för att lära sig att han ska hålla i sig.

Så här i efterhand anser man ju själv att man inte tog skada. men hade man växt upp idag och gjort det man gjorde han man väl blivit inlåst för gott, om än inte av sin egen förälder så hade nog nån annan sett till det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ungarna lär sig nog att vissa saker gör ont även om man sätter en hjälm på dom i vissa sammanhang. Skrubbsår osv må vara, det mesta i kroppen läker men dom små grå ska man vara rädd om.

Sen saknar ju majoriteten av jordens befolkning ändå intelligens så för några ungar som haft otur med genuppsättningen i sitt val av föräldrar gäller väl teorin att tom lada behöver inget tak.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok, jag är lite full och orkar inte svara på alla frireligiösa inlägg men att sätta en hjälm på en unge bara för att, är att märka den för livet. Man ska slå sig som liten och gör man inte det blir man en farlig människa för en själv och andra.

"hur kommer lille philpue då öfverleva?" frågar ni då, era förskräckta murklor till päron. Ja, finns ni själva? Då innebär det att människor under miljoner år lyckats med detta utan jelm på barnet för att avskärma det från verkligheten. Och kanske just därför. Det ni skapar med jelm på en unge i ett stadie där de enda intryck som finns är egenupplevda sådana är en världsfämmande dåre som i bästa fall senare i livet skär sönder fingrarna på sig själv då denne ska tranchera en apelsin, i värsta fall en människa som skadar andra av okunskap om innebörden av detta.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Här i sandviken är det glassiär på dagisgårdarna och det finns pulkor som dom kan åka mm...Så när en fröken ska ha hand om 10 vilda ungar så är nog hjälm inte så dumt.det räddar nog mer än det skadar.Dock ska alla hjälmar ha grönt barnspänne som går att dra upp(krav iallafall på vårat dagis).Sen så har dom bara hjälm när det är halt och isigt.
Hemma har min 3åring såklart ingen hjälm förutom när man är i större backar och åker.
Det som har hänt får såklart mig att tänka till eftersom detta hände ett stenkast från mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så där ja, nu har halva sporthoj försvarat hjälmanvändandet, företrädesvis dom som har små barn eller kommmer att skaffa.

Vi som har stora barn som har gått igenom "ståpånäsanåren" tycker inte att det är nödvändigt.

Helt i linje med sammhällsutvecklingen, föräldrarna blir allt mer hysteriska för varje år. för är man inte säkerheteshysteriker så är man en dålig förälder som inte bryr sig om sina barn.

Eller så är man brutalt realist och inser att det hör till att göra illa sig och lära sig av dom misstagen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det tråkiga är att man troligen inte längre kan välja hur man låter sina barn växa upp. Om man inte trugar på dem hjälm i tid och otid så får man väl hela grannskapet, dagisfröknar och vänner på sig i ett nafs. Sp antingen gör man som alla andra, eller så lever man i konflikt med de flesta i omgivningen och tvingar dessutom på sina barn den konflikten.

Svårt val faktiskt... För även om man är säker på att man gör rätt, så kan ungarna ta en hel del stryk av att ha föräldrar som går mot strömmen.
Fast jag har växt upp med sådana föräldrar i viss mån och ofta fått försvara dem. Det var ingen höjdare alla gånger, men jag tror att jag har mycket av mitt kritiska tänkande att tacka dem för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det tråkiga är att man troligen inte längre kan välja hur man låter sina barn växa upp. Om man inte trugar på dem hjälm i tid och otid så får man väl hela grannskapet, dagisfröknar och vänner på sig i ett nafs. Sp antingen gör man som alla andra, eller så lever man i konflikt med de flesta i omgivningen och tvingar dessutom på sina barn den konflikten.

Svårt val faktiskt... För även om man är säker på att man gör rätt, så kan ungarna ta en hel del stryk av att ha föräldrar som går mot strömmen.
Fast jag har växt upp med sådana föräldrar i viss mån och ofta fått försvara dem. Det var ingen höjdare alla gånger, men jag tror att jag har mycket av mitt kritiska tänkande att tacka dem för.

Jag tog den konflikten, och upplyste mina barn om att dom skulle hänvisa till mig om någon ifrågasatte mig.

Jag skjutsade mina barn till dagmamman antingen på cykel, en i barnsits och en sittandes på tvären på stången, eller med min LandRover pickis som saknade säkerhetsbälten.

Det var många som ifrågasatte säkerheten i det, bland annat min granne som några år senare åkte dit för rattfylla med halva grannskapets ungar i bilen på väg till stranden...

Sånt tiger man dock ihjäl i radhusområden...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick göra lite vad jag ville när jag växte upp, eftersom att man ska slå sig och lra sig att saker gör ont. Ofta fick man bara höra "Skyll dig själv" när man för femtioelfte gången ramlat och slagit sig. Så visst fan lärde man sig att saker gör ont. Och man lärde sig att lite skrubbsår inte är något att gnälla om.
Jag fick också börja hjälpa till på gården tidigt. Vid 12 års ålder körde jag traktor själv. Kanske inte helt lagligt.

Skulle jag råka skaffa en unge själv (Vilket jag tänkt låta bli) skulle det fan bara vara hjälm på cykel, pulka och annat fortgående. Eventuellt en sele i barnvagnen med, eftersom att om ungen ärver ens några av släktegenskaperna kommer fanstyget lära sig att klättra innan han/hon kan stå/gå. >.< Och ha omöjligt att sitta snällt och stilla i en barnvagn.

Nej, som far säger "En skitig unge är en frisk unge."
Gärna med lite skrubbsår och annat.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...