Tycker det verka handla om antingen/eller. Jag är för ett selektivt och klokt användande av skyddsutrustning. Skrubbsår och lite stygn kan, i bästa fall, verka karaktärsdanande även om jag tror man överskattar just de effekterna, (hjälpte föga på mig). Rygg/skall -skador är aldrig kul. Det kvittar om man fått dem på egen dumhet eller annans, effekterna består. Det är inte skönt att smacka i huvudet med en hjälm på heller, det fina är att man kan slippa bli afatiker som straff. Handledsskydd är en annan bra grej vid vissa aktiviteter, som (hobby)musiker uppskattar man att slippa karpaltunnelproblem. Känsliga delar, lätt att skada, tråkiga effekter. Tycker inte man skall avstå aktiviteter, bara rätta sig efter omständigheterna, risker har vi nog av ändå.
De som inte hade turen att komma undan med lite skrubb och blåmärken då? Dem ser vi inte lika mycket av. Folk garvade när man började peta in en bit hammarplast i skinnstället (tidigt 80-tal) och många sket i det för det var ju obekvämt. Det är dock en hel del som kan knalla omkring på sina ben tack vare denna lilla tingest.
Det är väl i undantagsfall skydden orsakar mer skador än om man varit utan. Allt kan man inte skydda sig mot. Den här självgoda romantiska synen på sin egen förträfflighet för att man inte råkade ut för något som inverkat menligt på en är dock rätt tröttsam. Vi kanske borde tacka vår omgivning som tog hänsyn till vårt oförstånd, ingen självklarhet.
De som inte hade turen att komma undan med lite skrubb och blåmärken då? Dem ser vi inte lika mycket av. Folk garvade när man började peta in en bit hammarplast i skinnstället (tidigt 80-tal) och många sket i det för det var ju obekvämt. Det är dock en hel del som kan knalla omkring på sina ben tack vare denna lilla tingest.
Det är väl i undantagsfall skydden orsakar mer skador än om man varit utan. Allt kan man inte skydda sig mot. Den här självgoda romantiska synen på sin egen förträfflighet för att man inte råkade ut för något som inverkat menligt på en är dock rätt tröttsam. Vi kanske borde tacka vår omgivning som tog hänsyn till vårt oförstånd, ingen självklarhet.