Överbeskyddande föräldrar...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tycker det verka handla om antingen/eller. Jag är för ett selektivt och klokt användande av skyddsutrustning. Skrubbsår och lite stygn kan, i bästa fall, verka karaktärsdanande även om jag tror man överskattar just de effekterna, (hjälpte föga på mig). Rygg/skall -skador är aldrig kul. Det kvittar om man fått dem på egen dumhet eller annans, effekterna består. Det är inte skönt att smacka i huvudet med en hjälm på heller, det fina är att man kan slippa bli afatiker som straff. Handledsskydd är en annan bra grej vid vissa aktiviteter, som (hobby)musiker uppskattar man att slippa karpaltunnelproblem. Känsliga delar, lätt att skada, tråkiga effekter. Tycker inte man skall avstå aktiviteter, bara rätta sig efter omständigheterna, risker har vi nog av ändå.

De som inte hade turen att komma undan med lite skrubb och blåmärken då? Dem ser vi inte lika mycket av. Folk garvade när man började peta in en bit hammarplast i skinnstället (tidigt 80-tal) och många sket i det för det var ju obekvämt. Det är dock en hel del som kan knalla omkring på sina ben tack vare denna lilla tingest.

Det är väl i undantagsfall skydden orsakar mer skador än om man varit utan. Allt kan man inte skydda sig mot. Den här självgoda romantiska synen på sin egen förträfflighet för att man inte råkade ut för något som inverkat menligt på en är dock rätt tröttsam. Vi kanske borde tacka vår omgivning som tog hänsyn till vårt oförstånd, ingen självklarhet.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
men frågan är om det är läge att göra det med ett barn som inte förstår konsekvenserna (eller ja det lär han ju göra efter att ha prövat). men nåt säger mig att han/de inte ska behöva bränna sig på spisen bara för att lära sig, eller drutta nedför trappen från övervåningen bara för att lära sig att han ska hålla i sig.
Det gäller väl att ha lite balans i det hela och inte vara extrem åt något håll. Ungarna kanske inte behöver bränna sig på spisen för att förstå att den är het men de får ju inte bli helt avskärmade från det heller. Ett litet barn är inte så lätt att resonera logiskt med och kanske varken vill eller kan förstå vad man menar. I det läget kan en liten brännblåsa på fingret förklara saker mycket tydligare och läker ganska snabbt. Brännskador över hela handen eller hjärnskador efter att ha cyklat omkull hjälmlös med huvudet före in i en sten läker inte lika bra. Om det var för att "de ska lära sig" och inte skyddas på något sätt är det ju synd.

Överbeskyddande föräldrar är inte de som i vissa lägen sätter en hjälm på sin unge eller säger att de ska passa sig för spisen, utan är de som konstant vakar över barnen för att finnas där som en barriär mot allt som kan vara det minsta farligt. De blockar allt från vilda björnar till nyklippt gräs och ungen får knappt veta att sådant finns.

Förälderns ansvar är som du säger att skydda/lära barnet i de lägen där det inte förstår konsekvenserna och i övriga lägen låta barnet lära sig själv lite mer.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
herregud! jag är nånstans mittimellan.
att höra att lite hål i huvve o skrubbsår ska man ha hela sommarn, de är ju bara bra,, vart då!?!?!?
jag har släppt iväg ungen ganska tidigt i tappan och hon har ramlat.
hon har bränt sig för de gör nog alla ungar, hon vet vad hon inte ska röra nu.
hon skulle nog kunna va själv ute nu (3år) då hon inte springer iväg, men varför chansa då jag har en väg brevid huset?

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Fruktansvärt tragisk olycka.

Själv har jag tre barn, från 8 till 13 år, det vi sagt gäller är hjälm när du cyklar och åker skridsko, skateboard etc, dvs sånt som gör att du har fallhöjd/fart nog att skallen går sönder om du landar fel i en vurpa.

Armar, ben, fingrar skrubbsår, allt sånt läker och rent generellt anser både jag och damen att ett barn utan blåmärken har aldrig haft kul.

Men visst har man undrat hur man borde göra när ungarna efter en dag har solitt blåa knän efter blåmärken, hur nära är det egentligen att dom skaffar sig ett permanent skadat knä. Eller när dom tar sats med cykeln i skateparken och hoppar runt, landa fel på ryggen och det är rullstol som gäller.

Men någonstans måste man acceptera att vad man än gör så kan något hända, vad du än gjort för att förebygga det. Men om du försöker skydda i förväg för mycket så begränsar man både barnets lärande och frihet, det är inte heller bra på något sätt.

Rim och reson i hur man väljer skyddsnivå är väl det viktigaste tror jag.
Ska mina ungar åka slalom i en välpistad backe, på med en hjälm. Kräver dom att få åka opistat i skog, på med ryggskydd, ska dom åka offpist på fjället, på med lavinsändare, spadar och åk med någon som kan terrängen.

Bävar för moppeåldern dock.
Om jag åker hoj i stan eller runt där jag bor på 50 vägar vill jag ha handskar, skor, ryggskydd, skinnjacka och hjälm eftersom jag vet vad som kan hända, även i 50 knyck.

Men ska jag säga åt grabben att ha detsamma på eu-moppen när hans kompisar åker i t-shirt och hjälm? Där kommer ju hela sociala biten in, visst är det skitlätt att säga att det inte ska spela roll, men det gör det, speciellt för ungarna.
/Dan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fruktansvärt tragisk olycka.

Själv har jag tre barn, från 8 till 13 år, det vi sagt gäller är hjälm när du cyklar och åker skridsko, skateboard etc, dvs sånt som gör att du har fallhöjd/fart nog att skallen går sönder om du landar fel i en vurpa.

Armar, ben, fingrar skrubbsår, allt sånt läker och rent generellt anser både jag och damen att ett barn utan blåmärken har aldrig haft kul.

Men visst har man undrat hur man borde göra när ungarna efter en dag har solitt blåa knän efter blåmärken, hur nära är det egentligen att dom skaffar sig ett permanent skadat knä. Eller när dom tar sats med cykeln i skateparken och hoppar runt, landa fel på ryggen och det är rullstol som gäller.

Men någonstans måste man acceptera att vad man än gör så kan något hända, vad du än gjort för att förebygga det. Men om du försöker skydda i förväg för mycket så begränsar man både barnets lärande och frihet, det är inte heller bra på något sätt.

Rim och reson i hur man väljer skyddsnivå är väl det viktigaste tror jag.
Ska mina ungar åka slalom i en välpistad backe, på med en hjälm. Kräver dom att få åka opistat i skog, på med ryggskydd, ska dom åka offpist på fjället, på med lavinsändare, spadar och åk med någon som kan terrängen.

Bävar för moppeåldern dock.
Om jag åker hoj i stan eller runt där jag bor på 50 vägar vill jag ha handskar, skor, ryggskydd, skinnjacka och hjälm eftersom jag vet vad som kan hända, även i 50 knyck.

Men ska jag säga åt grabben att ha detsamma på eu-moppen när hans kompisar åker i t-shirt och hjälm? Där kommer ju hela sociala biten in, visst är det skitlätt att säga att det inte ska spela roll, men det gör det, speciellt för ungarna.
/Dan

Tja, det kanske blir svårt, men en cool MCjacka med inbyggda skydd, inklusive ryggskena kan ju alltid vara ett smidigt sätt att få honom att ha skydd på sig? :)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
... Vid 12 års ålder körde jag traktor själv. Kanske inte helt lagligt.
...t.

Muhaha! -Vilket ger mig en flashback om när lantbervbäraren kört fast i snö på vår uppfartsväg och slokörat knackade på och bad om hjälp. Morsan stod i och bakade eller nåt och tyckte att jag kunde hjälpa den strandade postiljonen. Sagt och gjort, hämta traktorn och koppla i ett rep och dra loss den strandade postmannen som verkade en aning skeptisk och storögd över den tillrusande hjälparen.
-Postmannes förundran kan ha haft att göra med att jag var 6 eller 7 år gammal vid tillfället.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Muhaha! -Vilket ger mig en flashback om när lantbervbäraren kört fast i snö på vår uppfartsväg och slokörat knackade på och bad om hjälp. Morsan stod i och bakade eller nåt och tyckte att jag kunde hjälpa den strandade postiljonen. Sagt och gjort, hämta traktorn och koppla i ett rep och dra loss den strandade postmannen som verkade en aning skeptisk och storögd över den tillrusande hjälparen.
-Postmannes förundran kan ha haft att göra med att jag var 6 eller 7 år gammal vid tillfället.

:tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På Davids förskola skall de ha hjälm om de skall åka pulka eller något annat då det går fortare än de själva går/springer vilket jag tycker är en vettigt policy.

Hade jag haft barn och de gått på dagis så hade jag förbjudit kärringjävlarna där att sätta hjälm på mitt barn om det åkte pulka. De ska väl inte till Aspen och åka störtloppspulka?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Så där ja, nu har halva sporthoj försvarat hjälmanvändandet, företrädesvis dom som har små barn eller kommmer att skaffa..
Jag har tre barn hemma i åldrarna 1,4 och 6 år. Här är ingen som helst hjälmhysteri utan vi försöker bara förhindra de uppenbart farliga situationerna. Barnen har trädkoja med rutchkana mm och visst ramlar de och slår sig på ett eller annat vis dagligen (inte nödvändigtvis ur trädet) men varför vara överbeskyddande? Som de flesta sagt, barn behöver lära sig själva.

Hjälm vid överhängande risk för skalltrauma är vettigt, oavsett ålder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När mina barn var små fick förnuft råda, sonen cyklade BMX/DIRT/DH och då använde han hjälm och ryggskydd när han körde extra hårt.

Cyklade han till polarna på en kärringcykel så hade han inte hjälm.

Dottern hade aldrig cykelhjälm.

Skridskoåkning=Hjälm

Pulka=Inte hjälm

Snöskoter/fyrhjuling/moped=Hjälm

All motorsport givetvis utrustning efter reglemente

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hade jag haft barn och de gått på dagis så hade jag förbjudit kärringjävlarna där att sätta hjälm på mitt barn om det åkte pulka. De ska väl inte till Aspen och åka störtloppspulka?

Som du skrev, du har inga barn.
Man får ett lite annat synsätt och tittar på hur mycket skada man kan få av diverse saker... så när det går snabbare än de själva kan ta sig fram så är det inte galet med hjälm.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man får ett lite annat synsätt och tittar på hur mycket skada man kan få av diverse saker... så när det går snabbare än de själva kan ta sig fram så är det inte galet med hjälm.

Jag har barn, jag är av samma åsikt, pulka kan man för fan åka utan hjälm om man inte åker svarta pisten i Åre....
Dom har ju mössa som vadderar lite grann, sen lär dom sig ju att akta huvet.

Man ska inte dalta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag har inga barn, och jag koommer säkert ändra synsätt när jag får. Men inte radikalt. Jag kommer aldrig tillåta blockflöjtande vänstergrejer i närheten av dem, och jag har barn i min närhet som behandlas på precis samma vedervärdiga sätt som på daghemmet du beskriver och även barn som behandlas helt normalt i min närhet så jag vet exakt hur det inte kommer bli i alla fall. Jag kanske viker lite i framtiden, det kan jag ge dig, men jag har sett för många bra OCH dåliga exempel på hur det kan vara för att inte ha en ganska klar uppfattning.

Har barnen hjälm när de åker bil förresten?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Borde delas ut på BB..
633505.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vissa barn har säkert det.

Den här artikeln fick mig att bestämma mig för att aldrig mera åka kollektivt.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=418957

Ska lattemorsorna numer ha med sig och spänna fast/loss barnstolar när dom släpar sina kollosala vagnar med sig på bussen lär det ju bli 5minuter stopp på varje hållplats.

Det är så man kräks, hoppas vi också drabbas av en naturkatastrof snart så att folk får lite perspektiv på tillvaron. Svenskar har i socialdemokratisk anda uppfostrats till att bli världens mest gnälliga folk.

Å andra sidan finns det inte ens Latte i Västerbotten så ännu mindre Lattemorsor. :fakta En Lattemorsa är en sådan som går med sin Haglöfskängeprydde mediakille på promenad i Hagaparken på helgen medan killen går runt och fotar med sin svindyra och onödiga systemkamera så snackar hon om något "projekt" med en annan bimbofierad fd Canadagoose-fitta på sin iPhone med Spotify Premium på. Sedan tar de Avanten hem till trean på Vanadisplan där de sätter sig i sitt Svenssons i Lammhult-ifierade vardagsrum och tittar på Melodifestivalen medan den 1-årige ungen ligger på en fårfäll från Gotland och funderar på om det är en bostadsbubbla. :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är så man kräks, hoppas vi också drabbas av en naturkatastrof snart så att folk får lite perspektiv på tillvaron. Svenskar har i socialdemokratisk anda uppfostrats till att bli världens mest gnälliga folk.

Å andra sidan finns det inte ens Latte i Västerbotten så ännu mindre Lattemorsor. :fakta En Lattemorsa är en sådan som går med sin Haglöfskängeprydde mediakille på promenad i Hagaparken på helgen medan killen går runt och fotar med sin svindyra och onödiga systemkamera så snackar hon om något "projekt" med en annan bimbofierad fd Canadagoose-fitta på sin iPhone med Spotify Premium på. Sedan tar de Avanten hem till trean på Vanadisplan där de sätter sig i sitt Svenssons i Lammhult-ifierade vardagsrum och tittar på Melodifestivalen medan den 1-årige ungen ligger på en fårfäll från Gotland och funderar på om det är en bostadsbubbla. :mad:

Vem behöver TV när andras tillvaro beskrivs på detta målande sätt?
(Frågan är retorisk).

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Varför ska ungarna springa runt med hjälm inne på en dagisgård?

Har nåt vagt minne av att vi blev påprackade hjälm när vi vara små och åkte pulka...Det hela slutade ju bara i att man blev förbanad och gjorde illa sig desto mer bara för att hjälm fanskapet åkte ner framför ögonen?

Barn har bra läkekött, det hör till att smågrabbarna ska vurpa och skrapa upp knäna.

End of story!

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Då det gäller barn tror jag att det skadas fler o mer allvarligt i hemmet, än om de är ute och gör nått.
Då de kommit upp i skolåldern så är det där de skadar sig.
Varför?
Det har varit/är helvaderade hemma och får inte lära sig vad som är en dålig ide(tm)
Så då de kommer till skolan ... wooohoo inga föräldrar o lärare som tycker "Föräldrarna skulle ha lärt dem det tidigare"

Visst hjälm då det gäller motorsport.
Men cykel o slalom/bräda?
Mjo kanske om de håller på med stunt o tricks osv.
(tyvärr är det ju sosse-vi-vill-skydda-alla-och-därmed-tvinga-mentalitet som gör att ungarna måste enl lag ha hjälm till dess de är 15)
Skridskor? Jepp
Pulka? Skulle inte tro det. Nästan alla ungar i pulka som har hjälm blir mer skadade av hjälmen än om de inte skulle ha haft hjälm alls.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Klart det kan bli hysteriskt, gå lite för långt.

MEN.... jag önskar att min lekkamrat Ragnar hade haft hjälm på sig när han cyklade ute på vägen för ca 30 år sedan. Jag var 11 år när jag miste min kompis :-(

Mats

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska