Å andra sidan finns det inte ens Latte i Västerbotten så ännu mindre Lattemorsor. En Lattemorsa är en sådan som går med sin Haglöfskängeprydde mediakille på promenad i Hagaparken på helgen medan killen går runt och fotar med sin svindyra och onödiga systemkamera så snackar hon om något "projekt" med en annan bimbofierad fd Canadagoose-fitta på sin iPhone med Spotify Premium på. Sedan tar de Avanten hem till trean på Vanadisplan där de sätter sig i sitt Svenssons i Lammhult-ifierade vardagsrum och tittar på Melodifestivalen medan den 1-årige ungen ligger på en fårfäll från Gotland och funderar på om det är en bostadsbubbla.
Jag har barn, jag är av samma åsikt, pulka kan man för fan åka utan hjälm om man inte åker svarta pisten i Åre....
Dom har ju mössa som vadderar lite grann, sen lär dom sig ju att akta huvet.
Man ska inte dalta.
Jag har inga barn, och jag koommer säkert ändra synsätt när jag får. Men inte radikalt. Jag kommer aldrig tillåta blockflöjtande vänstergrejer i närheten av dem, och jag har barn i min närhet som behandlas på precis samma vedervärdiga sätt som på daghemmet du beskriver och även barn som behandlas helt normalt i min närhet så jag vet exakt hur det inte kommer bli i alla fall. Jag kanske viker lite i framtiden, det kan jag ge dig, men jag har sett för många bra OCH dåliga exempel på hur det kan vara för att inte ha en ganska klar uppfattning.
Har barnen hjälm när de åker bil förresten?
Klart det kan bli hysteriskt, gå lite för långt.
MEN.... jag önskar att min lekkamrat Ragnar hade haft hjälm på sig när han cyklade ute på vägen för ca 30 år sedan. Jag var 11 år när jag miste min kompis :-(
Mats
Ja man kan väl säga som så att han överlevde inte utan hjälm så det kunde inte blivit värre! Sen så vet du ingenting om händelsen.Hade Ragnar överevt om han hade haft cykelhjälm, eller hade det varit bättre om han hade lärt sig att inte cykla ut framför bilar?
Ungen i mitt kvarter som hamnade under sopbilen hade dött med hjälm också.
Ja man kan väl säga som så att han överlevde inte utan hjälm så det kunde inte blivit värre! Sen så vet du ingenting om händelsen.
Han som körde landrovern kanske hade fullt upp med att hålla reda på ungen som härja runt i bilen så han inte märkte att han körde genom dagisgården där Ragnar cyklade efter ett Långskift med sopbilen i umeås värsta WT-område.
Det tydligaste exemplet på överbeskyddandets kontraproduktivitet:
"Sex av tio rektorer anser att trafiksäkerheten vid skolan är ett problem. Värst är skjutsande föräldrar i bil som skapar trafikkaos när de ska lämna barnen på morgonen, visar en enkätundersökning."
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/foraldrar-varsta-trafikfaran_1550867.svd
Så otroligt tragisk olycka.
Dock intressant huruvida pojken hade småbarnshjälm med det gröna spännet eller inte, har precis köpt hjälm till David och läste då på lite och köpte just en sån med det spännet så att det skall lösa ut själv.
Det där är helt galet, det är verkligen kaos utanför skolor och förskolor på mornarna. Fattar inte riktigt grejen, när jag växte upp var det självklart att man tog sig till skolan själv.
Visst, man fick inte cykla till plugget i lågstadiet men det löste man ju genom att parkera cykeln hos nån polare som bodde granne med plugget.
Om någon fick skjuts till plugget så var det pga av brutna ben eller dylikt.
Tror nog de flockas mer på nätet där de försöker ta kontakt med barnenNär du var ung flockades inte pedofiler längs med alla Sveriges skolvägar som de gör idag förstår du.
Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan har påpekat detta, i sådant fall e det ju bara att skita i det...men för säkerhetens skull tar jag det ändå...
Jag köpte själv hjälmar med gröna spännen till ungarna och då jag tog och testade att dra upp spännet med handkraft så fick jag ta i utav bara h-vete innan det gav med sig. Anser att den där gröna färgen ger en falsk trygghet och det inte skulle gå upp av min dotters tyngd. Hon har bara hjälmen på sig när hon cyklar.
När du var ung flockades inte pedofiler längs med alla Sveriges skolvägar som de gör idag förstår du.
När du var ung flockades inte pedofiler längs med alla Sveriges skolvägar som de gör idag förstår du.
Jag har inga barn
Jag har inga barn, jag gissade bara en orsak. Mtp hur nervösa föräldrar överlag är så skulle det inte förvåna mig att det skjutsas hit och dit "för säkerhets skull".
Nån med en bättre gissning? Svampbob Fyrkant sänds 7.40, och ska ungarna hinna se det innan skolan börjar så måste man skjutsa dom?
Det händer mycket när man blir förälder, kan intyga själv att jag hade högvis med fördomar mot småbarnsföräldrar, tänkte att "så där ska jag aldrig göra"...Helt plötsligt gör man det ändå![]()
Självklart finns det olika "grader" av överbeskyddande men ta exemplet med peddos...den tanken vill du inte ens tänka som förälder...
...du kommer märka själv sen![]()
Min egen skolväg i lågstadiet var till fots förbi Norrköpingsanstalten.![]()
...och vad är det med att gå förbi en anstalt? Hur safe som helst. Här på Kirseberg ligger skola och anstalt bredvid varandra, so what.
Ja, svenska familjepolitik öppnar bokstavligen dörren för peddona.
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X