Överbeskyddande föräldrar...

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Å andra sidan finns det inte ens Latte i Västerbotten så ännu mindre Lattemorsor. En Lattemorsa är en sådan som går med sin Haglöfskängeprydde mediakille på promenad i Hagaparken på helgen medan killen går runt och fotar med sin svindyra och onödiga systemkamera så snackar hon om något "projekt" med en annan bimbofierad fd Canadagoose-fitta på sin iPhone med Spotify Premium på. Sedan tar de Avanten hem till trean på Vanadisplan där de sätter sig i sitt Svenssons i Lammhult-ifierade vardagsrum och tittar på Melodifestivalen medan den 1-årige ungen ligger på en fårfäll från Gotland och funderar på om det är en bostadsbubbla.

Du är min idol från och med nu!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har barn, jag är av samma åsikt, pulka kan man för fan åka utan hjälm om man inte åker svarta pisten i Åre....
Dom har ju mössa som vadderar lite grann, sen lär dom sig ju att akta huvet.

Man ska inte dalta.

Jag har inga barn, och jag koommer säkert ändra synsätt när jag får. Men inte radikalt. Jag kommer aldrig tillåta blockflöjtande vänstergrejer i närheten av dem, och jag har barn i min närhet som behandlas på precis samma vedervärdiga sätt som på daghemmet du beskriver och även barn som behandlas helt normalt i min närhet så jag vet exakt hur det inte kommer bli i alla fall. Jag kanske viker lite i framtiden, det kan jag ge dig, men jag har sett för många bra OCH dåliga exempel på hur det kan vara för att inte ha en ganska klar uppfattning.

Har barnen hjälm när de åker bil förresten?

Svarar er båda i samma inlägg.
Tänk på att det jag beskrivit är på en förskola, alltså är det barn på 2-5år det handlar om. I den åldern har de banne mig inte lärt sig att ta emot sig ordentligt och deras huvud är väldigt känsligt mot yttre trauma... och att en mössa skulle skydda är bara idioti.
Sen beror det självklart på i vilken sorts backe man åker i, är den 2m hög och det är sjysst med snö så är det en sak... är det 5m isbana så är det en annan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klart det kan bli hysteriskt, gå lite för långt.

MEN.... jag önskar att min lekkamrat Ragnar hade haft hjälm på sig när han cyklade ute på vägen för ca 30 år sedan. Jag var 11 år när jag miste min kompis :-(

Mats

Hade Ragnar överevt om han hade haft cykelhjälm, eller hade det varit bättre om han hade lärt sig att inte cykla ut framför bilar?

Ungen i mitt kvarter som hamnade under sopbilen hade dött med hjälm också.

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Hade Ragnar överevt om han hade haft cykelhjälm, eller hade det varit bättre om han hade lärt sig att inte cykla ut framför bilar?

Ungen i mitt kvarter som hamnade under sopbilen hade dött med hjälm också.
Ja man kan väl säga som så att han överlevde inte utan hjälm så det kunde inte blivit värre! Sen så vet du ingenting om händelsen.
Han som körde landrovern kanske hade fullt upp med att hålla reda på ungen som härja runt i bilen så han inte märkte att han körde genom dagisgården där Ragnar cyklade efter ett Långskift med sopbilen i umeås värsta WT-område.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja man kan väl säga som så att han överlevde inte utan hjälm så det kunde inte blivit värre! Sen så vet du ingenting om händelsen.
Han som körde landrovern kanske hade fullt upp med att hålla reda på ungen som härja runt i bilen så han inte märkte att han körde genom dagisgården där Ragnar cyklade efter ett Långskift med sopbilen i umeås värsta WT-område.

Barn som mosas under en LandRover dör även med hjälm.
Sen att han inte hade dött mera om han hade haft hjälm är ju också sant, men ganska ovidkommande.

Ungen som tråden handlade om hade inte dött om han inte hade haft hjälm.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det tydligaste exemplet på överbeskyddandets kontraproduktivitet:

"Sex av tio rektorer anser att trafiksäkerheten vid skolan är ett problem. Värst är skjutsande föräldrar i bil som skapar trafikkaos när de ska lämna barnen på morgonen, visar en enkätundersökning."
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/foraldrar-varsta-trafikfaran_1550867.svd

Det där är helt galet, det är verkligen kaos utanför skolor och förskolor på mornarna. Fattar inte riktigt grejen, när jag växte upp var det självklart att man tog sig till skolan själv.
Visst, man fick inte cykla till plugget i lågstadiet men det löste man ju genom att parkera cykeln hos nån polare som bodde granne med plugget. :gnissla

Om någon fick skjuts till plugget så var det pga av brutna ben eller dylikt.

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Så otroligt tragisk olycka.
Dock intressant huruvida pojken hade småbarnshjälm med det gröna spännet eller inte, har precis köpt hjälm till David och läste då på lite och köpte just en sån med det spännet så att det skall lösa ut själv.

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan har påpekat detta, i sådant fall e det ju bara att skita i det...men för säkerhetens skull tar jag det ändå...

Jag köpte själv hjälmar med gröna spännen till ungarna och då jag tog och testade att dra upp spännet med handkraft så fick jag ta i utav bara h-vete innan det gav med sig. Anser att den där gröna färgen ger en falsk trygghet och det inte skulle gå upp av min dotters tyngd. Hon har bara hjälmen på sig när hon cyklar.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det där är helt galet, det är verkligen kaos utanför skolor och förskolor på mornarna. Fattar inte riktigt grejen, när jag växte upp var det självklart att man tog sig till skolan själv.
Visst, man fick inte cykla till plugget i lågstadiet men det löste man ju genom att parkera cykeln hos nån polare som bodde granne med plugget. :gnissla

Om någon fick skjuts till plugget så var det pga av brutna ben eller dylikt.

När du var ung flockades inte pedofiler längs med alla Sveriges skolvägar som de gör idag förstår du.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan har påpekat detta, i sådant fall e det ju bara att skita i det...men för säkerhetens skull tar jag det ändå...

Jag köpte själv hjälmar med gröna spännen till ungarna och då jag tog och testade att dra upp spännet med handkraft så fick jag ta i utav bara h-vete innan det gav med sig. Anser att den där gröna färgen ger en falsk trygghet och det inte skulle gå upp av min dotters tyngd. Hon har bara hjälmen på sig när hon cyklar.

Har själv testat och visst får man ta i lite men jag tror nog att 12kg borde kunna få den att lösa ut också.

När du var ung flockades inte pedofiler längs med alla Sveriges skolvägar som de gör idag förstår du.

Eller så fanns det lika många då som nu bara att media inte rapporterade om det stup i kvarten. ::va

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har inga barn, jag gissade bara en orsak. Mtp hur nervösa föräldrar överlag är så skulle det inte förvåna mig att det skjutsas hit och dit "för säkerhets skull".

Nån med en bättre gissning? Svampbob Fyrkant sänds 7.40, och ska ungarna hinna se det innan skolan börjar så måste man skjutsa dom?

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Jag har inga barn

Det händer mycket när man blir förälder, kan intyga själv att jag hade högvis med fördomar mot småbarnsföräldrar, tänkte att "så där ska jag aldrig göra"...Helt plötsligt gör man det ändå :va

Självklart finns det olika "grader" av överbeskyddande men ta exemplet med peddos...den tanken vill du inte ens tänka som förälder...

...du kommer märka själv sen :D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jag har inga barn, jag gissade bara en orsak. Mtp hur nervösa föräldrar överlag är så skulle det inte förvåna mig att det skjutsas hit och dit "för säkerhets skull".

Nån med en bättre gissning? Svampbob Fyrkant sänds 7.40, och ska ungarna hinna se det innan skolan börjar så måste man skjutsa dom?

Sorry, my bad.

FAAN, jag såg ju dig i bilen med ungarna på väg till skolan, vägen kantad av militanta dräglande zombiepedofiler... :D Nu blev det ju inte lika roligt längre, du stack hål på illusionen! :mad:

Men jag håller med om att din gissning till mycket stor del säkert stämmer... :tummenupp

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det händer mycket när man blir förälder, kan intyga själv att jag hade högvis med fördomar mot småbarnsföräldrar, tänkte att "så där ska jag aldrig göra"...Helt plötsligt gör man det ändå :va

Finns säkert massor av såna exempel. Men i fallet skjutsa till skolan ser jag inga vettiga argument mer än att ungen brutit nåt eller att man bor så inåt helvete långt från skolan att det inte går att cykla dit.

Min egen skolväg i lågstadiet var till fots förbi Norrköpingsanstalten. :)

Självklart finns det olika "grader" av överbeskyddande men ta exemplet med peddos...den tanken vill du inte ens tänka som förälder...

...du kommer märka själv sen :D

Tveksam om det finns något "sen" i mitt fall men ändå.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Min egen skolväg i lågstadiet var till fots förbi Norrköpingsanstalten. :)

...och vad är det med att gå förbi en anstalt? Hur safe som helst. Här på Kirseberg ligger skola och anstalt bredvid varandra, so what.

När de för ett par veckor sen, under stort pådrag, plockade en (misstänkt) pedofil ett par hus från mitt barns bostad kan jag säga att knäna blev vekare än överkokt spaghetti på mig, det är en avgrund som öppnar sig. Fasan man lever med kom ruggigt nära. De har bott grannar i många år, ödsligt område, knappt belyst, billiga bostäder som drar till sig en del andra tvivelaktiga karaktärer också.

Min gissning är att det blir inte ett sånt pådrag utan för utan. Traktens polis och socialtjänst har dessutom ett grundmurat rykte som fullständigt inkompetenta. Barnen har fått klara sig rätt mycket på egen hand också.

Ja, svensk familjepolitik öppnar bokstavligen dörren för peddona.

...detta apropå peddon utmed skolvägen. Man får väl vara glad att den ömma modern inte asat hem någon.......vad jag vet.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
...och vad är det med att gå förbi en anstalt? Hur safe som helst. Här på Kirseberg ligger skola och anstalt bredvid varandra, so what.

Precis min poäng! Ändå var föräldrarna i skolan oroliga.

Ja, svenska familjepolitik öppnar bokstavligen dörren för peddona.

Nu blev jag nyfiken, hur skiljer sig Sverige från andra länder när det kommer till pedofiler menar du? Jag tänker inte på straffskalor.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska