Överdimensionslager vevaxel?

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Som nämnt i tidigare tråd har lagret mellan vevstaken & vevaxeln skurit på min Fireblade -99...

Var på motorslip i Umeå idag och fick domen att visst hade det skett visst slitage, detta kunde visserligen slipas och nog skulle den kunna rätas ut åxå, var lite krokig...

Dock, sa man att det var ingen idé eftersom det inte enligt hans vetskap fanns några överdimensionslager som han skulle kunna använda.

Så? är det någon som har en aning om vart jag kan få tag i detta? Jag blir ju fan deprimerad, för en vecka sedan hade jag en (vad jag trodde) fin, nyservad hoj som bara väntade på sommaren, nu har jag en i mina ögon skrothög som jag inte ser nån framtid för....

Detta eller en begad vevaxel... tja, och en vevstake åxå,.....

(Ska pm:a han jag fick tips av dig KamikazeKid, men jag är på jakt tills dess att jag får ett positivt besked..)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Advance4Stroke skrev:
Dock, sa man att det var ingen idé eftersom det inte enligt hans vetskap fanns några överdimensionslager som han skulle kunna använda.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte finns några andra dimensioner än de du har nu. Hondas fabrikationsprocess tror jag inte är SÅ bra.

Du kan leva med ett spel på upp till 0.075 mm (0.003"). Du vet hur man mäter spelet mellan lagerhalva och vevaxel - ihopdraget? Jag har "plastigauge" om du har svårt att hitta på sånt.

Krisar det riktigt med $tålar och du kan leva med att köra på 20W50 olja, kan du köra med hela 0.10 mm spel.
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Tror han sa på motorslip att jag hade 13 hundradelar nedslitet, millimeter antar jag att han syftade på...

Pengar krisar inte, men jag vill ju helst komma undan billigare än att fixa en ny motor, dock tänker jag inte snållaga, det lönar sig sällan...

Vad jag är rädd för är att det ska dra ut på tiden att få tag i prylar, vilket kommer att leda till en mycket kort säsong...

När mannen på motorslip mätte slitaget använde han en micrometer, är plastigauge nogrannare? eller är det bara ett annat sätt att mäta?

(Dum fråga eg, det står om det i min haynes bok, fast den ligger i garaget (där den kommer att damma bort om jag inte får tag i prylar)

Vad säger Herr brink om metoden att man svetsar på nytt material på axeln och sedan slipar på det? heldumt eller iaf klokare än att snåla och köra med litet spel?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter som han mätte slitaget på lagertappen. Spelet är avståndet mellan lagerbana o tapp med allt monterat o draget till rätt moment. Var den sliten .13 så är väl spelet lite till. Plastigauge är en tråd man klämmer fast i 'spelet' sas och ju plattare den blev desto mindre spel.
/u
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
På tvåtaktare där vevaxeln glappar i ramlagren (ska vara fastpressat i kullagret) kan man hårdförkroma vevaxeln och slipa ner till rätt diameter. Om detta skulle fungera där axeln utsätts för nötning som i ditt fall vet jag inte. Men eftersom hårdkrom har använts som foder i aluminiumcylindrar rätt så länge borde det funka...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
13 hundradelar, dvs 0.13 mm låter mycket. Förmodligen 5'te överdimensionen - beroende på vad som satt där tidigare. Din servicemanual ska kunna ge svar på färgkoderna/storlekarna på lagren. På t.ex. GSXR'en står toleranserna på motorblocket samt instansat på vevaxeln och beroende på vilka bokstäver och siffor som står instansade ska man välja rätt lagerstorlek. Förmodligen likadant på Hondan.

Hade jag varit i din sits och inte haft stålar till en ny/begagnad vevaxel hade jag shimsat in nya originallager med bladmässning. Den kan ju inte mer än skära en gång till. MEN... se till att använda dig av plastigauge - runt hela vevaxelns diameter så att den inte nyper någonstans.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Hmmm... en till med samma problem som mig.

jag har visserligen köpt ny (OK bättre begagnad då) motor så för mig är det ju ingen direkt panik med att fixa den gamla motorn...som för övrigt skall bli turbokonverterad :)

Men om någon har bra tips på ställen som kan laga veven så vore det ju bra.
Har mailat till säkert 10 olika MC-verkstäder och alla säger att de inte vill laga.

//Fireblade
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fast iofs, en krökt och sliten vevaxel är kanske lite väl optimitiskt att försöka laga. Hade det varit det ena eller det andra...

Jag har knäckt (dvs gått rakt av) två stycken vevar i mina gsxr-motorer. Det händer, förr eller senare, om man stressar dom.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Tja!Tänkte bara flika in med nåt litet oväsentligt som klickade till i minnesbanken.Är det inte så att det heter underdimensionslager egentligen?Jag menar,man slipar ju bort material från veven o får en mindre diameter på tappen,så rent logiskt borde det väl heta så.OBS,jag är nykter*ler*
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Ja, det är sant, får skylla mig själv, är för kass att hjula, så det brukar bara bli tvåan ut, vilket resulterar i höga varv tillsammans med sämre smörjning....

Har eventuellt fått tag i en ny axel, pris vet jag ej ännu, blir det för dyrt har jag blivit erbjuden en motor för 10 laxar....

Ska vara försiktigare med mina framtida hojar och får se detta som en läxa...
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
ktmjacke skrev:
Tja!Tänkte bara flika in med nåt litet oväsentligt som klickade till i minnesbanken.Är det inte så att det heter underdimensionslager egentligen?Jag menar,man slipar ju bort material från veven o får en mindre diameter på tappen,så rent logiskt borde det väl heta så.OBS,jag är nykter*ler*
Inte en aning... Men det låter bra :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Advance4Stroke skrev:
Tror han sa på motorslip att jag hade 13 hundradelar nedslitet, millimeter antar jag att han syftade på...

Pengar krisar inte, men jag vill ju helst komma undan billigare än att fixa en ny motor, dock tänker jag inte snållaga, det lönar sig sällan...

Vad jag är rädd för är att det ska dra ut på tiden att få tag i prylar, vilket kommer att leda till en mycket kort säsong...

När mannen på motorslip mätte slitaget använde han en micrometer, är plastigauge nogrannare? eller är det bara ett annat sätt att mäta?

(Dum fråga eg, det står om det i min haynes bok, fast den ligger i garaget (där den kommer att damma bort om jag inte får tag i prylar)

Vad säger Herr brink om metoden att man svetsar på nytt material på axeln och sedan slipar på det? heldumt eller iaf klokare än att snåla och köra med litet spel?
Finns firmor som kan svetsa på material på veven med en metod som kallas pulversvetsning.Användes förut när man strokade vevar.Material lades dit på ena sidan tappen för att kunna offsetslipa det senare o på så vis förlänga slaget. mvh//jacke
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det dumma med nya hojar är att det sällan finns överdimensionslager.
Dom olika lagren som finns att köpa(oftast 3 st) är till för tillverkningskillnader.
Har man ett litet haveri är det till att finna passande lager från nånting annat.
Oftast.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top