Överhettad hoj dumpade kylvatten. Hur felsöker jag?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
I dag så fick jag ur termostaten, den fungerar fint och öppnar när jag kokar den.
Jag skruvade av och tittade på pumpen, den såg jättefin ut.

Prövar att skruva på pumpen och märker att det går att göra för hand, ska det verkligen gå? Skruvar loss pumpen och plockar ut den, märker till min förvåning att hela drivaxeln är borta!

Att drivaxeln till pumpen skulle försvunnit ner i oljetråget var inget jag hade räknat med. Blir till att plocka bort oljetråget och leta efter axeln, samt beställa en pump i morgon.

Hittade en tråd från 2006 där en person på en CBR929 drabbats av samma problem: http://www.1000rr.net/forums/1000rr-general-discussion/16321-waterpump-shaft-broke-off.html

Vet inte om det här är väldigt ovanligt?

Så här ser min pump ut:
ImageUploadedByTapatalk1433274006.370320.jpg

Så här borde pumpen se ut:
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1433274077.374396.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1433274077.374396.jpg
    95.1 KB · Visningar: 76
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ingen vet väl hur länge den klarat sig med temosifon-verkan...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ingen vet väl hur länge den klarat sig med temosifon-verkan...
Jag har inte haft problem med onormalt höga tomgångstemperaturer innan detta och jag har hört fläkten gå igång. Så gissningsvis har inte detta pågått länge.

Jag hade varit förvånad om det varit problem längre än dagen jag upptäckte det. Hojen slutade inte överhetta i garaget förrän kåporna var av och det var en väldigt låg glykolblandning.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
OK; lycka till med vidare felsökning och med att hitta axelstumpen!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sådär, då var pumpen bytt tillsammans med ny kylarvätska, ny olja och nytt oljefilter.
Nu är temperaturerna normala igen, den överhettar inte längre och med genomströmning av hett vatten startar även fläkten.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Härligt! Fick du fatt på axeln?

Jadå, jag fick låna en inspektionskamera (eller vad det heter), fäste en magnet på den och stoppade in den i hålet där pumpen satt.

Fick upp axeln efter lite vevande, var skönt att slippa plocka av hela tråget.

ImageUploadedByTapatalk1434102444.850562.jpg
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top