Överkörd av försäkringsbolaget?

pjohansson

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
Ducati Monster Diesel 2012
För drygt 3 veckor sen råkade jag ut för en olycka. Jag körde på 70 väg då en bil fick för sig att köra ut från en gårdsutfart precis framför mig. Resten kan ni räkna ut själva. Skadorna på motorcykeln gick nästan upp i hojjens värde. Så försäkringsbolaget vill ge mig en ny mc. Men som jag har sagt från början till försäkringsbolaget så har jag fått nog med mc körandet då olyckan var droppen för mig. Men dom har satt sig emot frågan att ge mig pengar istället för en ny mc då dom har slutat med det. (det sjuka med detta kommer senare i tråden)

Självklart så var inte olyckan på något sätt mitt fel och jag ska gå ur den, rent försäkringsmässigt +-0. Men ändå ska jag betala självrisken på 6000:- tills "utredningen" mellan försäkringsbolagen är klar...för att sen få tillbaka pengarna...

Ringde sen min bank som jag har lånat strax över hälften av hojjens värde hos. Banken är absolut inte skurken i dramat, utan har gjort mer än dom behöver i frågan. Min kontakt på banken ringde min kontaktman på försäkringsbolaget, men han var på semester. Så banken fick prata med någon som inte hade hand om ärendet. Personen på försäkringsbolaget sa till min bank att jag redan har gått in med ett "kontrakt" på att jag ska ta hojjen.. Det är här det blir lite konstigt då jag varken har skrivit på något eller sagt att jag vill ha en ny hoj utan blivit mer eller mindre tvingad att ta en ny hoj. (Är detta lagligt?) Har nämligen inte hämtat ut hojjen eller betalat de 6000:-

Banken och försäkringsbolaget kom sen överens om att försäkringsbolaget skulle lösa ut lånet på banken -> kontant <-. Vilket dom har sagt till mig gång på gång från början att dom inte gör längre. Men tydligen gäller detta inte banker.... Så nu måste jag ta ett nytt lån på samma summa som jag lånade från början. Jajamensan, detta betyder nya uppläggningsavgifter mm. så +-0 my ass. Och allt på grund av att någon inte uppmärksammade väjningsplikt.

Så i slutet på det hela så får banken sina pengar, försäkringsbolaget får sina, och mc försäljaren får sålt en dyr hoj. Själv blir jag sittandes med en hoj som jag vill sälja samt betala en dyr försäkring för.

Kan låta gnällig, men jag tycker hela förloppet är helt galet.
Eller ska man bara tacka & bocka?

Synpunkter är mycket välkommna!

//Peter

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jobbig sits. Framgår det i försäkringsavtalet med bolaget att de inte ersätter i kontanter? Vilket är bolaget?

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vilket försäkringsbolag gäller det? Jag hade min CBR600F -99 hos Tennant när jag körde i diket alldeles på egen hand och det var inga problem att få kontanter av dem. Detta var för mindre än ett år sen.

.

PeterNorr

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Honda CBR 1000 RR
ja dom brukar väl inte alltid va så humana att ha å göra med.. tycker det är risigt!
ta å kontakta kunsumentvägledningen å hör efter vad dom har att säga.

Last edited by a moderator:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
du är inte ensammen, jag blev påkörd bakifrån 2a Nov 2006, de sluta med att jag fick lägga ut 10K extra för en likvärdig bil... då TryggHansa vägrade laga min bil eller betala för va den var värd. så de sluta med att ja fick gå till banken å låna pengar för att få ihop pengar till en likvärdig bil för att en kärring körde på mig bakifrån.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Om du är SMC medlem så kan vi hjälpa dig, inte jag personligen alltså, se nedan.

Saxat från SMCs hemsida

Rådgivning
SMC kan ge dig tips och råd i olika frågor som rör dig och din motorcykel. Vi kan även ge rådgivning i konsumenträttsliga frågor. I varje nummer av MC-Folket hittar du numret till vår jurist som kan ge ytterligare hjälp i konsumentfrågor.
Vid olyckor med personskada kan SMC förmedla kontakt med advokat. Kontakta SMC:s kansli i dessa fall.

Kansliet
SMC:s kansli är beläget i Dalarnas hjärta det vill säga Mora. Här jobbar vi som servar dig och din mc-tillvaro.
Du kan ringa 0250-395 00, faxa 0250-395 18 och skicka email till kansliet. Öppettiderna är måndag till torsdag: 9.00-11.30 och 12.30-15.00; fredag: 9.00-12.00.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=275

//Anders SMC-Uppsala Län

pjohansson

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
FireSalle:

Det ända jag kan se i försäkringsavtalet är en massa snack om att dom har full rätt att göra vad dom vill ang. betalning mm. dvs. dom kan köra över en helt.
Men tycker fortfarande det är konstigt att dom säger att de har slutat betala kontant och sedan betalar banken kontant och tvingar på mig att ta ett nytt lån för att köpa en ny mc.

Lurch:

Vilken tur att du inte valde folksam då :)

PeterNorr:

Nä, har märkt det... :p
Jo, får ta ett snack med dom. Har även ringt smc's försäkringsansvarig, som tyckte att hela grejjen lät lite fishy. Men såklart skulle han på semester och hans svar var att jag skulle lägga hela grejjen på is tills han kom tillbaka från semestern om en månad.. så får se. Tänker iaf ringa runt lite och höra om mina rättigheter.

//Peter

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
"Så banken fick prata med någon som inte hade hand om ärendet. Personen på försäkringsbolaget sa till min bank att jag redan har gått in med ett "kontrakt" på att jag ska ta hojjen."

Tjo, är inte så insatt i detta med försäkringsbolag men om din "Kontaktman" är på semester, och som jag troligen ser det redan hade börjat behandla din anmälan så är det nog, OBS ---> N O G <--- fel av den andre anställde ( om det nu inte är en tokig sommarjobbare ) att ta över den redan pågående utredningen.

Din bank måste kunna "häva" summan och dra ut på tiden så din "kontaktman" kommer tillbaka och styr upp det hela, dra in en ombudsman från konsumentverket och för ett jäkla liv, det är vad jag hade gjort.

I dagens sverige kan man inte väja för alla stora stygga företag, fram med armbågarna och visa lite *u*, det är VI som betalar DOM för att tillhandahålla en tjänst, inte tvärtom.

Men som en annan talare skrev ( FireSalle ) " Framgår det i försäkringsavtalet med bolaget att de inte ersätter i kontanter? " så kan du inte mkt göra.

Hoppas det löser sig...

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Varför ska du ta en nytt lån om du inte skulle köra mer hoj? Jag kanske missförstår allt ihop :confused:

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Läs avtalet och kontakta därefter kunsumentvägledningen....

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
FireSalle:

Det ända jag kan se i försäkringsavtalet är en massa snack om att dom har full rätt att göra vad dom vill ang. betalning mm. dvs. dom kan köra över en helt.
Men tycker fortfarande det är konstigt att dom säger att de har slutat betala kontant och sedan betalar banken kontant och tvingar på mig att ta ett nytt lån för att köpa en ny mc.
//Peter
Flera försäkringsbolag införde det för många många år sedan denna policy för att det var ett allt för vanligt sätt för försäkringsbedrägeri. Köpa en hoj, köra sk-ten ur den skrota den och få tillbaka pengarna innan säsongen var slut. Tyvärr får du ligga som andra bäddat i detta fallet.

Rimligen borde det "räcka" med att du köpte en hoj för värdet av återstående summa, de har ju redan betalat ut en del till banken och därmed reducerat beloppet. Att du ska behöva ta lån för att erhålla försäkringsskyddet verkar knäppt.

En bekant var inblandad i en tragisk olycka ifjor, han fick välja på ny hoj alt. mindre pengar. Pga omständigheterna valde han att sluta köra hoj och fick därmed mindre ersättning.

Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...ska man bara tacka & bocka?

Icke sa nicke!!!... :huvet
Du har ingått ett avtal med banken om att betala för ett lån enl gengse rutiner. Ditt försäkringsbolag har i sitt avtal med dig lika så förbundit sig till vissa saker. De har inte med vart andra o göra.

Du betalar som vanligt till banken. Försäkringsbolaget har i sitt avtal att ersätta dig med likvärdig hoj. Alternativt ersätta dig i $$$, men detta gäller enl SKRIVNA avtalet. Lusläs!!!

Stå på dig o kräv din rätt enl avtalet. Kan bli så att du måste ta den hoj de erbjuder (likvädrig). Så får du sedan sälja den för att lösa lånet om du ej vill ha mc mer.

(Har själv totalkvaddat en bil. Folksam löste biffen, $$$ på kontot. Lite mer än föreslaget efter lite påtryckningar = nöjd kund).

Lycka till.

pjohansson

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
Tack så mycket för alla svar!

Hedgehog:

För att få en ny mc så måste jag ta nytt lån för att det är en "annan" mc med nytt reg. nr. Detta är krav enligt banken om jag ska få en ny mc.. så = en massa strul och uppläggningsavgifter

Avtal som vanligt är sjukt krypterade och kan tolkas på många sätt om man inte är särskillt insatt i sånna frågor. Men vad jag har lyckats få fram är att dom faktiskt betalar ut $$$. Men att dom bestämmer när dom gör det. Så det betyder ju att killen jag snackade med från folksam inte visste/ljög för mig...

Så om dom kollar på min olycka så ser dom tydligt att det inte alls handlar om försäkringsbedrägeri utan en olycka som lätt hade kunnat sluta med att jag dött.

Men man kan ju undra varför dom sätter sig emot så hårt att jag ska få $ istället för en ny hoj när det räckte med ett enda samtal från banken att få sina pengar... Man undrar ju verkligen hur dom tänker egentligen och hur stort sammarbete dom har med mc-försäljaren, som tjänar mest på hela denna karusell..

Tänker iaf ta kontakt med någon som är expert eller kan det där med avtal riktigt bra, så att kontakta kunsumentvägledningen, som en del av er föreslagit är nog ingen dålig idé.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Grejen här var väl att banken hade hojen som säkerhet och därför kunde försäkringsbolaget inte lösa in hojen (flytta över ägandet i bilregistret) utan kontakt med banken först. Banken borde ju smidigt ha kunnat skriva in den nya hojen som säkerhet tycker man ju.
Att man får en likvärdig hoj istället för pengar tycker jag är bra annars blir det ju bara en massa tjafs om värderingen.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
En kompis kompis satt i samma sits för 2 år sedan

försäkringsbolaget ville inte betala ut kontanter till killen
förrän han hade köpt ny eller skrivit på papper hos handlare om en ny hoj

då skrev vi ett köpekontrakt på min hoj, skrev över hojen på honom
han fick stålarna utbetalda & vi bytte ägare igen

visst, hojen fick 2 ägare extra på kort tid, men jag fick 3000:- som tack för besväret, eftersom han annars fått vänta + ha en massa extra strul

så mitt tips, skriv ett köpekontrakt med polare, med kvitton allt
gärna dyrare hoj.

så är det bara för försäkringsbolaget att betala ut pengarna
dom kan aldrig tvinga dig handla en hoj via firma

pjohansson

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
Grejen här var väl att banken hade hojen som säkerhet och därför kunde försäkringsbolaget inte lösa in hojen (flytta över ägandet i bilregistret) utan kontakt med banken först. Banken borde ju smidigt ha kunnat skriva in den nya hojen som säkerhet tycker man ju.
Att man får en likvärdig hoj istället för pengar tycker jag är bra annars blir det ju bara en massa tjafs om värderingen.

Det är sant det du säger, men tycker fortfarande det är för djävligt. En liten detalj som jag inte nämnt innan är att hojjen bara var 1.5 månad gammal och hade max körts 150 mil, så värderingen har inte minskat avsevärt.

Försäkringsbolaget förlorar inte ett skit på att ge mig pengar istället för en ny hoj då ett annat bolag betalar hela kalaset. Om dom nån gång tänker på en som kund istället för att tvinga på mig en ny mc. Istället "tvingar" dom mig att sälja en dyr hoj under lågsäsong och om inte det vore nog så är det skitsvårt att sälja en fabriksny hoj privat. Lägg märke till att tvingar har "" runt sig och detta för att jag har inte en pistol mot mitt huvud som tvingar mig att sälja. Men vill man verkligen inte köra mer pga. olycka eller liknande så tycker jag man ska få välja om man ska få en hoj eller pengar tillbaka, speciellt när det är någon annan som orsakat olyckan.

Så notan för mig om jag får en ny hoj: Försäkring+lånkostnad+uppläggningskostnad+fordonsskatt+frakt av mc= många tusenlappar. Och helt i onödan enligt mig.

Är det bara jag som blir sjukt förbannad över sånt här? Känns nästan som när man blev tvångsmatad med lever när man var liten.

//Peter

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...