Överladdning R1. - Byggtråd!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
okej... sj så har ja en Rotrex C15/60 Compressor + IC tänkte köra på 98okt

angående uträkningen snacka med VR-8 det va han som räknade ut mitt...

Bränner iväg ett PM...

Blir intressant att se hur en kompressormatad r1a går! Ska följa ditt bygge.

Har skruvat hela dagen och det har varit en dag full av motgångar. Lyckades dra av svänghjulsbulten så det blev ju endel övningar för att få loss den bit som satt i veven. :mad:

Sen när jag skulle på med kåpan för kopplingen så tog det lite grann i själva pinnen som man vrider när man kopplar. Svarvade ner den ytterligare, men den nyper lik förbannat fast när jag drar det sista halvvarvet på kåpskruvarna. Vet inte hur mycket mer jag vågar svarva ner den. Den är nu 8mm. Får kolla på det det imorrn med pigga ögon.

Fått klart olja ut och in. Gjorde enligt exc:s råd och tog från huvudgalleriet. Gängade och drog fast en banjo i den gamla pluggen.
Körde även banjo på oljereturen, ersatte org pluggen med en lite längre banjobult, som jag sen distanserade ut för att komma förbi godset.

Motorn är ilyft, elen till stor del kopplad.
Skulle beställt turbon i måndags, men turbotech har något som kallas semester tydligen? :va Tidigast måndag kunde jag lägga den beställningen.

Även som snabbast provmonterat ic och sett hur det kan bli...
 

Bifogat

  • DSC00136.jpg
    DSC00136.jpg
    54.8 KB · Visningar: 159
  • DSC00143.jpg
    DSC00143.jpg
    69.1 KB · Visningar: 150
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Skrevat vidare i veckan. kopplat in det mesta rörande soppa. Dock såg jag nu när jag började dra slang, att jag har "fel" bränsletrycksregulator. Jag har en med två utgångar, men behöver bara en. Hur löser jag det? Kan jag plugga ena? Eller ska låta dom gå ihop med ett t-kors? Skulle vara väldigt tacksam ifall någon vet detta...

Bestyckat om från 130 till 150 huvud, 17.5 till 22.5 lågf, samt höjt nålarna max. Får se om det räcker, annars får jag bricka. Provstart med lambda lär visa åt vilket håll det pekar.

Övrigt, slipat lite mer koppling, fick det att passa till slut.

Sen att hitta en 12.9-bult med m10x1.25 var inte de lättaste.(Den jag drog av till svänghjulet) så jag tog en längre bult(med lång ogängad del) som jag gängade om i svarven. Drog den inte 95nm heller, utan nöjde mig med 70nm + locktite.

Gjorde även mitt livs första TIG-svets. Det lilla staget till BTR, gick faktiskt över förväntan.:yoparty

Pratat med turbotech ang en utbytesturbo och det blev nästan lika dyrt som en ny turbo. Den jag har nu har dåliga lager + 5mm ytterst på axeln har gått av. Iom att jag inte hittar någon annan Td04hl16-7 så får det nog bli att bita i det sura äpplet och köpa en ny för 7800:-...:(


Men i övrigt så är jag inte så långt bort nu. Får jag tag i en turbo så ska det fasen inte behöva dröja så mycket längre!


Men som sagt, om någon vet något om mitt BTR-dilemma ovan så skulle jag vara tacksam för hjälp.
 

Bifogat

  • DSC00151.jpg
    DSC00151.jpg
    57.8 KB · Visningar: 248
  • DSC00145.jpg
    DSC00145.jpg
    29.3 KB · Visningar: 97
  • DSC00150.jpg
    DSC00150.jpg
    24 KB · Visningar: 105

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Skrevat vidare i veckan. kopplat in det mesta rörande soppa. Dock såg jag nu när jag började dra slang, att jag har "fel" bränsletrycksregulator. Jag har en med två utgångar, men behöver bara en. Hur löser jag det? Kan jag plugga ena? Eller ska låta dom gå ihop med ett t-kors? Skulle vara väldigt tacksam ifall någon vet detta...


Det är bara att plugga. Har en likadan på mitt bygge, tänkte koppla ena utgång till förgasarna och den andra till en bränsletrycksmätare.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det är bara att plugga. Har en likadan på mitt bygge, tänkte koppla ena utgång till förgasarna och den andra till en bränsletrycksmätare.

Tack för det! Bränsletrycksmätare var f.ö. ingen dålig ide...:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hämtade turbon igår på busstationen. Nyskick på den så det var ju trevligt!

Tigade till en ny vattenanslutning till blocket. Blev inte så tokigt. Har gjort en förut, så man börjar ju få kläm på det. Att jag inte använder den beror på att jag råkade göra den spegelvänd...:rolleyes: Men om det är nån engelsman som kör vänsterstyrt säg bara till så kommer den på posten...:D

Slipade bort styrstiften på turbon, vred den rätt och gjorde ett nytt fäste för wastegaten. Var tvungen att göra ett nytt fäste till pinnen så jag kunde få stången på "andra sidan" armen pga platsbrist. Får se om det funkar eller om jag får obarmhärtligt mycket ladd hehe:D

Måste göra en revidering på tankanslutningen. Lite sprinklervarning över den...:huvet Men med nya medel och andra packningar så ska vi se om det inte går få tätt. Fick tips av silverryggen att epoxi var grejjer det. Den som lever får se.

Apropå epoxi. Behöver r1ans gasare tätas med epoxi? Har för mig att jag läst någonstans att det ska klara sig?

Får jag bara tag i en tryckslang till plenumet och före ic så vankas det provstart...
 

Bifogat

  • DSC00156.jpg
    DSC00156.jpg
    116.5 KB · Visningar: 183
  • DSC00163.jpg
    DSC00163.jpg
    139.4 KB · Visningar: 139

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Två bilder till...Tight tillvaro för wg-stången hehe:)
 

Bifogat

  • DSC00164.jpg
    DSC00164.jpg
    74.6 KB · Visningar: 153
  • DSC00165.jpg
    DSC00165.jpg
    72.4 KB · Visningar: 168

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nu är maskinen startad!
:yoparty :banana :rock :Rockbanan


Körde dräparpass i garaget ons+tors. Jobbigt när man var tvungen vara full onsdag-lördag pga att det är festival i stan...:fyllisar

Fick till slut till en vettig lösning på tryckslangen från ic till plenum, men jäklar så trångt det är. Fick även göra nya fästen till tändspolarna. När jag satt dit tryckröret så inser jag att jag inte får dit ettans tändhatt, bara att slita bort röret och börja om. Sen att kila dit plenumet var ju en historia för sig. Men nån timme och några välvalda svordomsramsor senare satt det där iaf.

När det var dags för provstart så var maskin först helt död. Sen såg jag att jag hade glömt stoppa i kontakten till tändspolarna... Fortfarande död. Öppnar en dränering på en gasare, och där är det kruttort. Efter lite felsökning ser jag att jag klantat till det och fasvänt soppapumpen så den blåste istället för sög... Vände kontakterna och direkt startade den, vilken känsla!

Hann inte göra några justeringar whatsoever då jag redan var sen till fest, men den går inte speciellt bra på tomgången förrän den är riktigt varm. Men gassvaret verkade det inte vara nå fel på... Och vilket ljud, med endast en avgasfläns som avgassystem tills vidare hehe.:D

Ska avsluta de sista detaljerna, sen blir det lamdakörning för att se hur jag ligger till.

När jag blir körklar på nån dag så ska jag fixa lite bilder...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Skruvat lite till nu.
Även om den inte ryker nå speciellt så ska jag göra om oljereturen, den är idag 9mm innerdiam och går tillbaka med banjo. Ska göra en ny som är så grov dom det går(12?) och med en böj in i tråget ist.

Måste göra stag till plenumet så det inte går skjuta loss.

Montera laddtrycksmätare. Kan vara bra att ha.

På torsdag får jag min rostfria 60gradersböj från mekonomen, så då blir de lambdakörning.

Bilder på maskin i dagsläget:
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    134.3 KB · Visningar: 261
  • 2.jpg
    2.jpg
    129.4 KB · Visningar: 208
  • 3.jpg
    3.jpg
    113.7 KB · Visningar: 266

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Kul att den varit igång! Måste säga att du har en fin liten tank. Inga probs att se när det är dags att svänga in å tanka:D
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Härligt att det tar sig. Jag har trycktestat min anläggning nu, kom fram till att
man inte behöver trycktäta r1 ans gasare men det kan vara bra:D
Anslutningarna till flottörhusen (gummi T ) läkte väldigt lite, lite bubblor med
såpvatten (tror att det läkte mer runt spjällaxlarna). Men jag hade stora läckage mellan plenum o gasare, och det gick inte att bara dra på klammerna. Funderar på att limma och klammra muffarna.

Jag har 10mm innerdia på oljereturen,även genom nippeln in i tråget.Fungerar bra. Du kanske får en strypning i banjobulten det är ju ganska små hål i den.

Hur gick det för dig med greröret vs kylfläkt??
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ett tips, för att få anslutningarna till flottörhusen täta svarvar du 2 små hylsor(bara en rörstump med liten krage) som du sätter i röret så du kan dra slangklammren ordentligt.

Har gjort om oljereturen nu. Borrade upp oljepluggen till 3/8 och gjorde ny fläns till turbon. 14mm ut från turbon, 16mm slang, sen lite drygt 12 in i tråget. Även banjo nu, men det är nån högflödestyp som jag portat upp i samråd med garagegrannen som är gammal topfuelmek. Det måste lira.

Grenröret vs kylfläkt verkar inte bli något problem. Jag har flyttat bak kylaren mer och mer under bygget. Nu har jag ett spel på 0.5mm mellan fläkt och topp :D. Men jag tycker ändå att det verkar nära mellan framhjul och ic. Men det är ju fysiskt omöjligt att flytta kylaren mer bakåt så antar att det ska funka. Det är ju inte den första icn marklund gjort hehe...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Videosnutt

Har donat och fixat det sista(trodde jag).
Ny soppaarmatur, med löstagbara och då självstängade kopplingar, så slipper jag soppakranar.
Nytt "avgassystem", en liten 3" böj, förberedd för lambdamätning.
Nya fästen för plenum. Nu kan det omöjligt skjutas loss.

Gav mig an att koppla in dump och laddtrycksmätare. Vaccumuttagen under gasarna var 1) JÄVLIT trångt till efter ombyggnationen. 2) Med m6-gäng.

Hydroscand hade inget som gick gänga in där, och tankarna började gå kring att svetsa/svarva något eget så det slog mig att en luftningsnippel till ett bromsok borde ju fungera! In på mekonomen och köpte 4 luftningsnipplar, 4 T-kors samt vaccumslang. Kopplade ihop alla till ett och drog två slangar, en till laddtrycksmätare + en till dumpen. Pillrigt som fasen men lyckades får dit det utan att riva något. :)

Startade sedan upp den för att se att allt fungerade i ordning. Hade egentligen tänkt köra lambdamätningen idag, men pga pissväder så får det bli imorrn bara det klarnar upp lite. Den går nog margert på tomgång iaf, då den vägrar att gå utan choke.

Dock läcker min nya oljeretur vid turbon, så ska ta loss den, plana och göra en ny packning, ska testa koppar och se hur det går.

Jag glömmer jämt att fota, men polaren filmade ett par sekunder med mobilen så den filmsnutten lägger ja upp iaf...

Håll till godo :D

(Klicka på bilden)


 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Ok bra tips det där med hylsorna. Vad skulle du ta för att smida ihop ett till grenrör? Behöver inte vara polerat och så.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Ingen utav er grabbar som är intresserade av ett par lågkompskolvar till era Rettor? Jag har en upsättning liggandes isf till rätt kurs, behöver dom inte längre då jag har sålt hojjen. PM:a om ni är intresserade.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Vad ger dom för komp?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top