Överskattar folk funktionen hos anti-spinn/anti-sladd osv?

Överskattar folk funktionen hos anti-spinn och anti-sladd?

• Antal röstningar
    0

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Har en Skoda med ESP och ABS..

Tror inte jag kommer köpa en bil utan dessa system, har försökt testa gränserna för dessa system men dom har fan helt enkelt inga..
Har aldrig fått dom till att tappa kontrollen..

Alla har nytta av dessa system, spela fan ingen roll hur duktig du är på att köra, färden blir säkrare med dessa..

Sen så ska man ju komma ihåg att dom inte häver fysikens lagar, även om det verkar som det ibland!!

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
nabru skrev:
2583571 Egentligen är det så att alla som bor söder om Umeå borde ha tillgång till T-bana. Då skulle vi slippa de stora rubrikerna i kvällstidningarna "2 cm nysnö i Stockholmsområdet - 85 bilar körde av vägen".

:yoparty

Hahaaa... det snöar här nu!! :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ESP och ABS är bra system som hela tiden förbättras. Däremot så får man inte ha övertro till dem. De är till för att öka säkerhetsmarginalerna lite, man bli inte osårbar med dem.

En sak som många kanske gör fel är att de inte lättar lite på gaspedalen när ESP-lampan börjar blinka. När den gör det så är det en indikering på att man hade tappat greppet utan ESP.

Vad det gäller antispinnfunktionen hos ESP så är jag lite skeptisk. Jag tycker att man för det mesta kan accelerera fortare med ESP avstängt. ESP bryter för tidigt så man tappar för mycket kraft. Stänger man av ESP och har lite tåtoppskänsla i foten så man hittar precis läget när det släpper eller någon procent över så får man bättre bett i accelerationen.

Fyrhjulsdrift är också ett system som folk tenderar att överskatta. Det ökar marinalerna lite. Men folk använder inte de ökade marginalerna till att få ökad säkerhet utan de suddar ut marinalerna genom att hålla en högre hastighet än vad de annars hade gjort. Utan att tänka på att t.ex. inte bromsförmågan forbättrats ett enda dugg bara för att man har fyrhjulsdrift. Resultatet av det blir att när man väl åker av vägen så blir det i en högre hastighet så man sitter längre ut i spenaten.

ESP är ett bra system för att öka säkerhetsmarginalerna, inte för att öka hastigheten.

Fyrhjulsdrift gör sig bäst i riktigt grisigt före, i terrängen och kanske när man kör rally. Men att bara använda det för att komma till fjällen snabbare är inte en bra lösning.

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
å nej.........

speedhammy skrev:
2583634 Hahaaa... det snöar här nu!! :)

---

Jisses...ta tricken för guds skull..eller en bulle...eller stanna hemma :)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Den där dyngan går inte att koppla ur min nya firmabil, det tutar och bromsar så fort det börjar bli roligt. Går inte ens göra en snygg 8 med 4wd längre och sedan har de mage att kalla det "active driving".

Edit: Visst är det bra för den som vill ta sig tryggt och säkert från A till B, det blir mycket mindre dramatiskt att köra bil. Den som dock har kört bil på bana / is eller kört rally och då inte kunna motstyra vid sladdar tycker det är ganska glädjedödande / farthämmande. Givetvis är det ju beroende på vad man vill använda bilen till. Själv är jag ganska barnslig, hellre inga hjälpmedel än ej urkopplingsbara.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Alla "riktiga" förare stänger väl av funktionen ändå för att de kör bättre utan hjälpmedel?

Beror nog på var man befinner sig. På landsväg i trafiken finns det ingen större mening att koppla ur hjälpmedlen. Det ska ju väldigt mycket till för att de ska ingripa om det är ett väl kalibrerat system. När de väl ingriper är det sällan till någon nackdel även för en kompetent förare. Ska man dock lägga massor med varv i högt tempo på en motorbana där systemet inte kanske är så väl kalibrerat är ju risken att man överhettar bromsarna om de ska ingripa i tid och otid. Då kanske man väljer att ha det urkopplat om man anser sig vara en kompetent förare som vill spara på materialet. Det är i alla fall min erfarenhet

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Systemen räddar bara om man har tillräckliga marginaler...

Jag kör själv en bil med ESP (och fräscha dubbdäck). Systemet fungerar otroligt bra, fattar inte hur man ska kunna åka av vägen överhuvudtaget.

Du är alltså för feg??? :rolleyes: Tar man i tillräckligt mycket så går det att parkera vilken bil som helst i diket.

Inga system kan upphäva fysikens lagar...alltså för att inte kunna åka av så...måste man ha sådana marginaler att systemen kan hinna verka innan det är försent.
Den stora skillnaden är först och främst att stabiliseringssystem inte blir skraja:va...och slösar bort dyrbar tid på att hyperventilera innan det gör något. Sen kan förstås göra saker som man som vanlig förare inte kan-separat bromsa hjul, strypa effekt i kombination med annat...trixande...

Det är väldigt lätt att hamna trassel när systemet helt oväntat gör ett pågående snyggt uppställ till något helt annat! :huvet

Har man lärt sig att köra med systemen så har man inga reflexer för att sladda och motstyra.
Hade det inte varit för att det tänds en "idiot"-lampa när man slår av antisladdsystemet så hade det varit avslaget hela tiden. Förresten man skulle kanske ta "idiot"-lampan som ett tecken på...:hihi . ABS däremot är långtifrån lika plötsligt.

Synd att systemen -åtminstone på de bilar jag provat- inte har samma ställbarhet som t.ex BMW s1000rr och andra hojar har. Då hade det varit lättare att stå ut med dem.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Kul != farligt

Den där dyngan går inte att koppla ur min nya firmabil, det tutar och bromsar så fort det börjar bli roligt. Går inte ens göra en snygg 8 med 4wd längre och sedan har de mage att kalla det "active driving".

Edit: Visst är det bra för den som vill ta sig tryggt och säkert från A till B, det blir mycket mindre dramatiskt att köra bil. Den som dock har kört bil på bana / is eller kört rally och då inte kunna motstyra vid sladdar tycker det är ganska glädjedödande / farthämmande. Givetvis är det ju beroende på vad man vill använda bilen till. Själv är jag ganska barnslig, hellre inga hjälpmedel än ej urkopplingsbara.

Jag har mer än en gång blivit överraskad av antisladdsystem som helt plötsligt griper in och gör något rätt kontrollerat till en väldigt läskig tillställning så förutom att kulfaktorn är/blir lägre med systemen så upplever jag de som rentutav farliga under vissa omständigheter.

Aldrig att jag skulle köpa -förutsatt att alternativet finns- ett fordon där inte systemen går att slå av om än så bara tillfälligt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ni har fel allihop, folk kan inte köra bil helt enkelt.

Antisladd är i regel ett utmärkt system, antispinn har jag dock aldrig varit särskilt imponerad av men det orsakar knappast olyckor.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Aldrig mer Audi!
Min 2001:a har gått 7800 mil och jag har nog bytt det mesta nu känns det som. Idag blev den fixad igen. De ska byta tändspolarna för tredje gången, de första två gångerna har de stått för men nu är det min tur. Första gången var vid 3000 mil, andra vid 6200 och nu igen vid 7800. Känns ju bra med tanke på att jag reparerade den för två veckor sedan, 5900 kr gick det på.
Hittills har jag bytt: tändspolar 3 ggr, g

Det är ju inte bara Audi som har de dåliga tändspolarna från Bosch. Jag hoppas du inte betalar för dem för Audi har recall på dem och skall byta dem free of charge.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ni har fel allihop, folk kan inte köra bil helt enkelt.

Antisladd är i regel ett utmärkt system, antispinn har jag dock aldrig varit särskilt imponerad av men det orsakar knappast olyckor.

Prova brassa helvetet på grusväg med antispinn..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag förstår inte de där med att inte använda.
min första bil med anti allt köpte jag 08. har aldrig störts av det, anti spinnen hjälper mer än den stjälper.
upp för backar så går de galant när de inte spinner.
enda gången de skiter sig är när man står i 30 + cm snö och bilen vill självdö.
jag anser mig hyffsad som förare och har lekt så pass mycket att sladda inte är nå problem men förra hösten var jag på väg och skulle byta till v-däck, 5 + ute så jag kör som vanligt. kommer fram till ett skuggparti och kylhål, ser en bil i diket med släp. precis då släpper hela bilen och ställer upp sig mot motsatt körbana, jag kände jag hade noll kontroll då bilen börjar pipa och rättar upp sig som de inte va nåt. den rädda mig från diket med jänta i baksätet. jag är tacksam för mitt antiallt i bilen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
precis då släpper hela bilen och ställer upp sig mot motsatt körbana, jag kände jag hade noll kontroll då bilen börjar pipa och rättar upp sig som de inte va nåt. den rädda mig från diket med jänta i baksätet.

Har du aktiv styrning inbyggt i det där systemet?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln