Överskridning av bytesintervaller bromsvätska och kylvätska

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Köpte en hoj nyligen där ägaren endast bytt olja. Hojen är 8 år gammal och rullat cirka 2000 mil.

Kommer givetvis byta alla övriga vätskor men min fråga är: behöver jag oroa mig för några permanenta konsekvenser? Tex korrosion på bromskolvar eller något annat problem med kylsystem?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Inte troligt - möjligen om hojen stått utomhus året runt (bromsvätska). Kolla att du använder rekommenderad typ av glykol - kan variera beroende på aluminiumlegering i motorn och gärna avmineraliserat/batterivatten
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Inte troligt - möjligen om hojen stått utomhus året runt (bromsvätska). Kolla att du använder rekommenderad typ av glykol - kan variera beroende på aluminiumlegering i motorn och gärna avmineraliserat/batterivatten
Förvarad i uppvärmt förråd under hela tiden.

Tack!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Svar nej. Som ovan skriver, följ rekommendationer så att du väljer rätt typ av glykol och bromsvätska. Vill du vara riktigt duktig så köp en billig olja och varmkör motorn med den innan du byter till rätt olja, samt att du offrar ett filter på detta. Skulle det finnas sot och avlagringar får du bort det mesta den vägen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det för hoj, fabrikat, modell ?
Det är ju lite olika krav på olja till en luftkyld och vätskekyld motor ... högre luftkyld.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Hej!

Köpte en hoj nyligen där ägaren endast bytt olja. Hojen är 8 år gammal och rullat cirka 2000 mil.

Kommer givetvis byta alla övriga vätskor men min fråga är: behöver jag oroa mig för några permanenta konsekvenser? Tex korrosion på bromskolvar eller något annat problem med kylsystem?
jag övertog en 40 år gammal mc, där tidigare ägare haft den ståendes still i 5 år. Jag bytte bromsvätska och kopplingsvätska o verkligen gjorde rent behållaren också. Sedan för en månad sedan så öppnde jag upp behållaren och då vart det en massa brunt slam längst ned i behållaren fast jag vet att jag gjorde rent den noga, jag antar det ligger en massa klet i ledningen som jag inte fick ut när jag bytte bromsvätska. Detta har inte haft någon påverkan på bromsen och ingen av bromsarna ligger på
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Pumpa igenom ny vätska genom slangar och ok.
När det bara kommer ren vätska är det dags att lufta, då slinker det ut lite mer vätska vilket bara är bra.
Om du ändå ska göra jobbet, köp nya bromsslangar först och byt, 40 år gamla slangar kan plötsligt byta kön o bli backventiler istället. Livsfarligt på riktigt.
Det är inte osannolikt att dina ok behöver rengöring, men det kan du ta i vinter om de funkar nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om hojen stått i 40 år är det klokt att göra följande:

1. Köp renoveringssatser till förgasarna och byt allt av gummi.
2. Byt alla (!) bränsleslangar till nya
3. Byt alla bromsslangar till nya
4. Köp renoveringssatser till huvudbromscylindrar och bromscylindrar samt givetvis nya belägg. Trumbroms kan du låta vara.
5. Byt gaffeloljan
6. Byt motorolja och filter, luftfilter och ev bränslefilter. Växellådsolja om du har separat sådan.
7. Byt till nya däck. Mycket viktigt.
8. EVENTUELLT OM DET FINNS Drivpaket nytt. :D

Det du gör då förutom att lära känna din hoj bättre är att du vågar lita på hojen när du sedan kör med den. Det är absolut några tusenlappar och ett antal timmars jobb men det är förenat med risker att köra hoj och därför klokt att se till att dessa hålls i schack.

Dessutom är det jäkligt kul att mecka hoj!
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om hojen stått i 40 år är det klokt att göra följande:

1. Köp renoveringssatser till förgasarna och byt allt av gummi.
2. Byt alla (!) bränsleslangar till nya
3. Byt alla bromsslangar till nya
4. Köp renoveringssatser till huvudbromscylindrar och bromscylindrar samt givetvis nya belägg. Trumbroms kan du låta vara.
5. Byt gaffeloljan
6. Byt motorolja och filter, luftfilter och ev bränslefilter. Växellådsolja om du har separat sådan.
7. Byt till nya däck. Mycket viktigt.
8. Drivpaket nytt.

Det du gör då förutom att lära känna din hoj bättre är att du vågar lita på hojen när du sedan kör med den. Det är absolut några tusenlappar och ett antal timmars jobb men det är förenat med risker att köra hoj och därför klokt att se till att dessa hålls i schack.

Dessutom är det jäkligt kul att mecka hoj!
8. Kedjekonvertera den gamla kardan-CBX 600an. 😉😎👍
 

adwiser70

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2024
Hoj
Yamaha

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, på en luftkyld är det otroligt viktigt att man byter kylmediet väldigt ofta :mattias
Såja såja, jag säljer segelbåtsbränsle 200:- dunken. 5 liter.
Kan öka sortimentet med kylmedel till lufkylda motorer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har haft hojar som har oljekylare, och luftkylning.
Och till dom handlar du kylmedel ? Jag handlar olja. Vi är olika.
För några år sedan kollade jag en BMW R90S. Tillvekad omkring 1975. Någonstans på hojen stod det att över X grader (jag uppfattade som utomhus ) rekommenderades SAE 40 olja i motorn. Jag har aldrig sett en liknande rekommendation på en vätskekyld hoj.
Men jag har ju inte sett så mycket. :rodnar
 
Last edited:

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Och till dom handlar du kylmedel ? Jag handlar olja. Vi är olika.
För några år sedan kollade jag en BMW R90S. Tillvekad omkring 1975. Någonstans på hojen stod det att över X grader (jag uppfattade som utomhus ) rekommenderades SAE 40 olja i motorn. Jag har aldrig sett en liknande rekommendation på en vätskekyld hoj.
Men jag har ju inte sett så mycket. :rodnar
Du kanske skulle läsa det där lilla häftet med instruktioner som man får med fordon.
Det är i den det återfinns vanligtvis, snarare än på fordonet.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hade en hoj som bromsen tog högre å högre.
Till slut var det inge spel alls.
Efter lite frågor med expertisen kom jag fram att byta bromsvätska.
Efter det helt perfekt
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top