Överstatliga Sverige

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag såg Ugluk på E4 idag i Uppsala, och han hade minsann både hjälm, mörkt visir och sporthojs-tröja :hej

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
...
Annars är det inte så fel med lag på cykelhjälm, på samma sätt som det är lag på MC- och mopedhjälm. Det lät fö på ungefär samma sätt när man införde hjälmtvång för motorcyklar.
...
Vilket fått till resultat att olycksstatistiken för motorcyklar är den enda som uppfyller delmålet i den hårresande nollvisionen.
Skallskador är ovanligt i MC-olyckor och förekommer företrädesvis där hjälm saknats eller varit oknäppt och ramlat av. Hur många nu levande här på forumet hade varit döda om lagen om hjälmtvång inte funnits?

Har man inte rätt till ett visst skydd, även mot sig själv?

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag såg Ugluk på E4 idag i Uppsala, och han hade minsann både hjälm, mörkt visir och sporthojs-tröja :hej
Såg ingen Gixxer, åkte du bil? :hej

GR har ju hjälm även när han cyklar menade jag. :tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Ugluk skrev:
Såg ingen Gixxer, åkte du bil? :hej

GR har ju hjälm även när han cyklar menade jag. :tummenupp

Jag och Freppa åkte en minimal Pegga 206 utan tillstymmelse till motor. Vi hade en liten roadtripp till Gävle. Sen körde jag hem Freppas nya hoj, det gick betydligt fortare genom stan då :crash Om du ser en svart E55 AMG, så hälsa från den påpälsade föraren på en blå-vit Gixxer 1000 som mosade hans fina bil vid ett rödljus :D :D :D :D :D :D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Vilket fått till resultat att olycksstatistiken för motorcyklar är den enda som uppfyller delmålet i den hårresande nollvisionen.
Skallskador är ovanligt i MC-olyckor och förekommer företrädesvis där hjälm saknats eller varit oknäppt och ramlat av. Hur många nu levande här på forumet hade varit döda om lagen om hjälmtvång inte funnits?

Har man inte rätt till ett visst skydd, även mot sig själv?
Nä, stopp och belägg. Hjälmtvånget är mycket äldre än nollvisionen. Ev förbättring av olycksstatistiken sedan nollvisionens tillkomst kan omöjligt härledas till hjälmtvånget.

Vi på högerkanten brukar fö skilja på rättigheter och skyldigheter. Inte så att vi är emot plikter och skyldigheter, eller så, men ändå.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
Nä, stopp och belägg. Hjälmtvånget är mycket äldre än nollvisionen. Ev förbättring av olycksstatistiken sedan nollvisionens tillkomst kan omöjligt härledas till hjälmtvånget.

Vi på högerkanten brukar fö skilja på rättigheter och skyldigheter. Inte så att vi är emot plikter och skyldigheter, eller så, men ändå.
Visst, hjälmlagen kom redan 1975, men hade nollvisionens delmål uppnåtts utan den?
Rättigheter, skyldigheter.. bara olika synvinklar på samma sak.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Re: Re: Överstatliga Sverige

Hightuned skrev:
Håller med, jävla förmyndarsamhälle!. Kan inte dom där smygfaschistisk sossarna fatta att man äger sin egen kropp, och vill riskera att skada den eller knarka sänder den så är det ens eget val och inget som staten har med att göra, oavsätt hur dumt det är!.Ska ta och läsa Dantes "Inferno" och kolla vilken nivå i helvetet han placerade politiker på, jag gissar att det var den sjunde nivån i isande kyla tillsammans med förädarna?. :mad: :mad: :mad:

Var inte du en av förespråkarna för våld mot de värdelösa knarkarna, i "misshandlaeneventuelltjuvtilldödsföratthanknarkar, kanske" -tråden, som ju bara nyttjar sin rätt att enligt dig bestämma över sin egen kropp?
Ska staten även skita i folk som vill ha sönder andras kroppar?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Inte instifta lagar som inte har någon förankring i samhället! Verkar mest vara överbeskyddande föräldrar som i sin hets driver detta till sin spets.

Är bra som det är idag...vill man ha hjälm så skaffar man sig en....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Visst, hjälmlagen kom redan 1975, men hade nollvisionens delmål uppnåtts utan den?
Rättigheter, skyldigheter.. bara olika synvinklar på samma sak.
Det är ingen skillnad på hjälmanvändning eller lagstiftningen runt densamma från tiden för nollvisionens införande tills nu. Det finns ingen kausalitet dem emellan.

Det är en fundamental och logisk skillnad mellan en rättighet och en skyldighet. En skyldighet förpliktigar till något. En rättighet gör inte det. Tvinga mig inte att exemplifiera :mad:

:hej

Edit: rättighet -> skyldighet, kanske ligger de närmare varandra än man tror :D

Diversion

Guest
Tror jag sagt detta tidigare, men...

Vart ska man dra gränsen om det är samhällsekonomin som är avgörande?

Isåfall inga skotrar, MC eller ATVs för fritidsbruk för dom behövs inte. Inga båtar heller.

Snowboard? Inga allvarliga skador men många, kostar pengar. Förbjud!

Fotboll? Alla jag vet som spelar hoppar runt med avslitna ledband, kostar pengar. Förbjud. Motion kan dom få på annat sätt om folkhälsan är ett bekymmer.

Alla extremsporter...

Jaja ni fattar vart jag vill komma.

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojlös =(
Dom ska väl inte förbjuda cyklar? Utan ha hjälmtvång...? Folk slutade väl inte åka motorcykel pga av hjälmtvång?

Diversion skrev:
Tror jag sagt detta tidigare, men...

Vart ska man dra gränsen om det är samhällsekonomin som är avgörande?

Isåfall inga skotrar, MC eller ATVs för fritidsbruk för dom behövs inte. Inga båtar heller.

Snowboard? Inga allvarliga skador men många, kostar pengar. Förbjud!

Fotboll? Alla jag vet som spelar hoppar runt med avslitna ledband, kostar pengar. Förbjud. Motion kan dom få på annat sätt om folkhälsan är ett bekymmer.

Alla extremsporter...

Jaja ni fattar vart jag vill komma.

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
hjälmar och dyligt bra ... gör det svårare för polis mm att identifiera vem som kör fordonet / hittat på lagbrott

så slipper man en massa böter o grejer för man kan ju neka

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Re: Re: Re: Överstatliga Sverige

Goodstuff skrev:
Var inte du en av förespråkarna för våld mot de värdelösa knarkarna, i "misshandlaeneventuelltjuvtilldödsföratthanknarkar, kanske" -tråden, som ju bara nyttjar sin rätt att enligt dig bestämma över sin egen kropp?
Ska staten även skita i folk som vill ha sönder andras kroppar?

Man får knarka hur mycket man vill så länge man inte ligger samhället till last eller själ andras grejor!. :fakta Dom kan väl nöja sig med en festsil ibland dom behöver väl inte punda så mycket att dom inte kan jobba?. :D

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Å andra sidan finns det säkert många andra säkerhetsföreskrifter som vi knappast ifrågasätter idag, men som uppfattades på liknande sätt när de infördes. När jag var liten åkte jag alltid utan bälte i bilen - lagligt, det satt inget bälte monterat ens. Och det var ändå på 80-talet. När det blev lagstadgat med bilbälte i baksätet gormade både en och annan över pengarna de var tvungna att punga ut för att montera "skiten".

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snälla någon... Har cyklat och dragit mig på fyllan många gånger, och se på mig! Inte tagit stryk av det inte... :crash

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hagster skrev:
Snälla någon... Har cyklat och dragit mig på fyllan många gånger, och se på mig! Inte tagit stryk av det inte... :crash
Nåt som jag aldrig har förstått är varför det är socialt accepterat att fylleköra cykel, men inte bil. Många liv hade kunnat sparats om inte fulla cyklister sväng ut framför skenande bilar osv.

Att du inte slår dig lika mkt när du kör omkulll med cykeln full är inte konstigt alls - kroppen är avslappnad på ett helt annat sätt. Varför tror du att den rattfulle oftare överlever vid kollision med en annan bil?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Förbjud rökning och "kärringar" i trafiken...
Rökning säger väl sig självt varför det ska förbjudas och man blir ju sällan mer sugen på att ha ihjäl någon när dessa "kärringar" inte förstår att huvudet faktiskt är ledat strax ovanför axlarna.
"Kärringar" behöver inte nödvändigtvis vara av kvinnligt kön...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag bor inte i stan, inte fan behöver jag nån hjäm här ute, de tänker inte längre än näsan räcker.
Om de promt ska ha en lag så ha den i städerna enbart.
Även om det blir lag på det tänker jag skita i det.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy