Övertidsavlösning...vad är det egentligen i den här kontexten?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ska tillägga att min fråga är aktuell eftersom jag vet att det är i princip 0 helgarbete och normal belastning i tjänsten inte kräver övertid.

Men som sagt, vad tror panelen skulle kunna vara en lämplig procentsats påslag om jag accepterar att välja bort övertidsersättningen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska tillägga att min fråga är aktuell eftersom jag vet att det är i princip 0 helgarbete och normal belastning i tjänsten inte kräver övertid.

Men som sagt, vad tror panelen skulle kunna vara en lämplig procentsats påslag om jag accepterar att välja bort övertidsersättningen?
Hela grejen är ju att det skall växlas med semester veckan.
Men annars är det väl bara att räkna hur mycket övertid du tror det kan bli på ett år.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Track record vad gäller inlösen av övertidsersättning är att arbetsgivaren vinner och du förlorar. Om inte idag, så definitivt i morgon.

Övertidsersättning finns ju för att det SKALL vara dyrt för arbetsgivaren om inte ordinarie arbetstid räcker till. (OB är något annat)
Samtidigt är det en ventil för arbetsgivaren att se till att uppgifterna löses även om tiden är slut.

Så: Det finns egentligen inga incitament att lösa bort den.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag kommer gå med på övertidsavlösningen, eftersom det skulle rendera en total löneökning på ca 14´ i månaden. En av anledningarna är att jag faktiskt har det precis så nu iallafall. Som tjänsteman har jag ingen övertidsersättning ändå. En annan anledning är att i nya tjänsten förekommer i princip ingen övertid öht.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
There's no such thing as a free lunch......
Hade möjlighet att växla övertid mot +1 vecka semester och 10% påslag. Gjorde det aldrig och jämförde med kollegor som tog erbjudandet - tycker själv att jag vann på beslutet. Jobbade ibland utomlands och då var det "lönsamt" att planera in jobb så att det blev mycket övertid där jag ändå bara suttit på hotellet eller slappat (kunde dessutom fördela övertidstimmarna mot lön alt. 1,5x ledighet). Men med ett påslag på 14 papp + extra semester så hade jag kanske funderat annorlunda (nu slutade jag jobba 2016 så lönenivåerna kanske är rejält mycket högre idag)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kommer gå med på övertidsavlösningen, eftersom det skulle rendera en total löneökning på ca 14´ i månaden. En av anledningarna är att jag faktiskt har det precis så nu iallafall. Som tjänsteman har jag ingen övertidsersättning ändå. En annan anledning är att i nya tjänsten förekommer i princip ingen övertid öht.
Fattar inte, du har ingen ersättning ändå, men nu avstår du den?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
I min värld låter det som att din nya tjänsten kommer innebära mer "övertid" än du kan ana. Någon slags "förväntad" jour. Jag tjänar inte 14' ofta i månaden på övertid (Tjänsteman) men det kan hända några gånger per år. Jag lägger min jobbtelefon när jag kommer hem på fredag, kan svara en kollega för att var snäll men allt annat skiter jag i. Min chef ska få betala ordentligt om jag ska svara i telefonen 24/7. Trivs väldigt bra med en ordentlig övertidsersättning när jag själv väljer att jobba. (Låter kanske självisk, men det är jag inte! Jobbar ofta övertid för att hjälpa företaget, eller någon av mina kollegor. Har det väldigt bra. Kan vara ledig hela dagen för att göra något, men väljer att åka ner och jobba några timmar på kvällen för att lösa av en kollega som ska göra något med sina barn eller så. Viktigt också för mig att det snurrar på för företaget. Men 24/7 lön har jag inte ännu :))

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fick veta idag att det gäller för 6v. semester om jag är flexibel med helgjobb.
Helgjobben är lågfrekventa, och arrangemanget kan omförhandlas när jag vill.
Förhandlingsläget när du väl satt dig i båten är väldigt dåligt. Du kan i princip bara acceptera det som erbjuds eller byta jobb igen.
Som tjänsteman har jag ingen övertidsersättning ändå.
Det där får du förklara, Som tjänsteman har man ju ganska bra ersättning för sin övertid

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
I min värld låter det som att din nya tjänsten kommer innebära mer "övertid" än du kan ana. Någon slags "förväntad" jour. Jag tjänar inte 14' ofta i månaden på övertid (Tjänsteman) men det kan hända några gånger per år. Jag lägger min jobbtelefon när jag kommer hem på fredag, kan svara en kollega för att var snäll men allt annat skiter jag i. Min chef ska få betala ordentligt om jag ska svara i telefonen 24/7. Trivs väldigt bra med en ordentlig övertidsersättning när jag själv väljer att jobba. (Låter kanske självisk, men det är jag inte! Jobbar ofta övertid för att hjälpa företaget, eller någon av mina kollegor. Har det väldigt bra. Kan vara ledig hela dagen för att göra något, men väljer att åka ner och jobba några timmar på kvällen för att lösa av en kollega som ska göra något med sina barn eller så. Viktigt också för mig att det snurrar på för företaget. Men 24/7 lön har jag inte ännu :))
- Jag hade telefonsamtal med en person med samma tjänst i dagsläget. Han sa att han nästan aldrig under sina år jobbat övertid hittills.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Förhandlingsläget när du väl satt dig i båten är väldigt dåligt. Du kan i princip bara acceptera det som erbjuds eller byta jobb igen.

Det där får du förklara, Som tjänsteman har man ju ganska bra ersättning för sin övertid
- Vilket av alternativen jag än valde, fick jag förhandla bort det om jag ville.
Nu valde jag växlingen pga två starkt vägande skäl - dels tycks det inte förekomma övertid i just min tjänst, och dels mycket bra lönepåslag.
Jag svarade också att jag väljer det alternativet enligt dagens förutsättningar.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj

- Jag fick valet fullt förhandlingsbart även efter att jag bestämt mig.
Idag som tjänsteman har jag enbart tid som ersättning för övertid. Alltså komptid, inga stålars.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin