Övertryck i expansionskärl ZX9-R-98

"Gurra"

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Ninja ZX9-R & XR650R
Hallå!
Körde en sväng igår på ca. 8 mil varav de sista hundra meterna kanske 6-700m på ettan genom Nyköping och letade restaurang, hittade ingen, vände och åkte tillbaka. Fläkten gick igång och det var kanske 14 grader ute så det var i tidigaste laget men vi rullade 200m ytterligare och hittade vi ett ställe. Stänge av hojen och då märker polarn att det rinner vatten från hojen. :4skrika
Vattnet kom från slangen högst upp på expansionkärlet och den har väl till uppgift att släppa ut övertryck i form av gas,luft gissar jag? På plats trodde jag att hojen tömde hela systemet på vatten men med facit i hand så var det bara expansionkärlet. För det var bara det som gick att fylla på.
Det var inga problem att åka hem samma sträcka, hojen höll normal temp. :D
Det såg ut som det kom bubblor och att nivån hade ökat i kärlet när jag stannande längs vägen för att kolla hur det såg ut.

Vad var det som hände? Varför kokade hojen? Kan det vara något som gått sönder? :kocko
Jag menar det var ju inte så varmt ute och jag har rullat längre på ettan i varmare väder!?!?
Tacksam för all hjälp.

/G

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Möjligt att toppackningen läcker...
Kolla om kylvattnet är grumligt/luktar avgaser(Kanske inte luktar nåt på en 4takt :va ), jag hade samma symptom när toppackningen hade gått. :)

"Gurra"

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Ninja ZX9-R & XR650R
Speedsoda skrev:
Kolla om kylvattnet är grumligt/luktar avgaser(Kanske inte luktar nåt på en 4takt :va ), jag hade samma symptom när toppackningen hade gått. :)

/QUOTE]

Jo, jag ska tömma den på vatten och kolla. Men ändå? Borde det inte rinna lite längs blocket då? Ska kolla mer noga.

/G

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Jag hade exakt samma problem på min förra 125:a.

Bytte toppackning utan resultat.

Sen tog jag bort cylindern och upptäckte en spricka mellan insugskanalerna och kylkanalerna. Troligvis trycktes kompression ut där (?). Iaf, så blev hojen bra igen när jag bytte till den andra cylindern jag hade hemma.

Är väl dock inte så kul om du skulle fått en spricka i dina cylindrar... :död

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Gurra skrev:
Speedsoda skrev:

/QUOTE]

Jo, jag ska tömma den på vatten och kolla. Men ändå? Borde det inte rinna lite längs blocket då? Ska kolla mer noga.

/G

Det kan väl läcka på olika ställen, det är inte hela världen om det läcker ut kylvatten från själva kylutrymmet runt cylindern, det är när det läcker från själva cylindern in i kylarvattnet som det börjar spela roll...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024