Övervaka däckstrycket - TPMS -Tyre Pressure Monitoring System

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Är detta nått man behöver?

Kolla trycket med en lös mätare är ju inte så besvärligt

Kanske bra om man har en punka?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Behövs? Nej.
Onödigt? Ja.

Behövs ju knappast, men samtidigt skadar det inte heller, är nog mer en lite ball funktion och det kan ju faktiskt göra att man upptäcker ett smygläckage tidigare.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det har hänt många gånger under de senaste 10 åren att ett däck pyst ut nästan all luft (kanske på grund av lite smuts i ventilen) utan att jag märkt det för ens jag börjat köra lite mer aktivt. Så visst skulle det vara smidigt att få en indikation på det innan man kör iväg. Dessutom kan det ju vara kul att se varmtrycket i däcket medans man kör, kanske även är vettigt i racingsammanhang om det nu är tillåtet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om det monteras inne i luftkammaren på ett slanglöst däck kan det säkerligen vara en utmärkt ide för tankspridda som aldrig kränger däck själva(Den variant BMW har gör krängandet besvärligare). Men varianten för eftermontering på ventilen introducerar ju bara en extra sak som potentiellt kan orsaka katastrofalt läckage.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Älskar min TPMS på min Street Triple :) Har varnat en gång, fyllde upp och bågen kändes som ny :yoparty

moddlaren

Guest
Behövs ej. När jag tog körkort för ett gäng år sedan så lärde man sig att göra en fordons kontroll innan avfärd.

Sparka på däcken kolla lampor.. Det kommer man långt med. Men med tanke på att man ser typ 10-20 bilar varje dag som är enögda så är det inte många som kollar sina fordon..

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
Jag tänkte att när man är på touring så kanske det kan vara en bra grej,
eftersom man lägger en massa mil på kort tid.

Jag har ju själv inte behövt TPMS
men nån gång blir väl den första då man får punka under färd

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Egentligen är det ganska bra, nu kanske man känner en smygpunka mer tydligt på hojen än på bilen. På hojen är det bara två hjul och en uppsättning, men på bilen känns det som att det alltid är minst en givare som ska bytas varje år och kostar pengar gör de också. Ingen riktig logik med batterilivslängd, någon givare är 10år någon gav upp efter 3år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Behövs ej. När jag tog körkort för ett gäng år sedan så lärde man sig att göra en fordons kontroll innan avfärd.

Sparka på däcken kolla lampor.. Det kommer man långt med. Men med tanke på att man ser typ 10-20 bilar varje dag som är enögda så är det inte många som kollar sina fordon..

För mig har det varit uppåt hälften av bilarna som varit enögda, och kanske 10-20 som kört med lyset helt avslaget en normal pendlingsdag sedan jag flyttade upp till mälartrakten. :gnissla

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Älskar min TPMS på min Street Triple :) Har varnat en gång, fyllde upp och bågen kändes som ny :yoparty

Så om du hållit koll på det traditionella sättet hade du sett det i tid och helt sluppit åka runt på en degig hoj som inte vill svänga?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Eftersom alltfler cyklar har ABS-kan man sköta det på elektronisk väg genom analys av ABS-sensorn (har ej med bromsning att göra). Det behöver alltså inte kosta mer än ett par rader kod.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Eftersom alltfler cyklar har ABS-kan man sköta det på elektronisk väg genom analys av ABS-sensorn (har ej med bromsning att göra). Det behöver alltså inte kosta mer än ett par rader kod.

på bil fungerar det ypperligt men jag vet inte om det är lika lätt på hoj. En kurvig väg och du har en annan rullradie i snitt osv. Så fall kanske man måste sätta det i samband med en gyro eller dylikt.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Alltså. Jag vet inte hur det är med andra. Men känner man inte ganska snart man satt sig på bågen att det är dåligt däck tryck, känns som människan redan har tpms inbyggt i hjärnan :). Jag vet inget om rr men där är väl folk rätt petiga med däck tryck. Och gissar att det kanske varierar med hur varmt däcket ör. Där kanske det hade vart en käck manick om man vill övervaka däck trycket, om man nu kan göra det med tpms:en ?

Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
på bil fungerar det ypperligt men jag vet inte om det är lika lätt på hoj. En kurvig väg och du har en annan rullradie i snitt osv. Så fall kanske man måste sätta det i samband med en gyro eller dylikt.

Vilket många cyklar med ABS redan har idag. Dessutom är det få som har en rejsbana utanför garageuppfarten och kalibreringen går rätt fort.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Kanske beror på att det nästan krävs verkstadsbesök för att byta en glödlampa numera

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping