Övningshoj samt första hoj?

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Hej Allihopa!
Tänkte höra mig för lite, håller på med mc kortet och så, och måste skaffa mig en hoj jag kan övningsköra med och tanken är ju att ha den när kortet är taget oxå =)
Suttit och tittat mig runt lite, är ju inte professor direkt inom Mc branchen.
Så min fråga är, kan någon rekomendera nån sporthoj som inte ligger på allför hög försäkring? Samt om ni vet nåt försäkringsbolag som är bra/billiga alternativt försäkringsbolag ni har dålig erfarenhet av?

Tack på förhand! :tummenupp
/Miss_A

Dahornet

Inte lätt se ut liten gammal häst
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
goped, hornet 900
Miss_A skrev:
2563045 Hej Allihopa!
Tänkte höra mig för lite, håller på med mc kortet och så, och måste skaffa mig en hoj jag kan övningsköra med och tanken är ju att ha den när kortet är taget oxå =)
Så min fråga är, kan någon rekomendera nån sporthoj som inte ligger på allför hög försäkring? Samt om ni vet nåt försäkringsbolag som är bra/billiga alternativt försäkringsbolag ni har dålig erfarenhet av?

/Miss_A

KOlla honda hornet 600 eller 900. Riktigt överkommlig försäkring hos if märkesförsäkring. plus att det är en lätt körd hoj enligt mig och många flera. nackdelen med 600 är ju att du inte får köra upp på den om du hade tänkt att göra det med..

delat med mig lite iaf..

lycka till med hojköp

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Jag kan rekomendera Honda cbr 600!

Köpte själv en sådan när jag började övningsköra, har den fortfarande och gillar den! Den är lättkörd o smidig tycker jag.
Enda nackdelen är väl att det är för lite kubik för att man skall få köra upp på den...

Försäkringen har jag hos Trygg-Hansa då det blev billigast för mig, kostade 5700:- halv/helår när jag tecknade den utan körkort. Bor iof i skogen o hojen är en -92:a...

/Dako

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Dahornet skrev:
2563057 KOlla honda hornet 600 eller 900. Riktigt överkommlig försäkring hos if märkesförsäkring. plus att det är en lätt körd hoj enligt mig och många flera. nackdelen med 600 är ju att du inte får köra upp på den om du hade tänkt att göra det med..

delat med mig lite iaf..

lycka till med hojköp

Varför får man inte köra upp på den då?

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Miss_A skrev:
2563063 Varför får man inte köra upp på den då?

Förlite kubik för att få använda den som uppkörningshoj för tung hoj.
Om du ska ta mellanklasskort på den måste den strypas till 25kw samt att effekten/tjänstevikten ej får överstiga 0,16.

Sitter själv och letar uppkörnings/förstahoj och har kommit fram till att nog hyra en för uppkörning av nån trafikskola.

Som förstahoj har jag snöat in på CBR600 av tidigt 90-tal.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det finns ganska mycket att välja på..

Beror lite på HUR du skall använda hojen..
Åka småvägar
Åka landsvägar
Åka bana
Pendla
Finåka..
Långtouring
OSV..

Du kan väll dela med dig av dina tankar runt hur du tänkt använda hojen så kanske vi bättre kan ge dig lite tips..

Viktigast är dock att du hittar en ho som du sitter rätt på och som passar din kroppsstorlek. Jag har sett flera mindre tjejer på så stora hojar att de til slut tycker att det är jobbigt att åka hoj och att de inte "når" ner eller till styret samt att tyngden är för stor.

Några grundinställningar
*Kåpa håller undan vinden bra.. Men kan trissa hastigheten.
*600cc kan vara lagom effekt, men lite jobbig om man inte gillar att växla
*Rad4, V4, triple, V-twin eller encylindrig motor.. Alla har olika gång och olika temperament.

Jag skulle rekommendera att du provar en twin och en Rad4 eftersom de är de vanligast förekommande motorer på sportigare hojar idag. Då men majoritet på Rad4 hojarna.

På Rad4 har du redan fått tips om ex. hornet som är en jättefin hoj

På twin skulle jag rekommendera en Ducati 800SS
moto-894718712.jpg

Last edited:

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
amullo skrev:
2563101 Det finns ganska mycket att välja på..

Beror lite på HUR du skall använda hojen..
Åka småvägar
Åka landsvägar
Åka bana
Pendla
Finåka..
Långtouring
OSV..

Du kan väll dela med dig av dina tankar runt hur du tänkt använda hojen så kanske vi bättre kan ge dig lite tips..

Viktigast är dock att du hittar en ho som du sitter rätt på och som passar din kroppsstorlek. Jag har sett flera mindre tjejer på så stora hojar att de til slut tycker att det är jobbigt att åka hoj och att de inte "når" ner eller till styret samt att tyngden är för stor.

Några grundinställningar
*Kåpa håller undan vinden bra.. Men kan trissa hastigheten.
*600cc kan vara lagom effekt, men lite jobbig om man inte gillar att växla
*Rad4, V4, triple, V-twin eller encylindrig motor.. Alla har olika gång och olika temperament.

Jag skulle rekommendera att du provar en twin och en Rad4 eftersom de är de vanligast förekommande motorer på sportigare hojar idag. Då men majoritet på Rad4 hojarna.

På Rad4 har du redan fått tips om ex. hornet som är en jättefin hoj

På twin skulle jag rekommendera en 800SS

Vad ska man säga, åka så som man gör på träffarna? vad är det .. småvägar, stora vägar... ;) Lite olika =) Jag ska däremot inte pendla i den, då jag pendlar med bil :tummenupp alltså bara en lekhoj!

Last edited:

stimpy

sir
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
emmaljunga
Miss_A skrev:
2563045 Hej Allihopa!

/Miss_A

Måste bara rekomendera Suzuki SV650. En mkt bra och kul hoj, jag har kört både på bana och landsväg. Effekten räcker mer än gott. Min fru har även kört den och hon tycker likadant. Ett plus är den billiga försäkringen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
stimpy skrev:
2563123 Måste bara rekomendera Suzuki SV650. En mkt bra och kul hoj, jag har kört både på bana och landsväg. Effekten räcker mer än gott. Min fru har även kört den och hon tycker likadant. Ett plus är den billiga försäkringen.

SV650 är nog ett mycket bra val som första hoj. Många som startat där och varit nöjda. Det finns otrolit mycket att välja på.. Men jag anser personligen att en twin är bättre än en rad4 som första hoj just pga. den lugna, linjära gången på motorn.. Men det handlar mycket om personliga preferenser. Jag övningskörde på en Kawasaki Zephyr 740cc rad4 och den funkade också bra i långsamma situationer.. Kanske lite blåsig när det gick över 100 dock..

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Truimph TT600 -00 hade jag innan, lagom me pulver och lättkörd till tusen. Försäkringen ligger nog mittimellan, Inte dyr. Fast inte billigast heller. Tror IF har märkesförsäkringen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om förutsättningen är att köra för A och inte A1 går alla 600-kubikare bort, liksom tyvärr även SV650. Alternativet då är att hyra/låna uppkörningshoj.

Annars är det minst en 750 kubiks 4-cylindrig som gäller eller större twin. Ducati's Monster 800/900 är ett mycket bra val om plånboken tillåter, den självklara rekommendationen TRX850 som är mycket billig (något gammal men inte så lättkörd och mesig som den verkar), nån nämnde Hornet 900. Men då börjar det kosta pengar igen...

TRX kostar runt 35 kkr att köpa och jag har inte hört talas om någon som betalat ens 6000 kr i premie för hel/hel. De flesta är försäkrade i Bilsport & MC som inte gett mig några bekymmer även om de är lite virriga :rolleyes:

amullo gav bra grundtips, jag kan bara komplettera där med att plast är dyrt. Minimalt med sånt på hojen och själen mår bättre vid en tippning...

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Miss_A skrev:
2563045 Hej Allihopa!

/Miss_A

Jag köpte en Ducce 750 supersport som första hoj & både övninskörde & körde upp med. Funkade suveränt. Den hojen kör jag med fortfarande & var den hoj jag testade bankörning med för första gången. Kommer aldrig någonsin att göra mig av med den. Försäkringen är billig, Bilsport & mc (tjejförsäkring):D och jag har aldrig haft några problem med den. Alltid startat direkt & den går som en klocka...:) Dessutom är den väldigt lättkörd & underbar när det svänger rejält. Finns bild på den i mitt garage om du vill se hur den ser ut.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
BMW BMW BMW.... Jag säger det igen. Fina hojjar med riktigt billiga försäkringar.

Jag betalar tex 3200 hel/hel för en hoj med 1200cc, Stockholm. Det är ingen klass 7 hoj, visst, men kraften räcker och blir över. iaf för mig.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Varför kommer de sig att när en kille ställer denna frågan så hänvisas han av hundra pers till sökfunktionen o ett gäng länkar. Medans alla är sååå hjälpsamma mot denna dam.

Fan grabbar, gå upp ur sandlådan o sluta särbehandla dessa varelser :huvet

:rolleyes:

Linuus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Gixxer 600 "Corona", Suzuki GS 500 E (SÅLD!)
AndreasNo skrev:
2563451 Varför kommer de sig att när en kille ställer denna frågan så hänvisas han av hundra pers till sökfunktionen o ett gäng länkar. Medans alla är sååå hjälpsamma mot denna dam.

Fan grabbar, gå upp ur sandlådan o sluta särbehandla dessa varelser :huvet

:rolleyes:

Har du inte lärt dig att :tuttar ger fördelar här i livet? Både på sh.com som på krogen... Så är det bara :)

För övrigt så kan jag rekomendera GS500 E som första hoj :) Ska antagligen sälja min om nån är intresserad :D

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Yamaha TDM 850 givetvis! :tummenupp

Kubik nog att vara godkänd för uppkörning, liten nog att vara lättkörd och dessutom rapp nog för att vara rolig.

Perfekt som förstahoj, den går lätt att bli av med när du ledsnat, försäkringen är överkomlig och du kan få en för hyfsade pengar.

Finns en TDM 900 också, men då är de nyare = mer pengar och det kanske inte är så aktuellt med den första hojen... fick själv det rådet att inte lägga för mycket kulor på förstahojen. "Du vet ändå inte vad du vill ha förrän efter ett par år"

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
uki

Lämpligt att köpa en mc på +700cc å du kan använda den att köra upp med. Kanon om du kan köra upp med samma mc du övningskör med.
En sporthoj äldre än 10 år bli ju billigare att försäkra.

Suzuki gsx750r 1996 skulle ja välja.finns runt 35 000:-

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Försäkringar skiljer nåt enormt! Bilsport & Mc föreslog hel på 8.800 spänn för mig medans LF gav en offert på 3.900.... HUR kan det vara sån skillnad? Båda bolagen fick samma uppgifter om adress, förvaring mm. Båda beräknade på "tjej-försäkring".

Jag ska börja öva med farsans gsxr750. Han har en lustig +40 försäkring, antingen måste du vara över 40 för att få köra, eller tjej... Jag tycker alla de här försäkringarna är urskumma... VAD har ni gjort för att det blivit så här grabbar??? :va Jag ska köpa en GS500F till mig själv. Ska dock köra upp med trafikskolans mc, en Suzuki 650 DR som är omgjord till tung mc. Det här ska bli skoj-skoj-skoj... :)

MonsterMatte

916 till salu!!!!!
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
916 -98(till salu), TTR600 (stulen)
Jag måste rekomendera Ducati Monster, i någon storlek dock är 600an riktigt billig att försäkra o F*N så rolig att köra, framförallt på lite kurviga vägar(fasst så e de väl alltid) Skitsnygg e den oxå!!

Lycka till:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...