Övningshoj samt första hoj?

Järbo Pluto

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Järbo
Hoj
ZX-9R
icko skrev:
2564827 En som har läst sin läxa..:tummenupp
Noppe. Varin på VV hemsida å letareda på de. Har ju haft kortet så länge själv så räckte med en uppkörning så var det bara te å gränsla de som behagas. Inga konstiga vikter å annat trams då inte. Annat med den två år yngre polarn som har DE på kortet han fick genom gymnasiets transport linje å få köra 40ton lastbil me släp men bara A1 i hoj väg. Han va inte gla han, tjatar bara om vem som skulle kunna göra mäst skada om vi skulle köra in i bilen framför, Han me 40ton lastbil eller jag med 300kg mc å muttrar om att domdär vägverks nötterna inte ä rigtigt kloka. :D
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
mavio skrev:
Hur lyckades dom med det? Eller är det en mellanklass?

De har väl trimmat eller nåt. vad vet jag. Fixat högre effekt i den.

Klippt från vägverkets hemsida:

A (obegränsad)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.
 

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
12139
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES
Ja nåt sånt har dom nog klurat till. Saknas ju lite i motorvolym bara. Dr:en är på 644 cc och det ska ju vara minst 700. Kreativ och händig körskola eller bara kompisar med bilprovningen? :rolleyes:

Jag har en dr 750 och den är väldigt lättkörd. Rätt hög men man sitter liksom i den ist för på den. Är rätt olschool men verkar oförstörbar.
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Jo, de sa att den var väldigt lättkörd och superbra att träna teknikbitarna på. De sa att bågen är reggad som 700cc. Det är väl händiga typer. (Jag kör inte upp i Stockholm... det är på landet ;) )
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Kan ju tyvär inte rekomendera en Ducce som uppkörningshoj, även om de är absolut bäst till allt annat :) :tummenupp Det beror på ramkonstruktionen runt styrhuvudet. De får helt enkelt snävare styrutslag, vilket gör lågfartsmanöverbanan onödigt svår.
De flesta sporthojjar dras väl med liknande "problem", så ska man bara välja efter uppkörningsvänlighet så borde nog en större motard vara lämplig. Vad säger ni som har sådana över 700cc?
Plan:
1. Köp en billig hoj som är lätt att köra upp på.
2. Kör första säsongen på den.
3. Andra säsongen har du lite erfarenheter och vet lite mer vad du gillar och inte gillar hos en hoj. Då kan du lägga lite mer på nått som du kan leva med lite längre.
4. Lev lycklig i alla dina da'r.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Glöm sporthoj som övnings hoj utan köp en hederlig naken 750 som du sitter upprätt på. Då kan du ju både köra upp samt öva alla moment som man ska.
De som säger att det går lika enkelt med sporthoj vet inte vad de pratar om
 

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
Jag körde på en hornet 600, sedan hyrde jag en Honda 750, sevenfifty eller vad den hette.. Rätt lik i egenskaperna tycker jag.. Hornet 600 är för övrigt en trevlig cykel att fortsätta åka på senare..

Eller blåser du på direkt på en hornet 900, kör upp och allt på den.. Kostar lite mer deg samt försäkringen drar iväg en del.
// Fredrik N
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Mjölnaren75 skrev:
2565258 Glöm sporthoj som övnings hoj utan köp en hederlig naken 750 som du sitter upprätt på. Då kan du ju både köra upp samt öva alla moment som man ska.
De som säger att det går lika enkelt med sporthoj vet inte vad de pratar om

Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ducati Girl skrev:
2565297 Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:

Jag säger bara att du hade klarat det ännu bättre med en annan hoj.

Tex det där krypmomentet de har nu tar ju inte hänsyn till svängradien på din mc.
En sporthoj svänger inte lika mycket plus att det är faktisk svårare att krypköra i en framåtlutande position
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Mjölnaren75 skrev:
2565405 Jag säger bara att du hade klarat det ännu bättre med en annan hoj.

Tex det där krypmomentet de har nu tar ju inte hänsyn till svängradien på din mc.
En sporthoj svänger inte lika mycket plus att det är faktisk svårare att krypköra i en framåtlutande position

Förstår vad du menar.
Men för mig & säkert många andra funkade det.;)
 

suzukimicke

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Gixxer 1000-07
Min tjej köpte en Suzuki 750 EF -84 som första hoj..hon var hur nöjd som helst...Bra körställning..Nu kör hon en Bandit 600...en suverän hoj för en liten tjej som hon...
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Ducati Girl skrev:
2565297 Vet vi inte vad vi pratar om? Så jag körde upp på låtsas med min sporthoj då eller?:rolleyes:

Mnja..

Sen är det väl så att lågfartsdelen ändrats sig lite.

Vår R1:a är mycket lättkörd, även för nybörjare, i trafiken, men den är helt omöjlig att klara lågfartsdelen med, då, svängradien är för stor. Det går inte ens att leda den runt :huvet

...Möjligtvis om man spinner upp bakhjulet som stuntåkarna gör :D

Den gammla garagevändningen, som dessutom var anpassad efter cykelns svängradie, gör man med vilken hoj som helst :rolleyes:

/ Micke
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
micke.r skrev:
2567242 Mnja..

Sen är det väl så att lågfartsdelen ändrats sig lite.

Vår R1:a är mycket lättkörd, även för nybörjare, i trafiken, men den är helt omöjlig att klara lågfartsdelen med, då, svängradien är för stor. Det går inte ens att leda den runt :huvet

...Möjligtvis om man spinner upp bakhjulet som stuntåkarna gör :D

Den gammla garagevändningen, som dessutom var anpassad efter cykelns svängradie, gör man med vilken hoj som helst :rolleyes:

/ Micke

Va? Trodde vi var vänner!:7peta :D
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Jåke skrev:
2563257 Om förutsättningen är att köra för A och inte A1 går alla 600-kubikare bort, liksom tyvärr även SV650. Alternativet då är att hyra/låna uppkörningshoj.


A1 är för lätt mc, alltså upp till 125 kubik.
A finns både begränsad och obegränsad, kolla på baksidan av körkortet. :tummenupp
Där är det tre rader med MC, A1, A med begränsing och A utan begränsning.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top