Övningsköra i sthlm

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Efter ha frågat alla som jag känner som kör mc så har alla åkt dit dom senaste 5 åren och därför kan dom inte ansöka om att få övningsköra med mig... Så nu får jag leta här. Bor i tullinge (södra sidan av stockholm) och ska övningsköra med en 125a. Är det någon som kan hjälpa mig? SNÄLLA! :Bugar

Om jag inte hittar någon här så blir det att sälja hojen... Har inte råd att köra allt på körskola...:(

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
sorry har redan fullt 2 st som jag skall köra med lycka till hoppas du hittar nån att köra med

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Får nog bli att maila RixFm och be dom fråga i det där "Dagens hjälp" eller vad det heter =O
Så kanske man hittar någon som kan hjälpa mig :näsblod
Själva körandet och konbana klarar jag träna på egen hand, men det gäller ju att bli van i trafiken :3freak
Får hoppas det löser sig :)

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Du får vara lite outrageous och köra själv annars om du inte har massa andra körkort som buss och lastbil som du måste ha ;)

Weni

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
Yamaha R6-06
tjena

Jag drog runt lite i tullinge förra sommarn när jag inte hade kort, allt för att få trafikvanan. Tänk bara på att farbror blå brukar träna sina djur mot F18, andra sidan av tullinge brukar va helt safe ^^, skulle gärna ha övningskört med dig men har som sagt bara haft kortet sen aug förra året :huvet .

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man inte ansöka som handledare trots fortkörningar? Jag ska söka som handledare på två personer men har fortkörningar bakom mig, är det kört då alltså? :(

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
fortkörningar spelar ingen roll tror jag egentligen. Däremot får dessa inte ha varit av den magnituden att personerna i fråga har blivit av med körkorten.

Men det kommer nog svar från nån som vet säkert...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
fortkörningar spelar ingen roll tror jag egentligen. Däremot får dessa inte ha varit av den magnituden att personerna i fråga har blivit av med körkorten.

Men det kommer nog svar från nån som vet säkert...
Man ska ha haft aktuell behörighet i 5 år i oavbruten följd, dvs förseelser som inte har resulterat i indraget körkort är "helt ok".

Ballitifar

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
Skepp o' hoj!
Så det är alltså 5 år som gäller för A-behörighet också?
Trodde att det bara gällde för B.
Har letat runt efter det eftersom att en polare vill övningsköra med mej men jag har inte haft A-kort fem år än.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Så det är alltså 5 år som gäller för A-behörighet också?
Trodde att det bara gällde för B.
Har letat runt efter det eftersom att en polare vill övningsköra med mej men jag har inte haft A-kort fem år än.

har för mig att om du haft B kort i 5år så räcker det med 3 eller 2 med mc för att få vara handledare.
tror att reglerna om prickar på kortet ändrats förra året eller förr förra.
så man ändå kan få leka handledare trotts dumheter

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____121.aspx

För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):

* ha fyllt 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
* ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).

Observera att eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd för att din ansökan ska kunna behandlas.

Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
har för mig att om du haft B kort i 5år så räcker det med 3 eller 2 med mc för att få vara handledare.
tror att reglerna om prickar på kortet ändrats förra året eller förr förra.
så man ändå kan få leka handledare trotts dumheter

Nope, dom är nitiska med att du skall ha haft kortet i 5 år för mc. En annan lustig sak är frågan om behörigheter och fordon. De flesta tolkar ordet fordon i lagtexten som motorcykel.

Länsstyrelserna tolkar det som behörighet.

Om du haft A mellan i 3 år och A obegränsat i 2 så borde detta medföra att du skulle kunna vara handledare för A obegränsat. Tyvärr så funkar inte detta då Länsstyrelserna menar på att du skall ha haft behörigheten i 5 år.

SMC delar inte denna uppfattning och försöker ändra på detta.

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
100kr ?timmen? bensin slitage o värdeminskning räknar jag nog i samma summa kanske har fel men men.Lycka till,kanske vill ngn sitta bak på din hoj får du hjälp är det mer goodwill än pengar som jag tror lockar ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln