Övningsköra privat vad gäller?

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Var en sväng i Sölvesborg igår lördag och mötte en som övningskörde privat. Gul väst med skylt på ryggen och allt. Men problemet var att jag såg ingen motorcykel efter utan det verkade vara med handlare i bil bakom. Det kan väl inte vara ok eller har reglerna ändrats? Vad skulle hända med övningspersonen och handledaren om polisen stoppat dem?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
1900 kallt så var det okej med handledare i bil efter, sedan blev det krav på att handledaren skulle köra MC, utom för körskolor som fick ha handledare i bil bakom?

Jag har även för mig att en handledare från körskola fick ha flera övningskörare samtidigt.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Var en sväng i Sölvesborg igår lördag och mötte en som övningskörde privat. Gul väst med skylt på ryggen och allt. Men problemet var att jag såg ingen motorcykel efter utan det verkade vara med handlare i bil bakom. Det kan väl inte vara ok eller har reglerna ändrats? Vad skulle hända med övningspersonen och handlaren om polisen stoppat dem?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Om eleven bara kör fram och tillbaka på gatan så räcker det med att handledaren är i närheten. Så gjorde vi igår när jag tränade bromsteknik, jag körde fram och tillbaka och min handledare stod på en parkeringsficka strax bredvid.
Men ja, i trafik ska handledaren antingen sitta bakpå eller åka mc före eller efter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om eleven bara kör fram och tillbaka på gatan så räcker det med att handledaren är i närheten. Så gjorde vi igår när jag tränade bromsteknik, jag körde fram och tillbaka och min handledare stod på en parkeringsficka strax bredvid.
Men ja, i trafik ska handledaren antingen sitta bakpå eller åka mc före eller efter.
Om jag inte missminner mig så är det så att vid privat övningskörning så får inte handledaren sitta bakom på samma motorcykel utan måste åka på egen motorcykel.
Med trafikskola däremot så får körläraren sitta bakom.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Om jag inte missminner mig så är det så att vid privat övningskörning så får inte handledaren sitta bakom på samma motorcykel utan måste åka på egen motorcykel.
Med trafikskola däremot så får körläraren sitta bakom.
Du minns lite fel.

Övningsköra privat​

Om du ska övningsköra privat måste du ha en handledare. Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får hen bara övningsköra med en elev i taget.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du minns lite fel.

Övningsköra privat​

Om du ska övningsköra privat måste du ha en handledare. Handledaren ska antingen följa med som passagerare eller själv köra en egen motorcykel. Om handledaren kör själv, får hen bara övningsköra med en elev i taget.

När ni övningskör måste handledaren ha med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska vara väl synlig bakifrån, den kan till exempel fästas på ryggen.

Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare vid övningskörningen.
Se på fan.
I stand corrected..
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?

Jag är nog mera förvånad över att dom någonsin har fått det.

Sitter dom i en bil bakom dig kan dom ju på inget sätt kommunicera med dig om det skulle behövas, annat än genom att tuta, eller om man har radioförbindelse medans man kör.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Jag övningskörde bara hos körskola. Vid en av de sista lektionerna jag hade så hade läraren skadad höft och ett brutet finger efter att ha blivit påkörd av en annan elev.

Med skadorna var hojåkande för smärtsamt. Hon satte sig helt sonika i bilen, hojhjälm med cardo på och låg bakom hela vägen. Funkade ju lika bra som att hon legat bakom på hoj. Sen är det klart, är man i startfasen av sin övningskörning och behöver lära sig vägpostion mm. kanske man gärna följer efter någon på hoj men för lite lista finslipa gjorde det ju ingen skillnad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag övningskörde bara hos körskola. Vid en av de sista lektionerna jag hade så hade läraren skadad höft och ett brutet finger efter att ha blivit påkörd av en annan elev.

Med skadorna var hojåkande för smärtsamt. Hon satte sig helt sonika i bilen, hojhjälm med cardo på och låg bakom hela vägen. Funkade ju lika bra som att hon legat bakom på hoj. Sen är det klart, är man i startfasen av sin övningskörning och behöver lära sig vägpostion mm. kanske man gärna följer efter någon på hoj men för lite lista finslipa gjorde det ju ingen skillnad.
Nej, med radiokommunikation blir det ju en helt annan sak, men jag betvivlar starkt att speciellt många privatövningskörare har fungerande radiokommunikation med den som övningskör.

En lös PMR radio i fickan med under hjälmen dåligt sittande headset och en VOX som tjuvöppnar hela tiden av annat ljud är inte en fungerande radiokommunikation
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag läste också på mig om detta nyligen, blev förvånad över att handledaren inte får lov att köra bil. Någon som känner till motiveringen bakom detta?
De vill att dem som är handledare ska kunna framföra motorcykel. Om man får åka med bakpå är det iofs klart osäkert om det hjälper.

Hörde någon historia om en mamma som övningskört med sonen och när de kom till uppkörningen bad inspektören mamman att köra motorcykeln till någon plats och hon kunde inte göra det då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min mamma körde bil bakom min bror när han övningskörde för 125'a (80 tal) och lyckades bli ifrånåkt, svänga fel, köra och leta min bror, innan hon surnade och körde hem utan honom. :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som behörig utbildare får du köra bil istället för motorcykel, och övervaka körningen.
Så det kan ju ha varit en sådan kombination som TS har sett, det är ju inte säkert att bilen är försedd med reklamtext bara för att det är en utbildad person bakom ratten.
Så det är lite speciella regler, ibland lite konstiga kan jag tycka, som gäller de som är utbildade, som att det bara är dessa personer som får genomföra övningskörning med moped :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så det är lite speciella regler, ibland lite konstiga kan jag tycka, som gäller de som är utbildade, som att det bara är dessa personer som får genomföra övningskörning med moped :va

Körskolorna har en fruktansvärt effektiv lobbyorganisation, dom får igenom precis vad som helst regelmässigt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag är nog mera förvånad över att dom någonsin har fått det.

Sitter dom i en bil bakom dig kan dom ju på inget sätt kommunicera med dig om det skulle behövas, annat än genom att tuta, eller om man har radioförbindelse medans man kör.
Är det någon större skillnad mot när handledaren kör bakom med mc tänker du?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Då kan dom ju ta sig upp jämsides och skrika/gestikulera
Personligen tycker jag intercom hade varit ett bättre krav vid övningskörning än krav på handledare på mc.

O andra sidan så förstår jag inte heller att det krävs handledarutbildning för bil men inte för mc. Det är tveklöst både svårare och farligare att handleda för mc. Det är också där det hade varit rimligt med god information om hjälpmedel och skydd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Personligen tycker jag intercom hade varit ett bättre krav vid övningskörning än krav på handledare på mc.

O andra sidan så förstår jag inte heller att det krävs handledarutbildning för bil men inte för mc. Det är tveklöst både svårare och farligare att handleda för mc. Det är också där det hade varit rimligt med god information om hjälpmedel och skydd.
Ge nu inte körskolorna några idéer, dom gör redan allt dom kan för att få bort privat övningskörning och tjäna mera pengar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ge nu inte körskolorna några idéer, dom gör redan allt dom kan för att få bort privat övningskörning och tjäna mera pengar.
Det hade varit dumt då jag själv handleder två just nu och hoppas på att det ska bli fler i framtiden.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top