Övningsköra Sthlm?

JohannaB

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2002,Bmw 650 cs
Tips på platser att träna bromsning, krypet och väjning runtomkring Sthlm?

Tacksam /Johanna
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Smit ner till solvalla så har du alla koner uppe. Kan träna allt inför uppkörning förutom broms i 70 och 90 där. Oftast tomt på lärare och elever men rulla iväg ifall dom skulle dyka upp.

Gasa från högfarten och bromsa vid stora konan för att träna broms. (så slipper du bromsa borta vid betongblocken)
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
krånglig vägbeskrivining, ska försöka hitta en karta istället :)
 
Last edited:

Sanna

Vild och galen
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
CBR 1000 -10
Vid Hellasgården tränade jag kryp, dock funkar inte högre hastigheter där då parkeringen förvandlats till en lätt crossbana med alla gupp etc. :p
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
På stockholmsmässans (även kallad älvsjömässan) parkering så fanns det förut ett jättebra hörn där man
kunde träna konbanor. Tror att någon körskola körde där också för det var utritat i asfalten vart konerna
skulle stå. Vet dock inte om denna del av parkeringen finns kvar eftersom dom bygger som galningar där.

Den låg i hörnet Huddingevägen och vägen som går mot Solberga (vet inte vägnamnet).
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Men alltså går det inte att träna lite på Tullinge flygfält, alltså där man kör upp? Är ju precis hur mycket plats som helst och utmarkerade linjer och skit. Borde ju vara skapligt tomt där på helgen.

Jag vet det finns en bom där som leder ut till vägen, som är stängd efter 18 och på helger, men om jag inte minns helt fel så ska det inte finnas någon bom om man smiter in från det lilla villaområdet i närheten. Det gjorde jag och körläraren en gång när bommen var stängd och vi skulle köra lite 90-bromsningar...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är ju precis hur mycket plats som helst och utmarkerade linjer och skit. Borde ju vara skapligt tomt där på helgen...

Då får man kryssa mellan radhus, tjänstebilar och olycklig nedre medelklass. Det går inte att landa ett modellplan där ens längre.
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Men alltså går det inte att träna lite på Tullinge flygfält, alltså där man kör upp? Är ju precis hur mycket plats som helst och utmarkerade linjer och skit. Borde ju vara skapligt tomt där på helgen.

Jag vet det finns en bom där som leder ut till vägen, som är stängd efter 18 och på helger, men om jag inte minns helt fel så ska det inte finnas någon bom om man smiter in från det lilla villaområdet i närheten. Det gjorde jag och körläraren en gång när bommen var stängd och vi skulle köra lite 90-bromsningar...

Övade mycket där för x antal år sen när man tog kortet.
Nu på senare tid när man vart förbi för att fräscha upp bromsteknik (och en och anna wheelie :tungan ) så har alltid vakten vart snabb med att komma å klappa säft.
En gång vare nån som ringt snuten som kom å kastade ut mig efter 10min.

Visst går det att köra där men inte att rekommendera.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Då får man kryssa mellan radhus, tjänstebilar och olycklig nedre medelklass. Det går inte att landa ett modellplan där ens längre.
Eller hur. :tummenupp
Nu vill jag inte minnas att det var några som helst svårigheter att köra in där, samt att träna just undanmanöver, lågfart och broms funkar utan problem när man väl är på flygfältet. Man kör ju liksom upp där så... :D

Visst går det att köra där men inte att rekommendera.
Hm, vet jag iof inget om. Jag var där en helg med körläraren, kanske är mer ok om man har läraren med sig. Nåja, man kanske ändå ska se upp för Tullinge, men det låter ju piss om man inte ska kunna snurra lite fredligt där nån solig lördag. Ringa polisen låter ju...jadu. :gnissla
 
Last edited:

JohannaB

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2002,Bmw 650 cs
Eller hur. :tummenupp
Nu vill jag inte minnas att det var några som helst svårigheter att köra in där, samt att träna just undanmanöver, lågfart och broms funkar utan problem när man väl är på flygfältet. Man kör ju liksom upp där så... :D


Hm, vet jag iof inget om. Jag var där en helg med körläraren, kanske är mer ok om man har läraren med sig. Nåja, man kanske ändå ska se upp för Tullinge, men det låter ju piss om man inte ska kunna snurra lite fredligt där nån solig lördag. Ringa polisen låter ju...jadu. :gnissla

Eller hur! Verkar ju galet att man inte kan få köra in och träna lite. Som sagt, man ska ju ändå köra upp där! De vill verkligen gynna körskolorna.. att det ska vara så svårt att köra privat. Ska nog köra dit iaf och kolla om man kan smita in. Via villaområdet alltså.. Tack för hjälpen!
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Eller hur! Verkar ju galet att man inte kan få köra in och träna lite. Som sagt, man ska ju ändå köra upp där! De vill verkligen gynna körskolorna.. att det ska vara så svårt att köra privat. Ska nog köra dit iaf och kolla om man kan smita in. Via villaområdet alltså.. Tack för hjälpen!

Du har nu fått hur många tips som helst, det enda tipset som var "intressant" verkar du redan känna till :gnissla
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hellasgården som nämdes här är skitbra om du vill träna lågfartsbanan. Körskolor kör där men inte speciellt ofta, rätt mycket privat folk där dock men det är ju bara trevligt :)

Banorna finns uppmarkerade i asfalten och det brukar ligga ett par snusdosar inlagda bakom P-skylten där(du kommer fatta om du åker dit) som man kan lägga ut om man inte har konor med sig. Gick utmärkt att träna bromsteknik för mig där även om det kan kännas lite tight med utrymme.

Tullinge flygfält körde jag också på både med skola och privat. Skolan kör på samma sida som uppkörningen. Frågade en snubbe på körskolan vad han tyckte om att man körde på andra sidan av flygfältet privat. Han berättade att det var gamla delen där de övade förut som dem inte använder längre och det vore konstigt om någon skulle börja gnälla över det.

Jag var där 2-3 gånger och övningskörde i somras och hade aldrig några problem med polis/gnäll osv, en gång var det däremot massa byggfolk där så då sket vi i att köra in.
 

hazze_d

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2010
Ort
söder
Hoj
gsxr 1000
tullingeflygfält, man kan åka upp till gamla banan och träna, kör in i villaområdet, mellan stenarna , sen ligger gamla banan på motsatta sidan av VV-banan.. där finns markeringen kvar för alla banor, men man får ta med egna konor! lycka till! :)
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Och hur gamla är dina minnesbilder då egentligen? Jag körde också upp där men det har hänt lite där sen dess....så att säga.
Jadu, med tanke på att jag klarade uppkörningen förra Torsdagen så skulle jag säga rätt färska. :tummenupp
Nämen absolut kan det säkert vara knepigt att köra där, verkar ju onekligen som att många haft problem där, men jag kan ju bara tala från personlig erfarenhet. Men som sagt, jag körde ju en Lördag eftermiddag, kanske är lugnare där då...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eller hur! Verkar ju galet att man inte kan få köra in och träna lite. Som sagt, man ska ju ändå köra upp där! De vill verkligen gynna körskolorna.. att det ska vara så svårt att köra privat. Ska nog köra dit iaf och kolla om man kan smita in. Via villaområdet alltså.. Tack för hjälpen!
Vilka de? Vaktbolaget? Dom som bor i villaområdet där? Polisen? :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top