Det finns inget egentligt svar.
BT-trucks... ...eh... ...
Toyota Material Handling Sweden ville för något år sedan ha saken utredd en gång för alla, och bjöd in Transportstyrelsen för en genomgång av rättsläget.
http://www.toyota-forklifts.se/Site...Presentationer v5 2014/Transportstyrelsen.pdf
Goddag Yxskaft?
Inte riktigt, men presentationen illustrerar tydligt hur otydligt det hela är.
Här finns en del intressanta rättsfall och prejudikat på vad som INTE är klassat som inhägnat område, och
scrollar men ner till sidan 23 i Transportstyrelsens presentation så hittar man ett Hovrättsresonomang:
Några slutsatser från hovrätt
•
Det
avgörande bör vara om området är avgränsat för
obehöriga fordon och inte utan vidare tillgängligt för
allmänheten.
Visserligen Hovrätt, men notera nogsamt "bör".
Sidan 24 verkar ha bäring på motorbanor:
Några slutsatser från Hovrätt
•
För att en bana skall anses som inhägnad i trafikskadelagens mening torde det enligt Hovrättens
uppfattning krävas att det finns t.ex. stängsel av sådant slag att det dels framstår som en avspärrning som inte ska passeras, dels kräver åtminstone något mått av ansträngning för att ta sig förbi. Saknas stängsel kan
naturliga hinder, såsom mer besvärlig terräng, komplettera inhägnaden.
Notera "torde".
I min värld så har dessutom Länstyrelsen godkännande och tillsynsansvar för "motorbanor" men jag har inte någon länk att hänvisa till. Det bara "är" så, eftersom det var det man fick höra första gången saken kom på tal. I mitten av schuttitalet, för min del....
Så att...?
Nej, det finns inget absolut svar.
Tränar man körgårdsövningar på jobbet en söndag, med stängsel runt om och en låst grind där Polisen måste ställa sig på utsidan om och vinka för att kunna påkalla din uppmärksamhet och locka fram dig till infarten för ett snack så är då min bedömning att man är pretty safe.
Står det dessutom konor framme och en bil med trailer för till<->fråntransport så skulle jag verkligen bli förvånad om
A: Polisen ens kom dit
B: Polisen inte lämnade rapporteftergift efter att ha tagit reda på vad som försiggår
C: Tingrätten inte lade ner det hela, eller
D: Att inte Hovrätten lade ner det hela om det verkligen gick så långt.
Men, vem vet?
OBS! Inget av ovanstående gäller för den som är känd sedan tidigare, lattjar på ett hjul eller befinner sig framför, bakom eller vid sidan av hojen när Polisen ser dig. Då är det inbrytning och häkte direCkt som gäller.
Det handlar som vanligt om att uppföra sig på ett sådant sätt att man kommer överens med Polisen på plats och inte skickas in i systemet.
But what else is new...?
PPS-Cred: Niclas Nilsson, Transportstyrelsen inbjuden av www.toyota-forklifts.se