Övningskörning manöverbana - anpassning efter hojen?

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Fetsko skrev:
2197661 vart någonstans får man inte sätta ner foten när man krypkör på vanliga vägar i vårt avlånga land?

jag klarade provet, men tycker ändå att kraven är för höga.

Precis tycker som du men som jag skrivit så många gånger förut.. de vill se att man kan hantera grejorna och att man har balans osv.

Inte f-n tänker jag undvika att sätta ner foten/fötterna vid kryp när jag sen fått mckortet..

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
När jag körde upp så var det en kille som körde upp privat på sporthoj. Han kom inte runt på grund av att vägen banan var på var för smal för hans taskiga svängradie och vv-killen sa till slut att detta går inte. Slutade med att han fick hyra in sig på min hoj(min körskolas hoj) och vi körde båda upp på den.

_flex_

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Yamaha R6
Det löser sig

Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

Tja!

Allt handlar om att du ska kunna köra hoj, sen vilken hoj du kommer med har ingen större betydelse. Har polare som kört över sträcket och klarat uppkörningen ändå.. Orsaken till det: Jo övningsläraren sa bara: Jag ser att ud kan hantar cykeln skapligt så du är godkänd. Så visst ser de mellan fingrarna...

Men det är ingen omöjlighet att klara det med din cykel, läs trådarna ovanför de verkar kunna det.. :p

Lycka till, men se till att öva ivart fall annars är du körd... Har polare som gått in med: Den nya krypbanan är skit enkel osv... den behöver man inte träna på... men det är just de som kuggat på uppkörningen...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Yadis skrev:
2197744 När jag körde upp så var det en kille som körde upp privat på sporthoj. Han kom inte runt på grund av att vägen banan var på var för smal för hans taskiga svängradie och vv-killen sa till slut att detta går inte. Slutade med att han fick hyra in sig på min hoj(min körskolas hoj) och vi körde båda upp på den.

Japps, bara för att man klarat/klarar banorna med en sporthoj så betyder ju inte det att man uppmanar att köra upp på sporthoj :).. man gör det hela bra mycket svårare för sig då tycker jag iaf. Men det e ju bra om man har någorlunda kontroll på den hoj som man ska köra på efter att man tagit kortet.. Det är ju då som den riktigta övningsskörningen börjar... och den pågår hela livet.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Victor skrev:
2197056 Jag blir nog aldrig klok på vad det ska bevisa med kunna köra en konbana.
Jag klarar förmodligen inte en garagsväng (om den ens finns kvar) utan att träna först och den där konbanan, inte en chans.

Men sen kör du som en "kratta" också :arsele

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
När jag började med kortet tyckte jag också att det var överkrav på balansen. Men nu i efterhand tycker jag att det bara är bra med så hårda krav, det sållar bort så många från att få kortet och dom som verkligen vill ha kortet nöter tills dom klarar det.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Rocky skrev:
2197798 Men sen kör du som en "kratta" också :arsele

Ja, inte kör jag som en "fitta" iallafall :petapåmedpinne
Äh, att kunna göra töntsvängar med en hoj åverlåter jag åt andra, jag vinglar fram mellan bilar på essingeleden istället.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Victor skrev:
2198158 Ja, inte kör jag som en "fitta" iallafall :petapåmedpinne
Äh, att kunna göra töntsvängar med en hoj åverlåter jag åt andra, jag vinglar fram mellan bilar på essingeleden istället.

Jag förstår att du känner så, det är inte lätt att vara bland dom sämsta.
Men som sagt övning ger färdighet. :arsele

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ogre skrev:
2197846 det sållar bort så många från att få kortet och dom som verkligen vill ha kortet nöter tills dom klarar det.
Är väl lite dumt att det ska behöva kosta dom som är riktigt sugna så många körlektioner bara för att inte lika intresserad inte ska kunna få ta hojkort?

Alla borde ha råd med kort! :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Rocky skrev:
2198179 Jag förstår att du känner så, det är inte lätt att vara bland dom sämsta.
Men som sagt övning ger färdighet. :arsele

Som du uttrycker dig borde du passa dig för att inte bli bananad istället för banad.
Sånt gör ont vettdu!

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Hoj
Suzuki Bandit
Själv körde jag upp med det nya provet på en GSX750 och för att klara svängarna så måste man planera i tid. GSX:en svänger iofs. hyffsat bra men man har inte mer än 1-2 dm. marginal om man ska klara det.

Slalomdelen gäller det att ta ut svängen vid näst sista konan och komma brant tillbaka så långt från den sista konan som möjligt för att komma runt...

Men går det inte så går det inte... donut eller hyra hoj som gäller då antar jag, men det verkar ju rätt trist om det ska behövas... :huvet

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
sätt upp byggställning runt huset så man måste slaloma med hojen i en månad innan de funka bra för mig :D seriöst så ta ut sista svängen innan vändningen MYCKET gå rakt in mot hörna precis intill konen och sedan efter du passerat konen börjar du svänga och sikta inte ut ur svängen nu för då blir det tight som fan utan sikta ner i hörnan detta gör att svängen blir så vid att du kommer runt fint..min körlärare ville inte att jag flytta häcken alls o de behövs inte på sn gs500e heller men om du behöver de så häng ut (ut ur svängen nu) en skinkan och luta överkroppen mycket utåt så kan du lägga ner mer och svänga snävare

men det som hjälpte mig mest sikt ner i hörnan o inte ut ur svängen
lycka till :tummenupp

gojje

fuck yeah
Gick med
15 May 2004
Hoj
Vill köpa enduro
Fetsko skrev:
2197661 vart någonstans får man inte sätta ner foten när man krypkör på vanliga vägar i vårt avlånga land?

jag klarade provet, men tycker ändå att kraven är för höga.

Men d e väl skitbra att träna upp reflexerna, du kan ju inte träna på att inte sätta ner foten i högfart... :7peta

sen tycker jag också att d e överdrivet svårt iofs... :va

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
Det går att köra banan med de flesta hojar, när jag skulle köra bana första gångerna tyckte jag det va grymt svårt. Då plockade min lärare fram sin Suzuki Cavalcade och klarade banan galant..

Övning ger färdighet!

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Chrille skrev:
2196895 Med de nya manöverbanorna så har det dykt upp ett problem när nu jag och tjejen testar rypkörningsmomenten - Det går inte med VFR'n!! Även om rubbet körs mot styrstopparna så är det tvärkört.

Frågan är ju, eftersom vi funderar på att köra som privatister, Anpassas banan efter hojen eller är det bara de angivna måtten som gäller??

klara min uppkörning idag med en R1:a. :) Den har mer eller mindre noll i svängradie. körde nog över linjen på lågfarten med 3 meter. helt säker på att kugga. men han mena på att man måste gå efter hojens förutsättningar.

så öva på med vfr hojen. det ska inte va några problem :banana

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Mark skrev:
2198189 Är väl lite dumt att det ska behöva kosta dom som är riktigt sugna så många körlektioner bara för att inte lika intresserad inte ska kunna få ta hojkort?

Alla borde ha råd med kort! :yoparty

Vem har sagt att man behöver ta körlektioner?

Man kan ju ta en eller 2 på banan så man vet hur man ska göra i de olika momenten sen är det ju bara nöta nöta nöta.

Öva hemma + privat uppkörning =nästan gratis

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
Motin skrev:
2197688 Precis tycker som du men som jag skrivit så många gånger förut.. de vill se att man kan hantera grejorna och att man har balans osv.

Inte f-n tänker jag undvika att sätta ner foten/fötterna vid kryp när jag sen fått mckortet..

jo jag vet allt detta innerst inne! jag satte förövrigt ner foten och ''bromsade stop'' på lågfarts delen. behövde inte göra om ,eftersom jag måste ha kört resten av banan helt ok

gojje skrev:
2198414 Men d e väl skitbra att träna upp reflexerna, du kan ju inte träna på att inte sätta ner foten i högfart... :7peta

sen tycker jag också att d e överdrivet svårt iofs... :va

jo det går nog helt utmärkt, jag har redan ett kastrerat högerknä så det lär väl inte bli värre :)

jag förstår vad du menar!

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Chrille skrev:

Har klarat banan med VFR 750, NSR 125, Intruder 1400 o. Hayabusa.
No prolem, bara träna på. :lol

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Motin skrev:
2197622 Eehh.. Pratar inte om den gamla garagevändningen.. Jag menar visst de nya manöverproven som trädde i kraft 1 Jan 2005. Du har linjer eller gränser som du inte får köra över i både korridoren på bana 1 och 2 på krypen samt en begränsning på sidorna och på slutet av båda krypbanorna..

Som jag skrev tidigare så är det viktigt att ta ut svängen överdrivet ordentligt vid näst sista konan mot höger eller vänster begränsningslinje.. beroende på vilket håll du kommer ifrån.

Skiss på hur man kör finns i denna tråd eller Körkort 2005 om jag minns rätt. Skisserna finns även i MC-Boken och på VV.se !!!

Och nej .. att göra en donut vid vändningen får hon inget körkort med.. Reglera fart med koppling och gas och om nödvändigt lite fotbroms om det går för fort men inte igenom hela banan.

Ja du har delvis rätt.
Dom linjer du pratar om på sidorna finns inte...alltså har du möjlighet att ta ut STORT avstånd till sista konan i sidled.
MEN däremot så har du en linje 4 meter från sista konan i längdled som du INTE för överskrida!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy