Övningskörning - uppkörning

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Halloj!

Håller på med övningskörning för A-kort och blir galen...
Har fått höra av två lärare att jag kör i princip felfritt i trafiken, men de där j***a krypbanorna är ju stört omöjliga, kan inte hålla fokus de där 90 sekunderna per bana och failar alltid något.

Hur detta sen ska gå med en kontrollant törs jag inte ens tänka på...

Känns som att det är omöjligt att koppla ihop alla momenten. Dragläge, grundgas, blicken, fart/broms, luta än hit än dit, "titta dit du ska"... När min överbelastade hjärna ska försöka få ihop allt det där så blir det härdsmälta.

Tips och råd emottages med tacksamhet :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ge fan i gas, broms och lutning.
Kör hojen med kopplingen enbart och håll blicken dit du ska,
titta långt bort och fixera på en punkt.

Allt annat är bara onödigt.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Har försökt detta, det funkar på min egen hoj, men på XJ6-orna blir det motorstopp...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om man kan hålla balansen och sitta rakt ska det gå med bara koppling. Att rädda hojen när den håller på ramla skulle jag säga behöver lite gas också. Det funkade för mig iaf på uppkörningen. Fast sen kanske jag inte hade sånt finlir med kopplingen.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Får du motorstopp, så höj grundgasen och kör p kopplingen. Låter kanske självklart, men prova :)
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Jag körde upp med en XJ6, personligen tycker jag de är väldigt smidiga då den sadeln tillät att man utan problem kunde "glida runt" för att bibehålla balansen i vändningen på krypbanan.

Jag tror vi alla känt likadant, att det "inte går" och att "det blir 109876 gånger värre på uppkörningen", men det behöver det inte bli.
Känn ingen press överhuvudtaget, tänk att du kan, att du minsann ska visa hur det ska gå till osv, sånt hjälper, sen att sluta övandet för dagen när det går som bäst, då känns det bättre psykiskt, istället för att man "ger upp" och åker hem för dagen. Du förstår nog hur jag menar.


Du löser det, ge det lite tid bara och se det inte som ett omöjligt moment.
Jag tänkte under min uppkörning som så att, om det finns folk som kan cirkla runt på bakhjulet i krypfart, så kan jag åka på två hjul iallafall :tummenupp
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Det är bara att nöta banorna.... Nöt på skola och få några tips du kan lära dig och sen nöter du "hemma", för mig tog det väldigt många timmar innan det satt och då satt de ändå inte 100%.

Hade jag kört det idag så hade det säkert inte gått.... :tummenupp
 

Mats R

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Norrtälje
Hoj
-08 Kawasaki Z1000
Min lärare sa att om man inte använde gasen och bromsen kunde man bli kuggad.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
jag fick lära mig att ligga med lite grundgas och sen finlira med kopplingen. Skulle absolut inte använda bromsen då det visade att ajg inte hade kontroll. Ett jävla helvete var det i alla fall!
 

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
varvar man motorn lite lätt när man krypkör så hjälper gyrona i motorn till med balansen och verkar för att hålla hojen upprätt
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Var inte rädd att varva motorn. Farten ska regleras med koppling och gasen. Det är bara en fördel att inspektören hör att du använder gasen också, fast då menar jag inte till varvstopp. Som bkk sa, motorcykeln blir mycket stadigare med gas och du tar bort risken för kärringstopp som garanterat blir ett general-fail på provet.
 

Danne_Smedjan

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Tenhult
Hoj
RSV 1000 Factory -04
Öva öva och öva. Lägg fokus på var du har blicken och sök konerna med i periferin. Kör du lågfarten och faller ner med blicken för att leta efter konerna slutar det oftast med fotnedsättning.

Häng inte upp dig på det, kontrollantens uppgift är att kontrollera att du kan hantera hojen, gör du en eller två fotnedsättningar T.ex är det inte hela världen, helheten bedöms.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du kan dock trösta dig med att när du väl tagit körkortet kan du förtränga skiten, vägarbetare brukar inte uppskatta att man kör slalom runt deras koner - oavsett hastighet.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag skulle säga att behöver du aktivt tänka på allt det där har du tränat för lite. Spenderade själv fertalet timmar enbart snurrandes kring koner, men tillslut satt allt det där med dragläge, grundgas och balans i ryggmärgen, och man behövde inte fundera. Så hang in there och övaövaöva så sitter det tillslut, finns nog inga genvägar :tungan :tummenupp
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
1) Ge grundgas

2) Justera farten med kopplingen.

3) ???

4) Profit
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Var inte rädd att varva motorn. Farten ska regleras med koppling och gasen. Det är bara en fördel att inspektören hör att du använder gasen också, fast då menar jag inte till varvstopp. Som bkk sa, motorcykeln blir mycket stadigare med gas och du tar bort risken för kärringstopp som garanterat blir ett general-fail på provet.

Jag fick ett motorstopp under lågfarten när jag körde upp utan att bli underkänd. Drog in kopplingen och tryckte på startknappen snabbt som fan innan jag stannade helt och körde sen bara vidare och tänkte inte mer på det!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
på det igen bara, som alla andra redan skriver, håll blicken uppe och titta dit du ska. placera även kroppen på motorcykeln om det känns att du ska trilla åt motsvarande håll.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top