Övningskörning - uppkörning

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Prova att hitta en linje du försöker följa, lite svårt att förklara i text, men att hålla ut lika mycket vid varje kona gör det svårare.. Jag körde 1an tight 2an med lite höjd och när jag passerade 3an hade jag redan börjat svänga tillbaka för att få en mjuk och bra vinkel inför u-svängen där du ger lite gas innan svängen och vrider överkropp och blick myyyycket... Körde också xj6, och vet att den lätt stannar, men det går utan att gasa (utom i u-svängen möjligtvis)
Lycka till
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Tack för alla tips. Ska övningsköra imorgon och ska försöka ta med mig all klokskap... :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag fick ett motorstopp under lågfarten när jag körde upp utan att bli underkänd. Drog in kopplingen och tryckte på startknappen snabbt som fan innan jag stannade helt och körde sen bara vidare och tänkte inte mer på det!

Det där var inget kärringstopp, du gjorde bara ett iskallt startmotortest. Ett riktigt "kärringstopp" är när du dödar motorn så att ventilerna skramlar, hojen stannar med ett sånt jävla ryck att du nästan slår hakan i gaffelkronan och trots att båda fötterna spetsar asfalten så är du blott ett andetag från att syna marken. Gör ett sånt och ändå klara uppkörningen så bör du skaffa dig ett vip-konto hos Svenska Spel.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Kan citera fler med blicken långt fram. Men ett riktigt hett tips är att tänka på var och hur man sitter. Sätt dig exremt långt fram, nästan så du är en bit upp på tanken, å rak i ryggen som en fura. Inte sitta så man ser ut som ringaren i notre dame. Känns onaturligt till en början, men j-lar vad mycket bättre kontroll man får.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kan citera fler med blicken långt fram. Men ett riktigt hett tips är att tänka på var och hur man sitter. Sätt dig exremt långt fram, nästan så du är en bit upp på tanken, å rak i ryggen som en fura. Inte sitta så man ser ut som ringaren i notre dame. Känns onaturligt till en början, men j-lar vad mycket bättre kontroll man får.

Det och att lägga tryck på den yttre fotpinnen i svängarna. Jag fick det tipset (utöver de andra) och det hjälpte faktiskt. Det motverkade att jag föll inåt i svängarna.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Min lärare sa att om man inte använde gasen och bromsen kunde man bli kuggad.

Säg att det är skitsnack! För det är det, du ska ta dig runt banan i krypkörning och ha kontroll på motorcykeln. Vill man så får man använda broms och gas för att rädda upp påbörjad "tappa balansen" moment. Man ska uppvisa att man har kontroll och vet man vad han håller på med!

Jag gjorde tre försök på min uppkörning, varenda gång så satte jag i foten lite lätt i backen vid vändning, exakt samma ställe. han godkände mig iallafall och ansåg att jag hade en så pass kontroll över cykeln i helhet. Nu godkänner ju inte alla kontrollanter en om man gör så men som sagt.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Ett hett tips är att öva på grus, ställ upp fyra petflaskor med lite vatten i på linje med fyra meters mellanrum på en grusplan som gärna ska vara lite knölig och ojämn, kör slalom mellan och gör en garagevändning runt de sista flaskorna i varje ände. Grus går tyngre än asfalt och du lär dig använda gas ihop med koppling på ett bra sätt, även ruskigt bra balansträning, asfalten kommer vara rena leken när du väl behärskar gruset...

Och när du krypkör OM du behöver bromsa så har du ingen handbroms, pungKt! Fotbroms endast! :fakta
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Tack, alla!

Idag körde jag 0%. En timme på manöverbanan utan en enda fotisättning, nedkörd kona eller motorstopp. Tror ta mig tusan inte att ABS-en på bakhjulet grep in ens...

Tänk att man kan bli så glad för 0%... =)
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag ska köra upp alldeles snart och har nött lågfarten mycket, senast igår i 3 h utan avbrott med pisspaus. Mitt tips är att skita i broms, fötter hit och dit, ge grundgas vid start och därefter pumpa med kopplingen och titta dit du ska. 3-4 km/h är väl givet att man kan uppgå till 5-6 vid långsvängen för att därefter komma ned igen till 3-4. Och som någon sa - öva mycket mer, alla har vi varit där så kämpa!
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Min lärare sa att om man inte använde gasen och bromsen kunde man bli kuggad.

Min lärare nästan mordhotade om man använde bromsen, på uppkörningen fick vi använda den för att korrigera lite.

Men bara bit ihop, det går! Sen glömmer du bort att det någonsin hänt. :banana
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Det där var inget kärringstopp, du gjorde bara ett iskallt startmotortest. Ett riktigt "kärringstopp" är när du dödar motorn så att ventilerna skramlar, hojen stannar med ett sånt jävla ryck att du nästan slår hakan i gaffelkronan och trots att båda fötterna spetsar asfalten så är du blott ett andetag från att syna marken. Gör ett sånt och ändå klara uppkörningen så bör du skaffa dig ett vip-konto hos Svenska Spel.

Haha, jo jag förstod att du menade så. Tänkte mest ge som tips till TS att man absolut inte behöver tro att det är helt kört om motorn dör, bara man styr upp det lugnt och sansat.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Jag körde upp i Uppsala, på vad som enligt min lärare, var Sveriges sämsta manöverbana, den lutar, den är ojämn, är precis lite för smal och har en jävla massa gropar och "asfaltsskarvar" på precis fel ställen, tack vare att banan lutade så pass mycket, så fick iallafall jag på tillbakavägen efter vändningen runt den sista konan bromsa hela vägen för att hålla farten nere
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Jag fick tipset när jag hade problem med vändningarna i banan att jag skulle stå upp! Jag idiotförklarade dem flera ggr men lydde! Tuffare var det men när jag grejade att ta banan ståendes så var det inga problem att greja det sittandes! Vid uppkörningen så glömde jag allt som var inpräntat o i vändningen så smög sig en fot ned vid vändningen men de godkände iaf o sa att det var bara nerver för de såg att jag körde felfritt annars!:tummenupp
 

Gerraent

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Ort
uppsala
Hoj
Suzuki Gsr 750
körde upp i september förra året och då va det iaf inge problem med att använda fotbromsen vid lågfarten.. lite lätt fotbroms vid behov, leka lite med kopplingen samt varva till lite för o hjälpa till med balansen.. blicken framåt och försök smyga in tätt bakom konen du just passerar så ska det nog gå bra :)
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top