Övningskörning!

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Hoj
Kawasaki er5 -98
Hej! När man övningskör privat, måste handledaren köra bakom då eller får även eleven köra bakom? Tack för svar :)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
När jag tog Lätt MC för ca 15 år sedan så var det endast bakom som gällde.

Trafikskolornas handledare fick däremot köra båda bakom och framför, samt i bilar om de så önskade det.
Privat handledare var tvungen att ligga bakom och att köra MC också...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
från körkortsportalen:
När du ska övningsköra privat ska handledaren ta med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska placeras så att den är väl synlig bakifrån.

Den som är handledare ska följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser. Övningskörning med motorcykel får bara ske med en medföljande elev.

Det är handledaren som är ansvarig och ses som förare vid övningskörningen.

Har själv varit handledare åt 3 personer och aldrig hört talats om att man inte skulle få köra om sin elev :va:va:va

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
När jag tog Lätt MC för ca 15 år sedan så var det endast bakom som gällde.

Trafikskolornas handledare fick däremot köra båda bakom och framför, samt i bilar om de så önskade det.
Privat handledare var tvungen att ligga bakom och att köra MC också...
Att man inte får köra om som handledare togs väl bort i samband med att trafikskolorna fick följa efter i bil. När jag tog för två år sedan så körde min handledare på trafikskolan om mig för att visa placering i körfältet.

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Hoj
Kawasaki er5 -98
Tacksam för alla svar hittills, men ingen som riktigt verkar veta... Så om någon tagit nyligen eller vet reglerna helt skulle kunna svara så hade det varit guld :)

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag vet! Bakom framför. De e lugnt även med en bil emellan. Ni får inte komma ifrån varann dock! Man ska kunna ha koll.

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag tog kort för två år sen. Handledare fick köra framför eller bakom och för A?-behörighet behövs det inte gå någon handledarkurs. Tror det står i körkortsboken för mc. I TS anvisningar står det nog bara att handledaren ska ha "kontroll" över sin elev.

/Freddo

DarkHelmet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
BMW R1200 ST -05 BMW R45 -79
Man får köra både framför och bakom, även åka med bak. Handledarutbildning behövs inte för MC.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Någon som vet om man får skjutsa när man övningskör då?

Tveksam, skulle inte rekommendera det om man inte är nära uppkörningen, det är ändå lite speciellt ju. Handledaren däremot får nog skjutsa som den behagar.

Fast... På trafikskolan jag gick på:
Dagen vi körde upp var vi 1lärare o 4 elevhojar och 9 elever. 4 hojar, 8 personer och en fick åka med läraren.
Antar att de var okej men vet inte om det bara gäller körskolor i samband med uppkörnings aktivitet eller liknande

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Du får skjutsa din handledare.
O handledare går inte nån kurs. Ännu! Det lär komma så småningom, för det tjänar dom pengar på. Kan ju tycka det vore mer behövt med handledarkurs på mc än bil. I bil kan man ju iaf sitta med o prata

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Låter ju bra att handledaren inte behöver gå kurs.. Fast det innebär väl att jag eventuellt "måste" övningsköra lite med HD :gnissla

Angående skjutsa så gör i alla fall min skola så att vissa lärare åker med på samma hoj och andra följer efter på en andra hoj. Beror lite på storleksförhållandet mellan lärare och elev :lol

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Spårval blinka o känna sig lite mer oskyddad gör du på vilken hoj som helst.
Lära sig att bilar faktiskt inte så ofta ser en osv.
Men sen kör du banorna på körskolan? O det e dom som e viktiga.

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Någon som vet om man får skjutsa när man övningskör då?

Yes det fick jag ringa och kolla upp med både polis och transportstyrelsen lite fram och tillbaka förra året då jag övningskörde men det är tillåtet EFTERSOM att det inte är otillåtet :yoparty det står alltså inte beskrivet någonstans.

Nu pratar jag om att du kör med din handlederare och skjutsar någon annan alltså.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
För att få övningsköra privat måste Du ha en godkänd handledare. Ansökningar om handledarskap finns på www.korkortstportalen.se och för att Transportstyrelsen skall kunna godkänna Din handledare måste:

•Läraren ha fyllt 24 år.

•inneha körkort för fordonet i obruten följd sedan minst fem år tillbaka.

•ha vana och skicklighet att köra fordonet

•läraren ska köra egen mc, eller åka med bakpå eleven. (följa efter i bil är inte tillåtet)

•ha körkort utfärdat i ett land inom EES d.v.s. länderna inom EU, Norge, Island samt Liechtenstein.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC