Övningskörning

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Var och övningskörde för första gången igår. körde 2x80 min, när vi kört en bit ut från skövde centrum så stanna vi vid elgiganten, sen till min förvåning säger han att han ska åka med bakom för se hur jag hanterar hojen, han frågade mig om jag visste att åka två på mc ingår i mc utbildningen. Någon här på forumet som råkat ut för samma? sen skulle ja krypa fram med han bakom mig på cykeln, kröp i 4kmh ungefär, gick väl sådär men höll balansen iaf. Mina nerver var inte med mig kan ja säga, allt jag klarat hemma som lågfart samt högfartsbanan gick knappt inte alls igår,fick lite kritik på en del saker, att jag tog de lite försiktigt, jag skulle gasa mera, sen kopplingen var katastrof mot Bandit 1250 som jag kört banorna med innan, 1mm spel mellan frikopplad och dragläget. trafiken för övrigt så gick de bra tyckte jag, fick en klapp på axeln och han sa att du har känslan för köra mc men måste putsa på små detaljerna. :D

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där låter högst suspekt. Om inte reglerna ändrats senaste året så låter det som ren lögn att passagerare är del i utbildningen.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Åka med passagerare övade vi aldrig på, när jag övninhgskörde med grabben.....:gnissla

Amnon

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Hoj
två hjul
Fick göra samma sak när jag övningskörde, han förklarade hur man som förare och passagerare ska bete sig. När han var klar med snacket hoppa han på, sen stack vi iväg och han visa hur mycket en passagerare kan påverka motorcykeln i hög/låg hastighet och inbromsningar.

Instruktören sa aldrig att det ingick i utbildningen men att det var bra att kunna om man i framtiden ska ha med nån som ska åka bitch.

Last edited:

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
Nej han sa så iaf, sen ville han se hur jag framförde hojen, på grund av att jag är van vid banditen så blev detta katastrof med kopplingen, kombination gas/koppling fungera inte, eftersom det var så lite man behövde släppa på handtaget för cykel skulle rulla, han sa det, den här cykel har ett spel på 1mm, hur ska man ens kunna göra lågfarten med en sån cykel? när jag körde i trafiken, så undvek jag ibland att bromsa, då fråga han,varför bromsa du inte för, jag svarade jag planerade körningen och motorbromsade innan rondellen, då svara han att, ja men du måste hjälp bromsa med, ???? massa frågetecken, det är väl skit bra att jag planerar körningen och motorbromsar eller?:va

Instruktören nämnde aldrig någonting om de du skrev nyss, att visa hur mycket passagerare påverkar, utan det va bara att han ville se hur ja framförde hojen,

Last edited:

Amnon

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Hoj
två hjul
Känns jävligt oseriöst av instruktören att hoppa på som passagerare när det är första gången du kör deras hoj. 90-100kg extra som förändrar tyngdpunkten och köra i snigelfart är inte kul.

På teoriprovet kommer det dock frågor om passagerare, fick en fråga om hur passageraren skulle bete sig i en kurva.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kanske är lite gubbig men tycker det är bra att man tränar med passagerare. När jag tog kortet -94 så var det på körskolorna obligatoriskt med mörkerkörning och körning med passagerare. Som jag minns det så var det en dubbelektion som delades på två elever vid speciella kvällskörningar och så turades man om att köra. Men det var nog inget som var kravställt från myndigheterna.

Och om han vill se bromsljus så ge honom lite bromsljus för helvete. Planera sin körning och motorbromsa är en sak men men det är inte fel ( läs lämpligt) att stötta med lite frambroms.

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
Så här löd instruktörens ord när han åkte med, Motorbromsa, bromsa med både bakbroms/frambroms växla ner till 2a växeln, det var väl mindre än 100 meter till korsningen, plus han åkte för det mesta framför mig, Jag tror de kommer gå bättre nästa gång men funderar på köra med min egen hoj.:)

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
ja jag blev förvånad,men kanske bra på ett sätt, han sa att balansen är det inget fel på, men kom ihåg att tryck knäna mot tanken så blir balansen mycket bättre, nästa lektion är om två veckor, blir halva lektionen på manöverbanorna och halva i trafiken.:tummenupp

Last edited:

Jimmy

Guest
Jag brukar starta låg/högfartaren med eleven bakpå, kan berätta i lugn o ro vad jag gör och de känner vad som sker med hojen, särskilt bra för att påvisa gaspådragets betydelse om hojen vill välta och nöta bort reflexen att fota så fort man blir osäker. När eleven kört 20 min eller så hoppar jag upp och åker med. Samma i trafiken, första lektionen med ringa trafik, eleven kör själv, när instrumentering och gas/kopplingskontroll funkar hoppar jag på. Brukar vara uppskattat och jag har aldrig fått några klagomål. Min uppgift är att utbilda så effektivt som möjligt, detta är en naturlig del. Hur andra gör bryr jag mig inte om, har än så länge 100% godkända elever på första uppkörningen. Åas är elevunderlaget inte ett genomsnitt av befolkningen så...:)

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Hoj
Det låter som du körde med körskola. Och av inlägget att instruktören ville sitta bakom dig när du körde. Låter ju häpnadsväckande faktiskt. De flesta jag känner hugger ju hellre av sig sin vänstra hand än att sitta bakpå en hoj. Att en instruktör vill göra det bakom en elev låter helt magiskt. Har nån mer råkat ut för det? När vi övade var vi 3 på 2 hojar. En instruktör som skjutsade en elev och andra eleven körde en egen hoj. Aldrig i hela h-ete att instruktörerna där satte sig bakom elever. Var jag instruktör skulle jag heller aldrig göra det.

Sen, det kommer lösa sig med lågfart och annat. Strunta i nerverna, eller tänk på att du är kund och han ska lära ut till dig. I det ingår att se till att du tar det cool och att nerverna inte spelar dig ett så stort spratt. Tänk på en pilot som alltid verkar så lugn inför passagerarna. De ska inge och sprida förtroende. Så är det med lärarna också. Är du inte nöjd, byt i såna fall. Ni två ska ju få en bra relation.

Spel eller inte på kopplingen, du vänjer dig snabbt med det. Lycka till:)

Han är en bra instruktör är han, men blev bara förvånad när man inte är beredd på att ska hoppa upp på cykeln, han förklarar saker bra, lätt förstå. det är ju positivt. Han har sagt att han tar bara en elev och kör med åt gången, eftersom han vill fokusera på mig då, sen vet jag inte om han kör me fler elever när inte jag är med, igår körde vi från 07.30-10.00. jag har sagt att jag vill ha kortet innan säsongen är över. därför kör vi dubbelpass varje gång. jag kommer nog att vänja mig vid cykeln när jag kört ett par gånger till. Cykeln är en Suzuki, liknar en bandit men heter något helt annat, kommer inte ihåg namnet på den:(, två cylindrig motor på 695cc. Min Bandit är en 1250, det är ju lite skillnad. men men, övning ger färdighet så att säga. :D

Last edited:

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Mär jag övningskörde för fyra år sedan så sa min körskoleinstuktör att det var ett moment i utbildningen. Detta gjordes kanske halvvägs in på utbildningen. Jag fick köra han ett par kilometer så vi kunde hämta upp hans mc på service.

Han hade nämr detta detta var ett moment och att de skulle göras. Jag lyfte iden med att vi skulle hämta hans hoj.

Under körningen så nämnde han saker som man skall tänka på, hur vad du skall i formera nya passagerare om samt hur de kan påvärka körningen. Mycket nyttigt moment.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
1985 ingick det, 90 kg passagerare på en MTX 125 minns jag. Lite gungigt var det nog men det gick bra ändå

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
När jag började övningsköra på körskola fick jag också skjutsa instruktören första gången så så konstigt är det inte

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hur som helst är det nyttigt att prova på hur det känns. En rädd passagerare kan ställa till det rejält om det vill sig illa.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA