En ärlig annons och lägre pris är OFTA bättre. Har man en cykel som man kan sälja för 40 000:- som det är dåliga däck på och en repa på höger sida t.ex. så tror jag av erfarenhet att det är bättre att lägga ut den för 40 000:- och skriva i annonsen att det är dåliga däck och en repa på den istället för att lägga ut den för 45 000:- och pruta på det senare.
Tycker alltid man har rätt att pruta på RELEVANTA saker. Står det att det är dåliga däck i annonsen så är det ingen idé att pruta på det när man väl kommer dit, hittar man däremot ett trasigt avgassystem så är det givet.
Tycker inte heller att det finns några "skambud". En sak är inte värt en krona mer än vad någon är beredd att betala för den. En kille kom för några år sedan när jag sålde en båge som jag hade ute för 59 000:- tror jag det var och han bjöd typ 48 000:- (jag hade tänkt mig typ minst 53 000
. Han var ärlig och sade att han kunde betala det, hade pengar med sig etc. Vi kom inte överrens om affären men han sade att budet kvarstår tills han har hittat något annat. Jag funderade, räknade lite etc. och vi kom överrens sedan om ett pris på 50 000:- tror jag det var. Det värsta som finns är köpare som prutar å sen inte har pengar. Eller som lägger ett bud och man säger okej och då drar de sig ur eller ska börja pruta på saker och ting...
Bästa affärerna sker mellan en ärlig och rak säljare som sätter rätt pris på en gång (skriv vad som är fel, vad som ska göras och sänk priset istället för att ta det senare) och en köpare som har pengar och kommer och tittar innan han/hon prutar...
Kan ju alltid vara bra att kolla vad de billigaste på Blocket kostar och sedan fundera: Varför kommer köparen vilja köpa min istället för den billigaste? Vad har jag extra? Om ett slip-on kostar 3500:- när du köpte det så är det inte värt mer än typ 1000:- när det sitter på bågen. Bättre att plocka bort lite utrustning och sälja cyklen original och utrustningen löst till någon som verkligen vill ha det...
MVH
Johan