är du SMC-instruktör?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nja du satt väl mest i depån och fikade när du var på Rörken.. :arsele
Ja du har nog rätt, alla sporthojar åkte nog dit bara för att det for runt ett par motarder på banan, det kan absolut inte vara för att dom själva körde och tyckte det var skitkul... :rolleyes: Sen så var Motarderna underhållande mellan passen, men det var knappast därför man åkte dit... Du glömde nämna att det kunde vara upp emot 30st hojar som körde samtidigt, (rekordet var nog 37st samtidigt) så det är väl inte så konstigt att det styrdes upp med grupper. Jag hade väntat mig ett klart vettigare inlägg från dig...

Njut av Åland så länge ni kan... :)

Fikade? Nä, det var du som stod för den biten :tungan På senare år medger jag dock att det mest blivit att glida runt och snacka, just för att man inte längre är välkommen med favoritknarren.

Vi pratar om dragkraften på publik m.fl. Inte fasen kom de för att se plastraketer och touringjärn tuffa runt. När det var rekordantal på banan, då hade det redan börjat gafflas om ljudnivåer o.d. (p.g.a. rödvinspimplande miljönissar) och dB-killers var ett måste. Att det ska få låta från ett motorområde, existerar inte i svenskt medvetande. Ett flertal gånger runt 00-01 var vi bara tre-fyra st som körde och hade hela banan för oss själva (speciellt vid dåligt väder) och det gick även att låna banan en hel lördag (gratis!), vilket förekom lite nu och då.

Det var inte bara ljudnivåerna som tog död på motardboomen. Inga slicks tillåtna under några år, inget bakhjulsåka (alls!), helst inget sladdande, för intensiv körning - ajabaja! krav på flaggning ( = ingen tid till mekande), västar, långa köer, för lite tid på banan (och nu ingen körning efter 21), inga oreggade hojar - inte ens i egen grupp, obligatorisk undervisning osv. Kanonbra för den målgrupp man riktat in sig på, men förödande för en väldigt stor grupp hojåkare.

Klart som korvspad att andra också tycker det är kul att köra, men hur kom det sig att det tog fart så som det gjorde?

Du får inget "vettigare" inlägg från mig - för min egen del har det bara blivit sämre och mindre kul att köra på Rörken. Nu är det över ett år sedan jag ens var där och det beror inte bara på att jag haft mindre tid att lägga på hojåkandet. Att många gläds över att få åka 3-4 kvartar i färgglada västar, det hjälper inte mitt och andras behov av att få köra bana på riktigt. De som börjat tävla får kuska iväg till Linköping och andra ställen för att det inte finns övningsplatser här hemma (tills Lundabanan blir klar och även där dras man med stränga ljudkrav)...
 

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Fikade? Nä, det var du som stod för den biten :tungan På senare år medger jag dock att det mest blivit att glida runt och snacka, just för att man inte längre är välkommen med favoritknarren.

Vi pratar om dragkraften på publik m.fl. Inte fasen kom de för att se plastraketer och touringjärn tuffa runt. När det var rekordantal på banan, då hade det redan börjat gafflas om ljudnivåer o.d. (p.g.a. rödvinspimplande miljönissar) och dB-killers var ett måste. Att det ska få låta från ett motorområde, existerar inte i svenskt medvetande. Ett flertal gånger runt 00-01 var vi bara tre-fyra st som körde och hade hela banan för oss själva (speciellt vid dåligt väder) och det gick även att låna banan en hel lördag (gratis!), vilket förekom lite nu och då.

Det var inte bara ljudnivåerna som tog död på motardboomen. Inga slicks tillåtna under några år, inget bakhjulsåka (alls!), helst inget sladdande, för intensiv körning - ajabaja! krav på flaggning ( = ingen tid till mekande), västar, långa köer, för lite tid på banan (och nu ingen körning efter 21), inga oreggade hojar - inte ens i egen grupp, obligatorisk undervisning osv. Kanonbra för den målgrupp man riktat in sig på, men förödande för en väldigt stor grupp hojåkare.

Klart som korvspad att andra också tycker det är kul att köra, men hur kom det sig att det tog fart så som det gjorde?

Du får inget "vettigare" inlägg från mig - för min egen del har det bara blivit sämre och mindre kul att köra på Rörken. Nu är det över ett år sedan jag ens var där och det beror inte bara på att jag haft mindre tid att lägga på hojåkandet. Att många gläds över att få åka 3-4 kvartar i färgglada västar, det hjälper inte mitt och andras behov av att få köra bana på riktigt. De som börjat tävla får kuska iväg till Linköping och andra ställen för att det inte finns övningsplatser här hemma (tills Lundabanan blir klar och även där dras man med stränga ljudkrav)...

Kunde inte sagt det bättre själv :yoparty
Saknar våra "duster" runt banan.
Hörru Affe "varenuvarduhette" vad som är vettigt eller inte, är beroende på vem som säger det :pannkyss
Att motardernas ljud blev deras död berodde endast på en käring som var gnällig, inget annat,vilket du som är så "vettig" borde veta.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Även jag saknar "the good ol' days". Strax före Rörken the Movie, och strax efter... men sen har det blivit lite präktigt. Men jag ser ju självklart nyttan i det hela, det är så himla många som behöver träningen och hjälpen.
Rörken the Movie
 

Gabor

Guest
Fikade? Nä, det var du som stod för den biten :tungan På senare år medger jag dock att det mest blivit att glida runt och snacka, just för att man inte längre är välkommen med favoritknarren.

Vi pratar om dragkraften på publik m.fl. Inte fasen kom de för att se plastraketer och touringjärn tuffa runt. När det var rekordantal på banan, då hade det redan börjat gafflas om ljudnivåer o.d. (p.g.a. rödvinspimplande miljönissar) och dB-killers var ett måste. Att det ska få låta från ett motorområde, existerar inte i svenskt medvetande. Ett flertal gånger runt 00-01 var vi bara tre-fyra st som körde och hade hela banan för oss själva (speciellt vid dåligt väder) och det gick även att låna banan en hel lördag (gratis!), vilket förekom lite nu och då.

Det var inte bara ljudnivåerna som tog död på motardboomen. Inga slicks tillåtna under några år, inget bakhjulsåka (alls!), helst inget sladdande, för intensiv körning - ajabaja! krav på flaggning ( = ingen tid till mekande), västar, långa köer, för lite tid på banan (och nu ingen körning efter 21), inga oreggade hojar - inte ens i egen grupp, obligatorisk undervisning osv. Kanonbra för den målgrupp man riktat in sig på, men förödande för en väldigt stor grupp hojåkare.

Klart som korvspad att andra också tycker det är kul att köra, men hur kom det sig att det tog fart så som det gjorde?

Du får inget "vettigare" inlägg från mig - för min egen del har det bara blivit sämre och mindre kul att köra på Rörken. Nu är det över ett år sedan jag ens var där och det beror inte bara på att jag haft mindre tid att lägga på hojåkandet. Att många gläds över att få åka 3-4 kvartar i färgglada västar, det hjälper inte mitt och andras behov av att få köra bana på riktigt. De som börjat tävla får kuska iväg till Linköping och andra ställen för att det inte finns övningsplatser här hemma (tills Lundabanan blir klar och även där dras man med stränga ljudkrav)...

Tack...det sammanfattar till stor del varför många inte återvänder till rörken längre...för stort, för lite köra....det finns andra alternativ...:)
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Tack...det sammanfattar till stor del varför många inte återvänder till rörken längre...för stort, för lite köra....det finns andra alternativ...:)
Det var helt klart spännande förr. Nu för tiden är det ett annat klientel som tar sig ut till Rörken vid varje tillfälle som ges.
Trots att det var mer "laglöst" och eventuellt coolare förr så är det mer folk än någonsin som kommer dit. Är det fel? Jag är inte så säker på det.
Uppenbarligen ger ett besök till Rörken någonting eftersom det är ett sådant tryck/kö när klockan närmar sig 18.00 en måndagkväll. Varför väntar annars hojåkare vid bommen redan kl:16.00?
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Jag håller med i det många åsikter som ventilerats här ovan.
Jag kanske bara kan prata ur mitt perspektiv från kiosken där jag varit i 7 år. För mig ligger Rörken varmt om hjärtat och alla ska känna sig välkomna men det kommer alltid finnas de som inte känner sig hemma tyvärr.
Regler och förordningar kommer alltid med motorcyklar och motorsport av de olika former vilket vi alla vet.

Visst var det roligt förr när det var 1 grupp med minimoto och 1 med motader och 2 grupper med lansvägar som det var i upp starten.
Vilka minns charmtrollet på minimoto, en tjej på de dryga 6 åren som var ute en kvart och njöt av att ha allas blickar på sig.

MEN med tanke på att det ändå var mycket "high chaparall" och olyckor så blev det att det blev tvunget att dra ner antalet förare på banan. från det maxantalet som var ut affe nämnde 37st jag tror vi var uppe och nosade på de 40 också.
Folk gick emellan grupperna för att få så mycket körtid som möjligt, och där kom olyckorna igen, man körde dessa 20 minuter som var då i början då kan tilläggas var det inte så mycket folk heller de första 2 åren.
Men det var när reglerna började komma på Rörken som trycket på att få köra där började.

År 2003 var det fortfarande "bara" 168 olika förare som var där. Vi vart en familj som alla kände alla , positivt eller negativt de avgör ni.
År 2004 kom det stora lyftet, när försäkringsbolagen ville ha sitt ord med. Vi kollade av F-bolagen för det var många av dem som inte tillät körning på inhägnat område.
År 2007 flera banor har öppnat för MC-tränning och fler blir det till sommaren 2008 hoppas vi. Tyvärr känner man inte alla till namnen längre utan bara tillutseendet. Attans jag kan inte hålla koll på brudarna åt er killar som förr, de får ni fixa själva :D

För tror jag mest alla ville köra skiten ur sina hojar och sig själv, vet att motard olyckan som hände var riktigt läskig, han blev överkörd av en annan förare. Ambulans blev utkallad. Då körde man för att folk kom och hejade på och förarnas ”EGO” fick sitt till livs, publiken kollar på mig.

Skillnaden förr och nu finns alltid, då fick de som ville ”köra som svin” och köra av sig, så var ni/vi lugnare på allmänna vägar, men inga försäkringar täckte.
I dag gäller försäkringarna från de flesta bolag. Kolla alltid med F-bolaget först för säkerhets skull.
Alla har tillfälle att köra om man nu är där i tid den första som stod åh hängde på bommen var vid 15-snåret förra sommaren, och vi öppnade 17.00.

Glädjen att få se de som verkligen lär sig något och får aha upplevelsen samtidigt som gränsen töjs från de 30 km/h som de vågade köra dit i till att hålla laglighastighet. Ja det har funnits, de också, till de som vill köra och tänja alla gränser som förr.

Vi får vara glada så länge vi kan åka hoj på de olika banor som finns öppna för våra 2 hjuliga vänner och att det finns folk som orkar engagera sig trots att det ibland blir väldigt mycket negativ kritik, men de uppvägs av de gånger positiv kritik ges!

Ena bilden 2002 den andra 2003 skillnaden börjar här!
 

Bifogat

  • 001 030818.jpg
    001 030818.jpg
    89.5 KB · Visningar: 81
  • kortstubina.jpg
    kortstubina.jpg
    156.6 KB · Visningar: 79
Last edited:

Gabor

Guest
Det var helt klart spännande förr. Nu för tiden är det ett annat klientel som tar sig ut till Rörken vid varje tillfälle som ges.
Trots att det var mer "laglöst" och eventuellt coolare förr så är det mer folk än någonsin som kommer dit. Är det fel? Jag är inte så säker på det.
Uppenbarligen ger ett besök till Rörken någonting eftersom det är ett sådant tryck/kö när klockan närmar sig 18.00 en måndagkväll. Varför väntar annars hojåkare vid bommen redan kl:16.00?

Jag säger inte att det är fel på rörken, det är otroligt bra att folk kör där.

Nyttigt på alla sätt och vis...bra jobbat och en stor eloge till alla som jobbar å kör där.

Det som många tycker är att det är för lite köra, för mycket vänta, kommer man 1800 kan man glömma att köra...det har många andra hojåkare i minnet.

Det var annorlunda förr, innan smc tog över. Enklare helt enkelt. Bar att åka ut , köra när man ville.

Behovet har ökat, det är jättebra. :yoparty
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Behovet har ökat. Samma sak hände med köerna. Det var annorlunda förr.

Annorlunda, deffinitivt å tur är väl det.

Förstår att några tycker det var roligare för, men tittar man på antalet deltagare nuförtiden så ser det ut som att majoriten tycker det är oerhört roligt och nyttigt numera
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Annorlunda, deffinitivt å tur är väl det.

Förstår att några tycker det var roligare för, men tittar man på antalet deltagare nuförtiden så ser det ut som att majoriten tycker det är oerhört roligt och nyttigt numera

Annorlunda kan vi slå fast. Att det tilltalar många är också uppenbart med tanke på trycket på verksamheten. Om vi ska prata majoritet eller inte är svårt då verksamheten har bytt målgrupp.

På frågan om jag är SMC-instruktör så får jag nog svara: tror inte det...
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Hur svårt är det att hyra Rörken en dag mitt i veckan? då kan väl inte banan vara upptagen eller att granntanten missar sin nattliga sömn. Jag får för mig att det finns massor av föräldrarlediga och skiftarbetande hojåkare som skulle kunna tänka sig en bandag på Rörken mitt i veckan.
Mvh Nicklas
 
Last edited:

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Hur svårt är det att hyra Rörken en dag mitt i veckan? då kan väl inte banan vara upptagen eller att granntanten missar sin nattliga sömn. Jag får för mig att det finns massor av föräldrarlediga och skiftarbetande hojåkare som skulle kunna tänka sig en bandag på Rörken mitt i veckan.
Mvh Nicklas
Att som privatperson/grupp hyra Rörkens gokartbana för "privat" mc-körning tror jag är MYCKET svårt, förmodligen omöjligt. Men att ställa frågan till Motorsportunionen kostar ju inget.
Det är inte grannarnas nattsömn det hänger på om man får köra eller ej. Det är om det låter mer än 55db hos grannarna som dom kan klaga på verksamheterna på hela motorsportområdet.
Om dom tar ut någon och mäter ljudnivåer högre än 55 db hemma hos sig så äventyras miljöprövningstillståndet för all verksamhet på Rörken.

Vänligen
Peter
 

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
zx6r -99
Att som privatperson/grupp hyra Rörkens gokartbana för "privat" mc-körning tror jag är MYCKET svårt, förmodligen omöjligt. Men att ställa frågan till Motorsportunionen kostar ju inget.
Det är inte grannarnas nattsömn det hänger på om man får köra eller ej. Det är om det låter mer än 55db hos grannarna som dom kan klaga på verksamheterna på hela motorsportområdet.
Om dom tar ut någon och mäter ljudnivåer högre än 55 db hemma hos sig så äventyras miljöprövningstillståndet för all verksamhet på Rörken.

Vänligen
Peter

Det har gått att hyra Rörken som privatperson. Maria här på forumet samlade ihop 10 pers och hyrde Rörken, 2006, en söndag. Men någon gick omkull och gjorde hål i banan så efter det vet jag inte om de hyr ut den.
 
Last edited:

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Det har gått att hyra Rörken som privatperson. Maria här på forumet samlade ihop 10 pers och hyrde Rörken, 2006, en söndag. Men någon gick omkull och gjorde hål i banan så efter det vet jag inte om de hyr ut den.

Ja just ja det kommer jag ihåg, tack för tipset Lotta!
Jag ska forska i det där..
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Ja just ja det kommer jag ihåg, tack för tipset Lotta!
Jag ska forska i det där..

:lindén
:Mattias

Jag har pratat o de lät inte så positiva till det!
Men kanske möjligheten finns anledningen till att jag ville hyra var inkörning med meck utav ss moppen samt att far min och syster andra med nya lappar skulle få lära sig ett och annat det var mao ingen fråga om tok gasa.
Utan mest tuffa omkring o lära sig svänga o bromsa som folk.
Typ grupp 1-2
Med mig som lärare då:gnissla
Men förhoppningsvis så kan det bli möjligt igen.

Gjort är gjort och kommer förhoppningsvis inte att hända igen.

Asfalten skall ev reklameras då det släppt på flera ställen och det var väldigt varmt den dagen och på en motorbana skall asfallt inte släppa vid en ikullläggning oavsett temp. Men det e vad jag har hört iaf.

Jag tycker då asfalten ser fin ut och ingen verkar lida utav varken mina eller mattias fadäser.
Mitt klotspår tar ingen ifall de inte kör rakt ut ifrån depån o över kullen:tungan
Nog om det hoppas det blir möjligt igen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top