TomK
hela världen är min rejsingbana
Nja du satt väl mest i depån och fikade när du var på Rörken..
Ja du har nog rätt, alla sporthojar åkte nog dit bara för att det for runt ett par motarder på banan, det kan absolut inte vara för att dom själva körde och tyckte det var skitkul... Sen så var Motarderna underhållande mellan passen, men det var knappast därför man åkte dit... Du glömde nämna att det kunde vara upp emot 30st hojar som körde samtidigt, (rekordet var nog 37st samtidigt) så det är väl inte så konstigt att det styrdes upp med grupper. Jag hade väntat mig ett klart vettigare inlägg från dig...
Njut av Åland så länge ni kan...
Fikade? Nä, det var du som stod för den biten På senare år medger jag dock att det mest blivit att glida runt och snacka, just för att man inte längre är välkommen med favoritknarren.
Vi pratar om dragkraften på publik m.fl. Inte fasen kom de för att se plastraketer och touringjärn tuffa runt. När det var rekordantal på banan, då hade det redan börjat gafflas om ljudnivåer o.d. (p.g.a. rödvinspimplande miljönissar) och dB-killers var ett måste. Att det ska få låta från ett motorområde, existerar inte i svenskt medvetande. Ett flertal gånger runt 00-01 var vi bara tre-fyra st som körde och hade hela banan för oss själva (speciellt vid dåligt väder) och det gick även att låna banan en hel lördag (gratis!), vilket förekom lite nu och då.
Det var inte bara ljudnivåerna som tog död på motardboomen. Inga slicks tillåtna under några år, inget bakhjulsåka (alls!), helst inget sladdande, för intensiv körning - ajabaja! krav på flaggning ( = ingen tid till mekande), västar, långa köer, för lite tid på banan (och nu ingen körning efter 21), inga oreggade hojar - inte ens i egen grupp, obligatorisk undervisning osv. Kanonbra för den målgrupp man riktat in sig på, men förödande för en väldigt stor grupp hojåkare.
Klart som korvspad att andra också tycker det är kul att köra, men hur kom det sig att det tog fart så som det gjorde?
Du får inget "vettigare" inlägg från mig - för min egen del har det bara blivit sämre och mindre kul att köra på Rörken. Nu är det över ett år sedan jag ens var där och det beror inte bara på att jag haft mindre tid att lägga på hojåkandet. Att många gläds över att få åka 3-4 kvartar i färgglada västar, det hjälper inte mitt och andras behov av att få köra bana på riktigt. De som börjat tävla får kuska iväg till Linköping och andra ställen för att det inte finns övningsplatser här hemma (tills Lundabanan blir klar och även där dras man med stränga ljudkrav)...