är folk kloka eller...

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Victor skrev:
2229559 Nej, det har jag inte gjort heller. Man anpassar ju farten och körstilen efter hur odödlig man känner sig för stunden.
Och det tror jag de flesta gör, säkerligen även killen som trådskaparen såg.

Alla är inte lika smarta som du Victor. En del kör utav bara helvete utan skyddskläder. Men det är deras problem. Jag kan bara sitta brevid som åskådare, skaka på huvudet och tycka att de inte är riktigt kloka.
Visserligen så dör man nog om man kör utav bara helvete och kraschar eller krockar, då kanske inga skyddskläder i världen kan hjälpa till.
Men man kan ju försöka mildra omständigheterna med hjälp av de kläder som finns att tillgå.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Bikerbitch skrev:
2229602 Alla är inte lika smarta som du Victor. En del kör utav bara helvete utan skyddskläder. Men det är deras problem. Jag kan bara sitta brevid som åskådare, skaka på huvudet och tycka att de inte är riktigt kloka.
Visserligen så dör man nog om man kör utav bara helvete och kraschar eller krockar, då kanske inga skyddskläder i världen kan hjälpa till.
Men man kan ju försöka mildra omständigheterna med hjälp av de kläder som finns att tillgå.

Det är bara olika personligheter. Jag kör ofta utan skydd. Det inte att jag tänker "Det händer inte mig" Jag tänker inte alls utan bara kör och det är askul.
-Tills det smäller! säger du.
-Ja kanske det men alla fungerar olika.
-Tror du inte att du ångrar dig när kroppen ser ut som bacon?
-Jo antagligen men jag kommer aldrig erkänna det.
-Å mäh!!!
-Du kan va åmäh!
-Din mamma då? Har du tänkt på hur hon känner?
-Blanda inte in min mamma! Min mamma är starkare än din pappa!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Robban W skrev:
2229662 Det är bara olika personligheter. Jag kör ofta utan skydd. Det inte att jag tänker "Det händer inte mig" Jag tänker inte alls utan bara kör och det är askul.
-Tills det smäller! säger du.
-Ja kanske det men alla fungerar olika.
-Tror du inte att du ångrar dig när kroppen ser ut som bacon?
-Jo antagligen men jag kommer aldrig erkänna det.
-Å mäh!!!
-Du kan va åmäh!
-Din mamma då? Har du tänkt på hur hon känner?
-Blanda inte in min mamma! Min mamma är starkare än din pappa!

Kvällens garv Robban! Ni kommer alltid köra som ni vill och jag med flera kommer alltid ha åsikter om att köra utan skyddskläder. Pung slut.

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Victor skrev:
2229559 Nej, det har jag inte gjort heller. Man anpassar ju farten och körstilen efter hur odödlig man känner sig för stunden.
Och det tror jag de flesta gör, säkerligen även killen som trådskaparen såg.

Som JOCKE34 skrev:
nu undrar jag....va fan tänker folk me..
även att det va 50-sträcka så kan ju faktiskt ALLT hända.
säger bara fyyy faaaaan..

Jag delar inte eran upprördhet riktigt kan man väl säga.

Nu ger jag snart upp. Är problemet att han körde utan ställ eller han krockade med en traktor? Vilken handling tror du han ångrade mest?
Säkerligen bägge handlingarna. Men visst det är upp till var och en att själva avgöra hur dom kör och klär sig . Bara man inte sätter andras liv på spel. :7peta

JOCKE34

Hondaflyer
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Honda CBR 600 RR -03
klokt eller oklokt

du menar att blåsta folk har rätt att hantera andra som dom själva vill??????????????
som sagt.alla delar inte samma uppfattning..
Danne_ skrev:
2231491 Säkerligen bägge handlingarna. Men visst det är upp till var och en att själva avgöra hur dom kör och klär sig . Bara man inte sätter andras liv på spel. :7peta

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Bikerbitch skrev:
2229256
De som kör utan skinnställ har tydligen inte vurpat. Men den dagen de gör det kommer det att göra jävligt ont...!
Jag drog mig i backen för ca 1 vecka sedan.
Körde enbart iförd jeans, tröjja, hjälm samt handskar.
Men eftersom jag körde såpas lungt så varken slog jag mig nämvert och kläderna gick inte sönder ens.

Man kan faktiskt köra utan skinnställ om man bara tar det lite lungt.

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Det handlar ju mycket om frihet. När man skaffar mc så får man räkna med att skada sig när man åker omkull (mycket mer när man inte har några skydd på sig). Den underbara känslan att bara sätta på sig sina vardagsskor och ta med sin hjälm och sen ut och glida överskrider den säkerhetsmedvetna känslan. Det handlar allt om att väga saker och ting. Om man är ensamstående och inte har några barn, så självklart kan man köra utan skydd, om man tar det lugnt vill säga. I annat fall ska man ha skydd, för sina närmastes skull. Sen när det gäller att skjutsa en minderårig utan skydd är det avskyvärt.

Allt handlar om frihet, vilket är viktigt. Men om man inte känner någon ovilja att klä på sig tjocka kläder i 32 celsius värmen så absolut gör det. I annat fall överväg saken, var ska du köra, hur långt, på vilket sätt kommer du att köra? I andra länder skakar dom bara på huvudet över hur säkerhetsmedvetna vi svenskar är. Vi måste vara mer lättsamma (men samtidigt beräkna och överväga, vilket vi är experter på).

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Att köra utan kläder på en 50 väg måste väl vara det säkraste man kan göra utan ställ?

Hans unge antagligen, han körde lagligt? Ser inte problemet... Givetvis får man tycka vad man vill och idioter ser/möter man dagligen utifrån sin egen syn på det.

Själv kör jag i hjälm, handskar å jacka till jobbet och hem. Kör därefter med. Vid långvända, busvända å kringelkrockväg fullkittad.

Att man anpassar körstilen efter hur odödlig man känner sig för stunden så sant så sant!

Såg i Tisdags en massa hojåkare som körde med överkroppsskydd ( cross ) hanskar, ryggplatta, knäskydd. Såg skönt ut då jag själv förångades i skinnstället!

Last edited:

sandstream

Guest
Vantskruv skrev:
Allt handlar om frihet, vilket är viktigt. Men om man inte känner någon ovilja att klä på sig tjocka kläder i 32 celsius värmen så absolut gör det. I annat fall överväg saken, var ska du köra, hur långt, på vilket sätt kommer du att köra? I andra länder skakar dom bara på huvudet över hur säkerhetsmedvetna vi svenskar är. Vi måste vara mer lättsamma (men samtidigt beräkna och överväga, vilket vi är experter på).
Visst är frihet viktigt men lever man i ett samhälle där folk solidariskt står för kostnaderna för tex sjukvården får man räkna med att det finns folk som har synpunkter om man åker omkring utan skydd.

Och snacket om att man kan välja klädsel efter vart och hur man ska köra visar bara att man inte är helt med på hur trafiken fungerar.
Tror du att dina "medtrafikanter" bryr sig om hur du är klädd?

Läste ganska nyligen en tråd om Magnus-STHLM som satte sin hoj i sidan på en taxi som svängde ut framför honom och flög 10-15 meter.
Han körde max 50 km/h och är nog glad att han hade full skyddsutrustning (det är jag också).

Dark_Messenger

Guest
Alltså, skyddsförespråkarna har rätt. Man ska ha ställ, stövlar, handskar, ryggskydd etc etc.. Inget o snacka om, klockrent rätt.

Sen finns ju vi som aldrig eller oftast inte använder skydd av olika anledningar. So be it. Denna diskussion känns lite meningslös. Det kommer alltid vara såhär. Vi är alla olika och får ta konsekvenserna av vårt val att använda eller inte använda skyddskläder.

Den dan de uppfinner skydd som är enkla o smidiga och går fort att ta på kommer jag också börja använda skyddskläder. Tills dess. Troligtvis inte.

sandstream

Guest
Dark_Messenger skrev:
Den dan de uppfinner skydd som är enkla o smidiga och går fort att ta på kommer jag också börja använda skyddskläder. Tills dess. Troligtvis inte.
Jag har polare som åker utan bilbälte för att det är så jobbigt att ta på, skaver osv.
Det kommer alltid att finnas dåliga ursäkter.

Men va fan, kör utan skydd och skrapa bort muskler, senor, skinn mm, vår sjukvård har ju inget viktigare för sig än att lappa ihop er.

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
sandstream skrev:
2238011
Och snacket om att man kan välja klädsel efter vart och hur man ska köra visar bara att man inte är helt med på hur trafiken fungerar.
Tror du att dina "medtrafikanter" bryr sig om hur du är klädd?

Läste ganska nyligen en tråd om Magnus-STHLM som satte sin hoj i sidan på en taxi som svängde ut framför honom och flög 10-15 meter.
Han körde max 50 km/h och är nog glad att han hade full skyddsutrustning (det är jag också).

Till viss del anser jag att det är sant att man kan "välja" hur mycket klädsel man ska ha på sig beroende på var man kör. I stadstrafik är risken större att man kör in i någon som inte ser en. Om jag t.ex. kör på en sällan trafikerad väg med ett fåtal vägkorsningar (där man själv klart sakta in och håller uppmärksamhet, försöka att förstå medtrafikanternas medvetenhet) så tror jag det inte är sådan stor fara. Det handlar faktiskt mer än vad ni tror om erat omdöme och anpassning till sikt och förhållanden. Man kan nog vara så pass defensiv att olycksrisken minskar markant (men vissa individer kanske inte har just nu den förmågan). Det gäller för dig att bedöma risker på ett rätt sätt. T.ex. vid korsningen finns alltid en risk att en bil kör rakt ut utan denne ser dig, det gäller därför att planera vad du skulle göra vid situationen. Sänk hastigheten, och planera en väjning. Lär dig hantera din motorcykel...

Men jag håller med om att vissa risker är omöjliga att undvika, som t.ex. rådjur som hoppar upp på vägen m.m.. Men riskerna att skada sig allvarligt när man går i storstaden vintertid på kvällen (t.ex. bli våldtagen av några kåta bögar, eller få en istapp i huvudet, halka och slå sig invalid för resten av livet) finns också. Man kanske ska investera i ett pluggskydd för röven sin?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nä, folk i allmänhet är inte kloka. De är dumma, giriga, okunniga sossar :rolleyes: :hihi

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Om jag går till mej själv så kan jag bara säga att jag utan tvekan är duktigt "skitzo" när det gäller säkerhetsmedvetandet.

Jag har tidigare kört en heldel tävlingscykel (trampcykel) både racer och mountin bike, jag skulle ha svårt att köra iväg på någon av dem utan hjälm (psykologisk grej).
Klädseln i övrigt är ett par simbyxor och ett tunt linne (triathlon), jag har tangerat 80km sittandes på ett fordon som slimmats för att vara så lätt som möjligt och med däck som är < 20mm breda, i en utförsbacke som det skulle ta en km innan det tog stopp vid en vurpa(?!)

Jag har inga problem med det OCH ingen annan heller, det är så det funkar.

När jag cyklar till jobbet så skulle det kännas konstigt att ta på mej hjälm(?).

Sätter jag mej på MCn för att fara ner till kiosken eller till macken för att tvätta så är jag nära på en riktig "OutLaw"/galning om jag inte har stället på mej och det känns tom lite kymigt(??)

Nää, jag tycker det går lite troll i det här med klädsel och resonemangen är inte alltid så logiska heller, fullt skydd är alltid bäst, men......

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Freddola skrev:
2237504 Jag drog mig i backen för ca 1 vecka sedan.
Körde enbart iförd jeans, tröjja, hjälm samt handskar.
Men eftersom jag körde såpas lungt så varken slog jag mig nämvert och kläderna gick inte sönder ens.

Man kan faktiskt köra utan skinnställ om man bara tar det lite lungt.

Skönt att du klarade dig! Givetvis kan man ju komma undan skador om man kör lugnt. Men det finns andra idioter i trafiken också man tyvärr måste tänka på också.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Milleducce skrev:
2238164 Det handlar väl också om man tycker att man har något att skydda ? :hihi
Måste vara så! Ungefär som när folk står och väljer mellan en Shark hjälm eller Arai... Vill man inte lägga mer pengar på sin skalle så är det ju upp till envar.

Dark_Messenger

Guest
sandstream skrev:
2238037
Men va fan, kör utan skydd och skrapa bort muskler, senor, skinn mm, vår sjukvård har ju inget viktigare för sig än att lappa ihop er.
Jo jag vet det där. Vi som kör utan får ta konsekvenserna av det. Att hänvisa till "samhällets kostnader" är bara drygt. Det kommer knappast leda till att folk förändrar sig i avseende skyddskläder. Ska man börja granska vårat "kollektiva" ansvar som privatpersoner och samhällsmedborgare finns det andra saker som känns angelägnare och kostar betydligt mer en sjukvårdskostnaderna för en o annan hojåkare som klotar.

Om det skänker dig någon tröst kan jag säga att personligen har jag aldrig varit inblandad i någon trafikolycka över huvud taget. Med någon av mina hojar eller med någon bil.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Rökare och alkohol skador kostar nog mkt det med, sj drar man ju i sig ett antal pilsner på ett år..

Vid ett ev. tronskifte vid makten i Svea och en ny trafikförs som ska ta sjukvårdskostnader då kan tror jag de flesta drar på sig stället, iof så kommer inte många att ha råd med hoj heller för den delen... Snillen spekulerar mode off

sandstream

Guest
Anderzzon skrev:
2238275 Rökare och alkohol skador kostar nog mkt det med...
Visst är det så men med den retoriken kan man försvara i princp vad som helst.
"Det dör 8.000-10.000 människor i Sverige varje år pga tobak, vad spelar det då för roll om ett par hundra hojåkare dör, de är ju ingenting i jämförelse".
Vantskruv skrev:
2238053.... text ....
Du kan köra sakta och försöka förutse trafiken hur mycket som helst men det lär inte stoppa tant Agda från att köra på dig bakifrån tex.
Dark_Messenger skrev:
2238240 Jo jag vet det där. Vi som kör utan får ta konsekvenserna av det. Att hänvisa till "samhällets kostnader" är bara drygt. Det kommer knappast leda till att folk förändrar sig i avseende skyddskläder. Ska man börja granska vårat "kollektiva" ansvar som privatpersoner och samhällsmedborgare finns det andra saker som känns angelägnare och kostar betydligt mer en sjukvårdskostnaderna för en o annan hojåkare som klotar.
Drygt vet jag inte om kan kalla fakta men det är såklart upp till dig.
Många bäckar små brukar det ju heta.

Skitsamma, det är era kroppar och ni gör som ni vill.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024